Bikinikropp – min innersta önskan?

16 Maj

Facebook är så himla duktiga på att läsa av mig och vet tydligen exakt vad jag önskar mig och hur jag vill se ut – vilken tur jag har! Precis som Schmenus har jag nämligen ett par gånger fått följande sida föreslagen för mig:

image

image
Men alltså, jag vill inte skriva ”ja, tack” i deras kommentarsfält – det är för sjutton förnedrande! Min fru brukar suckande fråga mig när vi ska gå ur facebook egentligen, och vid sådana här tillfällen håller jag med henne. Synd att skiten är så himla bra på andra sätt!

Det som jag framför allt funderar på är dock: Hur många av de unga tjejer som jag möter varje dag får upp sidförslag som dessa på sina facebooksidor? Får min 15-åriga lillasyster upp sånt här? Väldigt många skriver ju in att de är födda tidigare än de faktiskt är när de registrerar sig, så om facebook har någon form av moral (tveksamt) i form av åldersgränser spelar det liksom ingen roll: Dessa unga tonårstjejer är enligt sina profiler betydligt äldre.

I diskussionen om jämställdhet, hur det är att vara man respektive kvinna som jag hade med mina elever idag på morgonen (mer om det när jag hinner) kom just tjejers press på sig att vara vackra, smala och snygga upp. Och hur sjutton ska vi kunna få dem att förändra den bilden när de matas med de sjuka idealen precis överallt, hela tiden – till och med i sina egna, privata facebookprofiler.

Anmäl skiten – det är det enda vi kan göra.

9 svar to “Bikinikropp – min innersta önskan?”

  1. Lisa - MondoCane maj 16, 2013 den 10:30 f m #

    Ändra till att du är man.

  2. celling maj 16, 2013 den 11:53 f m #

    Vill man slippa reklamen kan man hämta hem Adblock Plus som tillägg i webläsaren, gjorde det för någon vecka sedan, och reklamen visas inte! Jag trodde knappt det var sant 😛 (verktyg->tillägg->hämta tillägg i google chrome, och säkert något liknande i andra webläsare). Så det kan jag rekommendera, om det nu inte är så att du i ”allmänbildande syfte” vill se vilken reklam dina elever /folk i allmänhet utsätts för i vardagen.. 🙂

  3. Helena maj 16, 2013 den 12:16 e m #

    Jag har systematiskt klickat bort alla annonser som har med viktnedgång att göra och markerat att jag tycker det är vilseledande, stötande eller strider mot mina åsikter, beroende på humör. Numera får jag nästan aldrig sådana annonser. Det hjälper visserligen inte de ungdomar som sådana här annonser visas för, det hjälper bara mig att slippa bli irriterad.

    • Sant. Min mobil är så gammal och seg så i den ser jag inga bilder alls (bara grå rutor) när jag scrollar, utan måste klicka för att bilden ska komma upp. Det är också ett sätt att sortera bort antar jag. Men alltså… blä.

  4. schmenus maj 16, 2013 den 12:37 e m #

    Jag fick kommentar på min blogg om att jag borde installera add-block men jag håller inte med. Jag tycker faktiskt att det är bra att se skiten så man kan reagera. Att ignorera det här är att acceptera det.

    • Sant. Jag fattade inte att det var en app (typ), trodde de menade att man skulle blockera varje gång reklamen kommer upp och det håller jag däremot med om – då reagerar man ju faktiskt.

    • celling maj 17, 2013 den 9:38 f m #

      Om man inte är på den ”engagemangsnivån” att man aktivt känner att man vill göra något åt saken tycker jag adblock är bra. Då slipper man se skiten, men man kan ju fortfarande veta om att reklamen finns och jag tycker inte det per automatik behöver betyda att man accepterar det. Att installera adblock är ju lite som att sätta ”ej reklam tack” på ytterdörren, och är det nog många som gör det kan det ju också få en viss effekt..
      Eller tja, på sätt och vis ”accepterar” man ju det, och visst är det en aning egoistiskt att bara stänga av skiten. Men det finns ju många problemområden i samhället där man känner sig mer eller mindre engagerad, och det är ju upp till en själv att avgöra var man väljer att lägga sin energi för att aktivt förändra något.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mens, kroppsångest och ”tjejproblem” | mina Sanna ord - maj 21, 2013

    […] om kvinnokroppar och rövar som jag skrev om tidigare idag, facebookreklamen om att få en ”bikinikropp”  – och allt hyschande kring att ha mens. Tjejer ska vara (lagom) smala, (lagom) snygga […]

Kommentera

