Biologiska könsskillnader rättfärdigar inte barnkläder som dessa

11 Maj

Vi skulle egentligen bara ta oss en snabb titt på barnkläder eftersom Adrian behöver en ny tunn munkjacka eller två, något lätt att dra på och av när vädret växlar nu under sommaren. Vi hittade inte vad vi sökte, för det enda som fanns var det här:

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Jag vet – frågorna har ställts tusen gånger förr, men jag frågar igen:

Vad exakt är det i flickors biologi som försvarar att de som treåringar uppmanas bära glittriga volang- och spetsbikinis? Vad är det i deras fysiologi som kräver att de bär bikini över huvud taget? Och vad är det som gör att flickor (rent biologiskt?) ska pyntas med en massa krimskrams, smycken, diadem, glitterspännen och glittriga handväskor – medan pojkars kroppar inte alls behöver sånt? Hur kommer det sig att flickor bör ha på sig minishorts och kjolar som knappt täcker blöjan, medan pojkars shorts går ner till knäna (och för säkerhets skull pryds med en bil på rumpan)?

image

image

Och om allt detta inte har med biologi och fysiologi att göra (vilket det givetvis inte har) så undrar jag – än en gång – hur klädtillverkarna tänker. Att svara ”Men flickor vill ju ha fina kläder” eller ”Vi följer konsumentens önskemål” är liksom inte ett vettigt svar.

Det är en sak att vissa vill hävda att flickor och pojkar är olika av naturen, fine, tyck det då – men betyder det verkligen att flickor ska kläs som små utställningsdockor i tighta, utsmyckade kläder som framhäver deras kroppar, medan pojkar kläs i slitstarka, rymliga plagg som genom färgstarka tryck skriker ut hur snabba eller aggressiva de är? Nej, naturligtvis inte.

Till råga på allt låter de inte ens Pippi, världens starkaste flicka och så långt ifrån flickstereotypen man kan komma, vara just Pippi – för inte fasen skulle hon klä sig såhär:

image

 

(Jag tänkte för övrigt skicka detta till H&M, på tal om att säga ifrån…)

65 svar to “Biologiska könsskillnader rättfärdigar inte barnkläder som dessa”

  1. Istiny maj 11, 2013 den 6:09 e m #

    Ännu en anledning att bojkotta det där vidriga HM.

  2. Åsa maj 11, 2013 den 6:45 e m #

    Vad är det man säger, utbudet speglar efterfrågan… Finns det föräldrar som är så gravt pantade att de tycker att bikiniöverdelar till småflickor är en bra grej? Fine att ungen, oavsett vad som finns mellan benen, har underdel på sig när hen badar; sand i muffen och mellan skinkorna är ju inte det roligaste inslaget under en dag på stranden. Men att ens komma på tanken att sexualisera barns bröstvårtor… alltså, jag blir så arg att jag inte kan fortsätta tänka på det.

  3. Ruina - fyra barn under tre år maj 11, 2013 den 6:51 e m #

    Ja, H&M har inte mycket att bidra med till barnens garderober här hemma. Synd bara att det där gäller de flesta stora klädkedjor som säljer barnkläder :-/ Det mest effektiva hade ju varit att bojkotta den typen av butiker tills de förstår att deras kläder inte efterfrågas, men tyvärr har inte alla råd att köpa de kläder som faktiskt vänder sig till BARN och inte ett kön.

  4. Anna maj 11, 2013 den 7:08 e m #

    Jag skulle i våras gå på babysim med mina tvillingar (flicka och pojke) då 4 månader. Med kort varsel gick jag från den ena klädbutiken med barnkläder från den andra. Utbudet var extra litet eftersom sommarkläderna inte kommit men jag blev så beklämd. Personalen på en av butikerna var hjälpsam och letade på lagret. För flickan tog de fram en rosa/lila baddräkt med volanger och för pojken ett par blåa shorts som inte uppfyllde kraven att vara ”olycksfria”. När jag sa att jag helst ville undvika att sätta på en fyramånaders en baddräkt och att jag ville ha liknande badbyxor för båda förklarade personalen att föräldrar ville ha baddräkt för att skydda från sol. Jag sa försiktigt att i så fall borde jag ju skydda sonen på samma sätt och baddräkten borde täcka mycket mer än bålen (och babysimmet var inomhus). Inte ens sportbutikerna som Intersport hade sportiga, neutrala badbyxor. Till slut fick jag tips om Imse Vimse utan krusiduller och beställde två par knallröda badbyxor med fiskar på på nätet.

