Vilken betydelse har din könstillhörighet för ditt liv – just nu? Om att diskutera jämställdhet med högstadieelever.

15 Maj

Vi läser boken ”Den osynliga flickan” av Deborah Ellis i sexan just nu. En intressant, lärorik och spännande bok om hur det kunde vara att leva i Afghanistan under talibanernas makt, som kvinna, som man, som människa – men framför allt som ung flicka, eftersom boken är skriven ur den 11-åriga flickan Parvanas perspektiv. Många frågor väcks i boken och frågan om diskriminering och jämställdhet blir otroligt aktuell från start. En elev utbrast igår, när vi i helklass diskuterade de första fem kapitlen:
”Jag tycker boken är diskriminerande mot kvinnor!!”
Hen var uppenbart frustrerad och arg över detta, och visst är det hen säger sant. Med våra ögon är kvinnornas situation i talibanernas Afghanistan något fullständigt ofattbart – och situationen i Sverige är rena himmelriket i jämförelse. Jag vill så gärna få till en riktigt bra diskussion med eleverna om detta, både om det som skildras i boken och med en koppling till det svenska samhället. Få dem att se vilka strukturer som ligger bakom och som även går att finna i det svenska samhället nu för tiden, och ännu mer tidigare i historien.

Men hur? Eleverna är 12 år gamla, väldigt olika mogna och med olika stort intresse att diskutera och reflektera. Att bara läsa en sån här bok utan att dyka ner på djupet i viktiga frågor känns förstås rätt meningslöst, men samtidigt är det först nu när vi väl börjat läsa som jag ser hur eleverna tar emot boken och därmed är det nu mitt tankearbete tar fart på riktigt.

Som ett brev på posten satt jag hur som helst igår och läste igenom fritt skrivna texter av samma elever, texter som skrevs för några veckor sedan men som jag inte hunnit läsa förrän nu. Under ämnet ”Vad gör dig arg?” (i samband med att vi såg den här kortfilmen från UR) har en elev skrivit: Att kvinnor och män behandlas olika. Och sedan följer en helt briljant, skarp text om hur tjejer förväntas vara ansvarsfulla medan killar ses som slarviga och hen frågar sig varför killar får höra att de är nördar om de pluggar mycket medan det är en självklarhet att tjejer ska plugga. Även kvinnors och mäns löner och villkor på arbetsmarknaden avhandlas, att ett och samma skämt anses roligare om en kille drar det än om en tjej gör det och hur det kommer sig att tjejer alltid blir tillsagda av läraren när de är pratiga, medan killar ofta får hållas. Varför anses det ”normalt” att killar pratar och larvar sig, medan tjejer borde veta bättre?

Det där sistnämnda får mig för övrigt att stanna upp lite, för det är så klassiskt. Ett exempel som ofta tas upp, men som samtidigt (eller just därför) känns så osannolikt. Gör lärare verkligen så nu för tiden? Finns det lärare som faktiskt gör skillnad och bemöter samma beteende olika på grund av elevens kön? Är det eleven som tolkar att det är på det här viset? (eller är det jag som är naiv?)

Oavsett vad så finns i den här elevens text många viktiga frågor att ta upp – på flera nivåer – och det jag kommit på att jag skulle vilja göra, under tiden som jag skrivit detta inlägg…, är att ställa frågan:

Vilken betydelse har könet för hur ditt liv ser ut – nu och i framtiden? 

Ungefär så. Och att vi sedan gör en jämförelse, liksom. Först pratar vi om boken, om Kabul, om Afghanistan: Vilken roll spelar könstillhörigheten för huvudpersonen Parvana, för hennes syster, hennes mamma, hennes pappa..? Där blir det nog konkreta svar, som att kvinnor inte får gå ut, inte får arbeta, alltid måste ledsagas av en man. Att män måste bära skägg, att de inte får vara för belästa. Kanske kan vi få in fler aspekter? Kanske kan elever, som har bott i andra länder än Sverige, få dela med sig av sina erfarenheter därifrån?

Vilken betydelse har sedan deras egen könstillhörighet för livet här och nu? Finns det saker som du inte får göra som tjej här i Sverige? Som du inte får göra som kille? På samma sätt som i Afghanistan? Nej, förstås inte. Men på något annat liknande sätt? På vilka sätt förlorar tjejer på att vara tjejer? På vilka sätt förlorar killar på att vara killar? Vilka vinster finns det med att vara tjej respektive kille i Sverige idag? Finns det några områden där det inte skiljer sig alls, där kön är totalt oviktigt? Och framför allt:

På vilka sätt tror de att vårt samhälle kommer utvecklas? Hur borde det utvecklas? Hur skulle de vilja ha det, om de fick bestämma?

Jag vet inte om det kommer fungera, men jag måste testa. Den främsta utmaningen (utöver att de måste lyssna på varandra) är nog att få fram vilka nackdelar det finns med att vara kille eller man i dagens samhälle, och på vilka sätt killar och män skulle vinna på att synen på kön förändrades och samhället blev mer jämställt. För de flesta har ändå bilden av att det manliga är det mest eftersträvansvärda.