  5. Sofia maj 11, 2013 den 7:08 e m #

    Håller med fullständigt. Nu har vi också en pojke, Adam 1,5 år, men jag blir arg bara av att se tjejkläderna. Man behöver inte volanger, små plottriga spetsdetaljer och annat fånigt när man är liten. Man behöver inte ha rosa, man behöver inte ha en häst på tröjan osv. När jag var liten hatade jag klänningar från en rätt tidig ålder (sa ”Klänning ful, klänning av” och sen hade jag knappt klänning tills jag blev 16) och är glad över att mina föräldrar inte tvingade mig till någonting klädmässigt. Jag gick till dagis utklädd till Batman, min lillasyster å andra sidan hade knappt något annat än klänningar tills hon blev 16. Så kan det falla ut.

    Hur som helst. Till Adam försöker jag köpa bra, fina barnkläder som man lika gärna skulle kunna ha på en flicka. Villervalla och Polarn är två stående favoriter när det kommer till märken, men då kostar det dessvärre mer än H&M också.

  6. Angelica med dottern Bella maj 11, 2013 den 7:26 e m #

    Men handla kläder på polarn och pyret istället då.

  7. Bonnlurk1337 maj 11, 2013 den 7:27 e m #

    Din son komme ju bli bög om han inte har bilar på rumpan, det är ju odispytlig biologisk fakta.

  8. Lisa - MondoCane maj 11, 2013 den 7:43 e m #

    Och det är så tråkigt, för jag älskar mycket av H&M’s kläder. Det enklaste vore väl att bara ha en barnavdelning. Jag absolut avskyr de där fula pojkkläderna med plasttryck, och det är nästan omöjligt att hitta okej sommarskor eller sandaler. Har även samma problem med badbyxor.

  9. Johan maj 11, 2013 den 7:51 e m #

    Förutom det här med bikinis osv till småbarn, vilket jag fullständigt håller med om, så säger jag såhär :
    Små barns kroppar ser ganska lika ut. Vill man smycka sin pojke så köper man tjejkläder, vill man ha pojkaktiga kläder till sin dotter så köper man det, så länge dom är för små för att ha en egen vilja. Problem solved.
    Eller är det uppdelningen som stör? Jag lovar att 95% av dagens föräldrar klär sina barn efter sina kön.
    Och klädtillverkare vill inte ha 95% skitsura föräldrar. Dessutom vet jag föräldrar som gladeligen köper smycken, krimskrams, rosa kläder osv till sina söner, och vice versa till sina döttrar om dom ser nåt dom vill ha.
    Varför har ni ”genuskrigare” så svårt för det? Är det för att ni VILL ha nåt att härja om?
    Vi låter våra barn välja själva vad dom vill ha. Vill dom se ut som prinsessor, fine by me.
    Vill dom ha ”tuffa” kläder, inga problem.
    Frågan är hur ni gör? Bestämmer ni att era döttrar inte får ha flickkläder och era söner vice versa för att det definierar kön?
    I så fall är ni helt rabiata i ert revolutionistiska tänkande gentemot klädindustrin.
    Just sayin’…..

    • Självklart kan man välja att köpa kläder från hela barnavdelningen, det gör vi hela tiden. Målet är ju att vårt barn ska växa upp och utveckla sin egen könsidentitet och sitt eget könsuttryck, vilket handlar bl.a. om kläder (men inte enbart, självklart). Det jag belyser med det här inlägget är den extremt stora kontrasten mellan de sk flick- och pojkavdelningarna, vilken blir extra skrattretande tycker jag när man ser dem såhär intill varandra.

      Det är en sak att folk vill köna sina barn genom kläder, det kan jag inte hindra någon från att göra naturligtvis, men varför ska flickor könas med sexighet och ryschpysch och pojkar bilar och angry bird? Det vill jag belysa här, för som du säger är barnkroppar rätt lika.

    • Helena Frännhag maj 12, 2013 den 9:12 f m #

      Johan – vad UNDERBART att se ett vettigt inlägg mitt bland alla ‘genuskrigares’ blaj (och då menar jag inte just och enbart här, utan i samhället i allmänhet)!! Jag kunde verkligen inte ha sagt det bättre själv!!! TACK för att du gjort min dag!!!

    • Nathalie maj 12, 2013 den 9:23 f m #

      Men HALLÅ – det ”rabiata genusföräldrar” har någonting emot är ju just det att det inte finns ett mellanting. Att det helt enkelt inte finns NORMALA kläder utan en massa plasttryck, volanger, krimskrams osv.
      Det skulle gå jättebra med en helt vanlig rosa klänning – men varför ska klänningen ha allt annat? Eller jeansen på bilderna, med en massa plasttryck, spets osv? Det är inte lekvänligt eller slittåligt någonstans.

      Visst finns det föräldrar som köper kläder från killavdelningen till sina döttrar och vice versa, men sen när Axel 5 år går till dagis iklädd en rosa Hello Kitty tröja blir han mobbad av dom andra barnen för att han har på sig en ”tjejtröja” och det är det föräldrarna du kränker genom att kalla dom för rabiata försöker bekämpa.

      Sen så kan jag lova dig att om det hela inte skenat iväg såpass mycket hade ingen förälder brytt sig om att det inte finns sådana här kläder på HM. För dom fanns inte förut. Jag föddes 1988 så HM och Kappahl var väl dom affärerna dåtidens föräldrar köpte kläder ifrån – speciellt Kappahl skulle jag tro för jag kan minnas att deras ”Kaxs”-avdelning hade ett väldigt stort utbud. Men det var liksom vanliga barnkläder, slittåliga, lekvänliga osv. När jag kollar på kort från min dagistid så var alla klädda ungefär likadant, både killar och tjejer.

      Det är ju orättvist att pracka på småbarn kläder som man inte kan leka i (för jag vet då inte hur jag skulle kunna ha klarat av det jag gjorde som 5- och 6-åring i dom där jeansen på kortet ovanför), och det är sjukt, i min personliga mening, att klä såpass små barn i dom där bikinisarna. För det första behövs inte ovandelen ALLS. Sätter man på sin dotter en ovandel när hon är 2 så sexualiseras kroppen, för ingen sätter ju på en ovandel på sin son. Det är ett sjukt betende, för en 2-årig flickas bål ser PRECIS ut som den på en 2-årig pojke. Jag kan minnas att dom som var föräldrar i början av 90-talet även ofta struntade i den nedre delen för både sina döttrar och söner, vilket resulterade i ett gäng nakna barn (oavsett kön då alltså) vid vår lokala badplats.
      Vad hände, undrar jag? Vart är det här på väg?

      Sen kan man inte heller säga/skriva att 95% av alla föräldrar skulle bli ”skitförbannade” om t.ex. HM började sälja mer normbrytande kläder – det är en högst orimlig siffra som du kommit på själv.
      Dom flesta föräldrarna köper det som finns utan att tänka på det. Det börjar redan på spädbarnsavdelningen och eskalerar ju äldre barnen blir. Så det är klart att om du klätt ditt barn i könsmarkerande kläder i hela barnets liv så kommer barnet i fråga bli van vid att killar klär sig si, och tjejer klär sig så.
      Barnen ser ju att jeans för pojkar ser annorlunda ut än dom för tjejer. Dom ser ju att rosa är någonting som bara tjejer har på sig och att bilar är någonting som bara tjejer har på sig. Dom kommer ju nu även att se att Pippi är för tjejer, eftersom Pippi har blivit påtryckt på en rosa tjejtröja.
      Så dom föräldrarna du väljer att kalla rabiata vill stoppa det här för färgskalan är till för alla och det är orimligt att det finns så stora skillnader mellan pojk- och flickkläderna. ALLA barnkläder ska vara slittåliga, sköna, bekväma och lekvänliga. Det är dom ju INTE.

      Personligen så struntar jag i färgen rosa för jag hatar den och kommer aldrig att klä något av mina barn i rosa kläder. Men vad har jag för alternativ – det finns ju inga andra tjejkläder än obekväma rosa kläder med en massa krusiduller? Jag vill att mitt barn ska få göra det jag fick göra – leka med riktigt lego (don’t even get me started.. tjejlego?!), leka ute i skogen, klättra i träd, bygga kojor.. Jag var inte så mycket för dockor när jag var liten t.ex. och ville mest av allt ha en radiostyrd bil.
      Och det är ju det genus går ut på – att ge barnen alla alternativ och möjligheter istället för ett – som är knutet till könet dom föddes med.

      Tänk på det istället, Johan!

      • Lisa maj 14, 2013 den 11:49 f m #

        Go, Nathalie, go!

    • Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta maj 12, 2013 den 10:36 f m #

      Grejen är väl att det inte finns nåt ”fritt val”. Än mindre när det gäller barn som saknar kritisk tänkande. Om hela samhället, och butikerna som säljer sitt tydliga koncept, dikterar en sak – hur lätt är det då att stå emot?

  10. presens maj 11, 2013 den 8:23 e m #

    Imse vimse har lätt de bästa babysimbyxorna! Min treåring är för stor nu, och jag var på jakt efter ett par i boxermodell. Skitsvårt! Flickor ska tydligen ha bikini med högt skurna trosor med volanger, alternativt rosa baddräkt med volang och Hello Kitty-tryck. Pojkar ska ha stora, baggy shorts som inte alls underlättar när man ska lära sig bedöma vattnet. Tur att jag hittade på Åhléns till slut.

    Idag har för övrigt sagda treåring blivit ifrågasatt på lekplatsen för att hon hade pojkstrumpor (röda med Blixten McQueen) av två någorlunda jämnåriga flickor som inte gav sig trots en diskussion om varför det skulle vara pojkstrumpor och hur flickstrumpor ska se ut. Grrr! Sen kom ett annat barn och frågade om det verkligen var en flicka, för hon ser ut som en pojke. När jag frågade varför hon tyckte det svarade hon ”för att hon har lockigt hår”.