Boken förmedlar att det är jobbigt, ja, på många sätt ett straff att vara kvinna, elevtexten jag refererar till fokuserar främst på att tjejer bestraffas till exempel när de pratar för högt eller inte tar ansvar – så jag skulle vilja tillföra något nytt i deras tankevärld. Framför allt vill jag få dem att inse att det är de som är framtiden. De har tamejtusan makten att förändra hur mycket som helst – men de måste förstås se vinsterna, möjligheterna och vilja nå dit också.

den_osynliga_flickan-ellis_deborah-17116850-frntl

Ps. Sedan finns förstås massa mer att prata om, exempelvis hur det kommer sig att det kan se så olika ut på olika platser i världen och sedan det faktum att huvudpersonen klär ut sig till pojke och bemötandet hon får efter det. Men jag kan inte ta allt på en gång…

15 svar to “Vilken betydelse har din könstillhörighet för ditt liv – just nu? Om att diskutera jämställdhet med högstadieelever.”

  1. Lisa - MondoCane maj 15, 2013 den 8:37 f m #

    Men så intressant! Vilken spännande idé!

    • Ja, jag hoppas bara att det fungerar i praktiken… Det blir lätt så att någon utropar ”killar är bättre!” och punkt, liksom.

      • Lisa - MondoCane maj 15, 2013 den 8:42 f m #

        Ja, de är ju fortfarande ganska unga (säger jag som om det aldrig förekommit på tidigare arbetsplatser och i dejtingsituationer). Men vilken otrolig analys av din elev! Det är ju väldigt imponerande med en sådan iakttagelseförmåga för en situation man själv befinner sig mitt i.

  2. Caranlachiel maj 15, 2013 den 10:15 f m #

    Tycker det låter jättespännande. Det är frågor jag tänker ta upp med mina egna pojkar när de blir äldre och kan föra en diskussion kring detta. Det känns så oerhört viktigt att få pojkar med på banan – att de tidigt ser orättvisorna också, och att det är orättvist mot de själva också! Hoppas du uppdaterar oss med resultatet.

    • Hoppas att jag får ett resultat som jag kan berätta om utan att skämmas 😉 Nämen faktiskt, oavsett hur det går ska jag försöka skriva något om det! Boken väcker verkligen många viktiga frågor, men det gäller att ta fasta på dem.

  3. Emma maj 15, 2013 den 12:54 e m #

    Åh, dina inlägg känns som varma kramar. Skulel vara instressant att höra vad du tycker om serien Hjernevask – jag blir lite smått deprimerad av den. Världen känns så hård och kall ibland.

  4. Hanna maj 15, 2013 den 3:01 e m #

    Jag är en tjej som går i åttan och jag lovar dig att det finns lärare som behandlar tjejer och killar olika. T.ex får tjejer tillsägelse om de svär, men inte killar. Sen så förväntas mer av tjejer och man antar att vi är känsligare osv.

  5. presens maj 15, 2013 den 3:31 e m #

    Ibland låter det så himla roligt och intressant att vara lärare.

  6. Calle maj 15, 2013 den 5:03 e m #

    Storebror är tolv och går i sjätte klass och jag förstår att det är skillnad i mognad mellan olika barn i den åldern men jag har länge förvånats över hans förmåga att se mönster och strukturer i människors beteenden. Bara alldeles nyss när vi satt och åt middag förklarade han hur han såg på pojkars beteende och att de borde vara där den största förändringen borde äga rum, inte att få flickor att ta för sig mer.
    Vad jag menar är att om ditt fantastiska arbete inte bär frukt just idag så kommer det nog att göra det i morgon. Du sår frön till en bättre värld!

  7. Erika maj 15, 2013 den 10:33 e m #

    Först och främst håller jag med Hanna, detta finns tyvärr kvar hos lärare idag. Fanns i alla fall på gymnasiet för två år sedan (enligt vad min bror har berättat finns det fortfarande) och det finns definitivt kvar på högskolan. Den här frågan: ”Vilken betydelse har könet för hur ditt liv ser ut – nu och i framtiden?” skulle jag tyvärr kunna skriva en låååång uppsats om. Ville senast idag skrika alla fula ord jag kan till de tre männen i 50-årsåldern som totalt klädde av mig med blicken när jag gick förbi – men jag orkar oftast inte bry mig längre, det känns hopplöst. Tur att det första en ser när en kommer hem är att många av ens fb-vänner har delat trettiotreanledningar.com så att en kan bli lite glad igen:)

    • Erika maj 15, 2013 den 10:35 e m #

      Glömde en sak: Som vanligt ett superbra inlägg. Nu känner jag ju inte dig, men utifrån din blogg verkar du vara en helt fantastisk lärare, jag är lite avundsjuk på dina elever!:)

    • Ja alltså, om inte annat så har könet betydelse för hur man UPPFATTAR sig själv och andra, och allt sådant blir i många fall verklighet sedan.. Shit vad mina elever ”vet” saker om män och kvinnor, fast de är så unga. Hur ska vi förändra det? Kommer skriva mer om det när jag hinner.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kritisera gärna, men läs vad jag skriver först | mina Sanna ord - maj 23, 2013

    […] om boken som vi läser och tankarna kring arbetet med den kan man läsa här och här, men i korthet handlar den om en flicka i Afghanistan som måste klä ut sig till pojke […]

Kommentera