    • Det där tänkte jag också på igår, enbart bikinis (som inte skyddar mot solen) för flickor och stora baggyshorts och UV-tröja för pojkar. Hur tänkte de där? Dock fanns några vanliga, tighta boxerbadbyxor på killsidan, dock enbart med biltryck eller hajar… Så om ditt barn gillar det kan ni ändå ta er en extra titt på H&M 😉

      Usch, sådana där historier gör mig ledsen. Då kan folk komma och påstå att ”det är bara att välja!” hur mycket de vill, för nej, det är inte lätt att ”bara välja” om du blir ifrågasatt hela tiden. Då är väl nästa svar: ”Men följ normen då för fan!” och då blir jag bara uppgiven.

  11. Therese maj 11, 2013 den 8:36 e m #

    Men orka!
    Man köper väl dom kläder man vill? Vill du köpa en tröja med bilar till din dotter eller om hon vill ha den själv så varsegod! Det är ju du som väljer?
    Sen kan man kanske tycka bikini på kids kan vara lite magstarkt och att det sexualiseras på flickor i allt för tidig ålder, men samtidigt så är det ju folk som köper vilket gör att det produceras, hade inte föräldrarna köpt volangerna,ryschipyschet det utmanande så hade det ju inte tillverkats lika mycket. Det är efterfrågan som styr.

    Ens syn på kvinnligt och manligt vad som är ”rätt” och vad som är ”fel” börjar alltid hemifrån. Man ska som föräldrar uppmuntra sina barn till att tänka och välja själva… sen om din dotter väljer rosa och flickigt låt henne göra det, nästa gång vill hon kanske ha stålmannen?

    • Nathalie maj 12, 2013 den 9:25 f m #

      Du har inte tänkt på att föräldrarna köper dom här bikinisarna med volanger för att det inte finns någonting annat att välja?
      Någon producerade ju dom. Föräldrarnas val kom inte först här, så du tänker fel.

  12. Anna maj 11, 2013 den 9:52 e m #

    Precis hela tiden är det såhär! Jag blir också helt tokig snart. Vad händer!!! Häromdagen skulle jag köpa strumpor, VANLIGA STRUMPOR. Fanns rosa eller vita m glitter till tjejjer och m bilar och liknande till killar. Största problemet var att på pojksidan var det halkskydd under de flesta sockor, men inte på en enda för de strumpor på flciksidan… vadå springer inte tjejjer? Och måste man ha en pojk och flick sida för strumporrrrr. NEJ, jag gråter. Jag frågade expediten.. hon mumlade ett ickesvar. Jag var på , Lindex, H&M och Kappal.. de vanligaste butikerna för barn. Får väl fortsätta köpa på POP.. men där börjar det också bli uppdelat.. bara lite mer undercover.. fult och dåligt känns det.

    • Så sant. Så kallade genusmotståndare tycker att ”det könsneutrala har gått till överdrift” – men det är ju precis tvärtom. Om de så gärna vill erbjuda glitterstrumpor och bilstrumpor, do it, men varför inte ett gäng vanliga enfärgade strumpor med halkskydd också? Det skulle de definitivt vinna på.

  13. Therese Olsson maj 11, 2013 den 9:54 e m #

    Min son var liten för sin ålder förra sommaren och använde då ”tjejshorts” för att killshortsen räckte ända ner till fötterna. Ingen idé med shorts då liksom :-S Så både korta och långa shorts tycker jag ska finnas för alla barn att välja. Sedan avskyr jag den extrema indelningen mellan pojk och flick. För den är verkligen EXTREM. Jag vill ha alla färger till mitt barn, men det är jättesvårt att hitta för på killavdelningen finns bara ett fåtal mörka färger och på tjejavdelningen är det volanger, spets, glitter, puff och sk*t på det mesta.

    • Håller med dig, det är den extrema uppdelningen och de tvära kasten som är det värsta. Jag menar inte att förbjuda folk att köpa könade kläder till sina barn (även om jag inte förstår det), men att det ska vara så extremt antingen/eller – antingen är du klädd i mörka, grova kläder med tecknade tryck ELLER ljusa, glittriga, paljettkläder med utmanande former. Var finns mellantinget (till ett vettigt pris…)?

  14. ake maj 11, 2013 den 10:06 e m #

    Jag håller med om alla tjejkläder men inte om killkläderna. Vad är det för fel på färgglada piketröjor? Eller vita tshirts med cars på? Skulle en vit tshirt med Bamse eller pippi vara lika upprörande? vad är fel på en röd tshiet med angry birds på?

    En tshirt är väl unisex? En pike är väl unisex? Varför ska inte barn få ha kända motiv som de gillar?

    Hur ser bra könsneutrala kläder ut i sånt fall? Vad är ok?

    • Jag skriver inte att det är något fel på pikétröjor eller bilstrumpor – för det är det inte. Jag vill belysa den omotiverade och extrema skillnaden mellan sk. flick- och pojkkläderna. Läs igen så ser du det.

  15. Anna maj 11, 2013 den 10:31 e m #

    Klart att man köper vad ”man” vill ha. Och ändå inte. Barnen fattar snabbt vad de förväntas vilja ha när de går in i en leksaks- eller klädaffär. Om de dessutom blir ifrågasatta när flickan har blå mössa till förskolan eller pojken rosetter på fickorna på sina jeans styrs de ytterligare. När jag skulle handla till mina ofödda barn fanns det webbutiker där jag var tvungen att välja kön innan jag ens kom till utbudet av prematurstorlekar. Och då visste jag inte ens vad jag väntade! Jag ville ha vitt, ljusgrått, små pyjamasar med djur eller ränder på – inte (bara) rosa och blått. Jag skippade dessa butiker snabbt. (Min flicka har ett par klänningar, hon har några plagg i rosa osv men jag vill inte att vartenda plagg jag klär mina tvillingar i säger ”flicka” och ”pojke” för de är så otroligt mycket mer än bara olika kön.)

    • Ja precis så! Det är ju det normer handlar om – de får oss att ”vilja” bete oss, klä oss, tycka och tänka på olika sätt, och de personer som beter sig, klär sig, tycker och tänker fel kommer bli ifrågasatta. Då är det många gånger lättare att bara följa normen, även när man egentligen tycker att det känns helt fel.

  16. Charlotte maj 11, 2013 den 10:38 e m #

    Håller fullständigt med Johan. Det är väl inte så svårt att gå på pojkavdelningen till sin flicka eller vice versa.. Det är med genusneutralitet börjar bli riktigt löjligt enligt min mening. Känns sjukt överdrivet ibland. Håller också med att bikiniöverdelar till små flickor är tramsigt, men kom igen, pippiklänningen? Känns lite som att leta efter nåt att klaga på. Min dotter är för tillfället jätteförtjust i allt som har med prinsessor att göra medan min son gärna klär ut sig till både Stålmannen och Snövit. Låter ni dem välja själva, vilket jag gissar att ni inte gör, kan de nog bli tänkande individer ändå..

    • Självklart handlar vi från hela barnavdelningen, men jag ser fortfarande ingen poäng med att t.ex. flickor ska smyckas som små dockor i utmanande kläder. Det tycker jag är sjukt. Och hela grejen med att vara genusmedveten är att erbjuda och tillåta bredd och variation, att inte tvinga barnet in i en könsroll bestämd av samhället. Så nej, vi förbjuder inte vårt barn några kläder, men vi skulle aldrig köpa t.ex. en sexig bikini eller enbart bilstrumpor.

    • Jensa maj 14, 2013 den 9:49 f m #

      Tyvärr är det inte bara att välja själv. Barnen blir tidigt uppmärksamma på vad samhället bestämt är flick o pojkkläder och vägrar därefter använda könsöverskridande kläder, tyvärr… En stor förlust för mina två pojkar som inte vågar ha färgglada härliga kläder utan tvingas använda mörka arga kläder för att inte bli retade. Så ser samhället ut, fortfarande……

  17. Lotta maj 12, 2013 den 8:54 f m #

    Varför kan inte affärerna dela in kläderna efter storlek istället för storlek OCH pojke/flicka? Om man som vi har en pojke som gillar rosa, gult mm så hindras ju han av det faktum att de kläderna han tycker om finns på flickavdelningen. Han är 7 år och har nyss börjat läsa.
    Lätt huvudvärk fick jag också när jag satt och ”pärlade” på förskolan där jag arbetar och barnen valde färg på pärlorna: ”Du kan inte ha rosa, för det är en tjejfärg”. ”Jag har blå, för jag är en pojke”. :/

  18. Blueberry maj 12, 2013 den 10:21 f m #

    Vem blir attraherad av ett barn för vad de har på sig? Blir man tänd på en 6 åring för att den har bikini på sig så blir man knappast attraherad av kläderna.

    • Men då kan man ju fråga sig varför ett litet barn ska kläs i liknande kläder som en kvinna klär sig i i syfte att vara sexig..? Finns det någon mening med att små flickor visar magen och har paljetter över de obefintliga brösten?!

  19. Lisa - MondoCane maj 12, 2013 den 10:26 f m #

    Jag länkade dig i ett inlägg, men det verkar inte komma upp.

  20. Calle maj 12, 2013 den 11:33 f m #

    Jag har länge undrat att om kvinnor ska ha på sig bikiniöverdel för att de har bröst som ska skylas, varför ska då inte feta gubbar med bröst ha det?
    Lite off-topic, kanske. Fast ändå inte…

    Ett tips till er som vill ha bra badbyxor till era små barn är att köpa babysimbyxor. Praktiska och könsneutrala! (I alla fall var de fortfarande könsneutrala när mina barn var små men det var ju för några år sedan och med den här könfascistfarten så kanske det inte är så längre…)

    • Calle maj 12, 2013 den 11:35 f m #

      Glömde kolla igenom innan jag tryckte på ”skicka” och det fattas en bokstav. Hittar ni var så får ni en guldstjärna!

      • Lisa - MondoCane maj 12, 2013 den 12:08 e m #

        Saknas det ett S i ”könfascistfarten”? Eller glömde du kanske ett P i ”tips”? Om det senare så stavar du ordet fel.

      • Calle maj 12, 2013 den 12:19 e m #

        Det första var rätt – du har härmed förtjänat en guldstjärna!

  21. KADRI maj 12, 2013 den 4:15 e m #

    Jag föredrar faktskt bikinis på småtjejer i stället av baddräkt, men undviker o köpa det på grund av alla dessa genusföräldrar som tittar snett o gapar hur dålig förälder jag är då. Det är nämligen mycket lättare o använda bikinis än baddräkt när småbarn ska gå o kissa själva. Mina tjejer har i alla fall haft svårt o ta av o på baddräkten själv. Bikiniöverdel sån bredare som ser ut som top skyddar från solen dessutom. Men jag vet att det anses hemskt dålig föräldraskap och för att slippa bli dömd för en sådan löjlig sak så köper jag baddräkt i stället.
    Dessutom mins jag från min barndom hur hemskt det var o gå utan bikinitop. Mina föräldrar gjorde ingen skillnad på pojkar o flickor. Jag hade typ 2 klänningar under hela min uppväxt. På somrarna fick jag gå bara med badbyxor o utan någon överdel och jag skämdes för jag fick bröst så himla tidigt. Så fick jag gå med händerna i kors över brösten o undvek över huvud taget badplatser.
    Jag förstår inte vad som är så fel o ha fina spetsiga söta klänningar på tjejer. De som säger hur de blev tvingade o ha på sig klänningar som barn. Ja och jag fick inte ha klänning för min bror skulle ärva alla kläder efter mig så allt var så där tråkigt utan tryck. Jag gillar sött o gulligt , Men fick gå runt som en grå varelse med tråkiga kläder under barndom. Har aldrig tvingat mina tjejer o ha på sig klänning o två av de har haft perjoder de bara vill ha byxor, men sen har de haft perjoder de bara vill ha spetsiga finklänningar och vill sy fast massor av rosetter o paljetter på varje klädesplagg. Det kallas kreativitet o vilja fixa sina kläder fina.
    Det konstiga är att när mina tjejer har haft byx perjoder så får man höra hur bra det är, men när de har söta glitter klänning perjoder så trycker jag de i de så kallade könsroller. Ska de känna sig dåliga att de gillar glitter o klänningar ? Ska jag känna mig som dålig förälder för att jag tillåter de gilla det de gillar o tvingar de inte till några könsneutrala kläder om de inte gillar det ?? Mina barn gillar kläder med tryck. Varför ska de då gå runt med tråkiga enfärgade, randiga eller prickiga kläder ? Barnen har också eget smak redan från ganska så tidig ålder. Varför ska man då tvinga på de några könsneutrala kläder ? Och när är det OK för de då o börja tänka själva o gilla det de gillar ?
    För mig känns det konstigt när genusmammor som har en dotter köper inga klänningar till henne, men när de får en son så börjar de plötsligt köpa klänningar till honom och till dottern. Och sen när dottern börjar gilla de för mycket så tar man bort klänningar från båda. Hur tänker man ? Så först fick dottern ingen klänning innan hon fick en bror och sen blir hon straffad att hon gillade de för mycket. Helt obegripligt för mig.
    Jag vet ju att nu kommer man få höra hur dum i huvudet man är o alla nedlåtande kommentarer. Man är van för i dagens sammhälle får man inte tänka på något annat sätt än genus som det våre det enda rätta. Men jag är uppvuxen i så könsneutralt som man bara kan. Med enfärgat o randigt o utan rosa o glitter o utan smink o flätor utan pojk o flickleksaker och jag fick dela rum med min bror under hela min uppväxt. Det var hemskt för mig. Och inte fick jag någon bra självförtroende för det och inte slapp jag några kroppsnojor för det. Tvärtom. att hela tiden bli påtvingad någon sorts mellanting och att inte fått gå i det jag ansåg vackert(glitter, blommigt mm) trampade bara ner min fria vilja som jag sen har fått bygga upp i åratal. Har fortfarande ibland svårt o våga sminka upp mig o klä mig i fina klänningar. Jag vill det för jag tycker det är snuggt men i bakhuvudet har man hela tiden att man ska inte synas så där. Bättre med jeans o en svart top så blir alla nöjda.

    • Lång kommentar och jag vet inte om jag kan besvara allt i den. Självklart kan inte kroppsnojor eller begränsande könsroller motverkas genom att bara rakt upp och ner förbjuda sina barn eller sig själv att bära vissa plagg. Vi lever trots allt i ett samhälle där kvinnor som grupp sexualiseras och lär sig från tidig ålder att det lönar sig att vara fin, medan små pojkar tillåts ta för sig och uppmuntras till vildare lek. Som genusmedveten förälder gäller det att vara medveten om hela samhällsstrukturen, och så verkar det inte riktigt ha varit med dina föräldrar (om jag tolkar din berättelse rätt).

      Jag vill inte att mitt barn ska vara ett ”mellanting” (ett mellanting av vadå, undrar jag förresten? Vi människor är inte bara på två olika sätt…) utan han ska växa upp och bli sig själv. Jag vill inte förbjuda honom någonting, och de vill inte de flesta genusmedvetna föräldrar – men däremot vill vi inte stänga in dem i en könsroll som samhället har bestämt, för vi kan inte veta vem han är redan NU. Det finns miljontals sätt att vara man på (eller människa) så varför skulle jag vilja att min son ska växa upp och bli exakt den mannen som anses ”rätt” i samhället?

      Att andra människor fördömer dig för att du klär dina barn på ett visst sätt tycker jag låter konstigt och oschysst. I slutändan är det förstås du som förälder som vet vad dina barn mår bäst av…

    • Jensa maj 14, 2013 den 9:58 f m #

      Jag tycker att det bästa hade varit att ALLA kläder var okej att använda av ALLA barn oavsett kön. Det måste inte endast finns könsneutrala kläder o könsneutrala kläder behöver inte heller vara mörka o tråkiga. Det är ju mycket modellerna på kläderna som gör det. Trångt o åtsittande för tjejer o stort o lekvänligt för killar. Könsneutrala kläder kan givetvis ha regnbågens alla färger, tänk va härligt om mina barn kunde använda massa färgglada kläder om dom ville utan att bli retade eller ifrågasatta vilket kön dom tillhör. Det är ju tänket att det ska vara helt okej för barnet själv att välja, mina pojkar ska också kunna känna sig söta o fina.

  22. Karin O maj 12, 2013 den 7:18 e m #

    Min sjuåring marscherade in på Lindex häromsistens och undrade var de har sina Star Wars-trosor någonstans. En mycket förvirrad och lite slokörad expidit var tvungen att meddela att Star Wars bara fanns på kalsonger. Sjuåringen undrade då varför flickor bara fick välja på rosa, lila, gult och vitt; på det hade expediten inget svar alls. Jag håller tummarna för en sakta förändring i attityden hos klädaffärerna; om inte vi kan åstadkomma en så kanske våra morska sjuåringar kan lyckas.

    • Yes! Det tror jag stenhårt på – barnen!

    • Martina juni 5, 2013 den 12:56 e m #

      Lite i efterhand måste jag dela med mig av vad en kollega berättade i vintras… hennes dotter, 8 år, går med sin pappa på stan för att köpa nya skridskor (hon har alltid använt hockeyrör, s.k. killskridskor, förut). De kommer in på, tja, kanske det var Team Sportia eller dylik butik, och expediten säger genast ”här har vi tjejskridskorna” och pekar på rosa konståkningsskridskor.
      – Nej, säger dottern, det finns inga tjejskridskor.
      – Jo, säger expediten, de är ju rosa!
      – Ja, då är de rosa skridskor, inte tjejskridskor
      – Men det är ju rosa balettskridskor.
      – Då är det rosa balettskridskor men det finns fortfarande inga tjejskridskor.

      Här ger expediten upp, pekar på hockeyrören och mumlar ”här är hockeyrören…”

  23. Cicci H maj 13, 2013 den 9:56 f m #

    Jag har fem döttrar födda nov -99, juli -01, nov -06, juli -08 och dec -09. Mina stora tjejer gick igenom en extrem prinsessperiod då allt skulle vara rosa glittrigt och prinsessigt OCH jag lät dem göra det. Mina små tjejer har lite andra önskemål MEN TYVÄRR kan jag inte låta dem gå igenom deras ”period” för det GÅR INTE! 6-åringen har i över ett år önskat sig Blixten-trosor och en Blixten-baddräkt. 4-åringen älskar Spiderman och hennes stora önskan är att få en Spiderman-baddräkt och en Spiderman-klänning. Mina små tjejer älskar Blixten, Rori racerbil, Byggare Bob och Spiderman, de vill ha kläder med dessa och andra fordon såsom monstertruckar och motorcyklar. ”Ja men det är ju bara att handla på pojkavdelningen då.” Jo om det vore så enkelt.. Min 6-åring blir retad på skolan av grabbarna när hon kommer med tröjor köpta på pojkavdelningen och DET är det jag vill slippa. Vi vill ha ”flickiga” kläder med ”grabbiga” tryck, ska det vara så svårt att förstå..

    • Mer bredd och variation, absolut, jag håller med dig. Däremot är det ledsamt tycker jag att din dotter ska behöva utstå skit när hon har på sig en tröja som hon själv har valt och gillar! Det är något som också måste belysas och tjatas om ännu mer…

      • Jensa maj 14, 2013 den 10:03 f m #

        Jaa, heja heja. Ju mera vi belyser problemet så hoppas jag att utvecklingen går famåt. För det är ju just det att för att få välja själv som endel säger så måste ju exempelvis tjejen/killen handla på ”fel” ställe o sen bli retad. Så mera tjat så fler fattar den riktiga poängen o ser det viktiga med alltihopa i det långa loppet, alltså framtiden o jämställdeheten för våra små blivande vuxna…

  24. famlovgren maj 13, 2013 den 10:02 e m #

    Gillar din stil och ditt inlägg. Amen liksom.
    Jag lägger ner ganska mycket tid på att hitta bra kläder till mina barn som dom gillar och som jag *godkänner*. Som tur är säljer jag ett ekologiskt märke med bra kläder men de måste ha lite mer kläder än så. Jag blev rätt nöjd när 6-åringen fick välja kläder bland Åhlens ekologiska kläder för ett tag sen och väljer tre enfärgade men färgglada tröjor. Hen ville inte ha en massa tryck eller liknande. Jag hoppas det håller i sig.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Genus som går till överdrift | mondokanel - maj 12, 2013

    […] Mina Sanna Ord skriver ett inlägg om varför barns ”könsskillnader” måste belysas i d…blir länkad av Lady Dahmer, och genast börjar cirkusen i hennes kommentarsfält. Folk vräker ur sig otrevligheter eftersom hon ifrågasätter en struktur som vi, Svenska Folket, bestämt med vår Konsumentmakt. Dessutom är hon lesbisk, och då skall hon, efter vad jag hört ryktas, inte ha några barn alls, vilket är en attityd som inte bara äcklar, utan också skrämmer mig. […]

  2. ”Genuskrigaren” besvarar gårdagens frågor och funderingar | mina Sanna ord - maj 12, 2013

    […] Mitt inlägg från igår har hittills visats 3500 gånger sedan det publicerades. Jag har aldrig haft så många besökare på en och samma dag som jag hade igår eftermiddag och kväll. Orsaken? Lady Dahmer länkade mitt inlägg på sin facebooksida. Detta har hänt en gång förut, gällande detta inlägg, och även då sköt statistiken i höjden – men inte alls på samma sätt som nu. Barnkläder är med andra ord något som engagerar många, och långt ifrån alla är positiva till det jag skrev igår, många tycker förstås att jag fjantar, överdriver och att hela genusdebatten har gått till överdrift. Folk får inte vara kvinnor och män längre! Barn får inte längre vara flickor och pojkar!  […]

  3. TåL aTT SKRiVaS oM iGeN | CaLLeiSM - maj 12, 2013

    […] Följ gärna debatten inne hos Sanna: https://minasannaord.wordpress.com/2013/05/11/biologiska-konsskillnader-rattfardigar-inte-barnklader-… […]

  4. Även när vi stampar runt på samma ställe för vi utvecklingen framåt | mina Sanna ord - maj 13, 2013

    […] kommenterar det här inlägget med att det känns 90-tal: Är vi inte förbi detta med rosa på pojkar och blått på […]

  5. Så här kan det se ut | Ett tigerliv - maj 13, 2013

    […] helgen skrev SannaM ett inlägg om den extrema könsuppdelningen av kläder på H&M, där killkläderna är rymliga med stora […]

  6. Hur var det nu, efterfrågan styr utbudet…? | mina Sanna ord - maj 16, 2013

    […] Och har du, mot all förmodan antar jag, inte läst detta inlägg från i lördags än – gör gärna […]

  7. En tillbakablick | mina Sanna ord - juli 29, 2013

    […] Biologiska könsskillnader rättfärdigar inte barnkläder som dessa […]

  8. Tack för mig på ett tag! | mina Sanna ord - december 2, 2013

    […] Biologiska könsskillnader rättfärdigar inte barnkläder som dessa 2. Snälla Stockholm Pride, är det inte dags att vidga perspektiven nu? 3. Att klä sina barn […]

  9. Vill du ha ett jämlikt samhälle? Sluta då häng upp dig på ”biologi”! | mina Sanna ord - mars 10, 2014

    […] oavsett vad så rättfärdigar inga biologiska könsskillnader (påstådda eller faktiska) att småflickor ska kläs som små dockor och att småpojkar ska inspireras att växa upp till empatilö…. Biologiska könsskillnader rättfärdigar inte att vi lever i ett samhälle som värderar manligt […]

Kommentera

