Kalmar Kommun polisanmäler kvinnoförakt

20 Maj

Min mamma ringde mig på väg till jobbet och berättade dagens goda nyhet. Eller, egentligen inte alls dagens goda nyhet utan helgens, men jag som till och med missat att det var VM-final i hockey igår (verkligen, hade ingen aning att det alls var hockey-VM) hade förstås inte läst det senaste i Barometern, lokaltidningen i Kalmar:

SC20130520-075115-1
Någon med riktigt gott minne kanske minns att jag skrev lite om Kalmar när vi var där i påskas, och vissa tyckte till och med att jag var orättvis när jag uttryckte känslan av att tiden står still där. Men detta var tamejtusan en riktigt god nyhet: Kalmar Kommun sätter ner foten och polisanmäler öppet kvinnoförakt. Att även Gudrun Schyman uttalat sig om saken känns extra fint, tycker jag, och ännu bättre: Kalmar FF sparkar den ena mannen från sitt uppdrag som speaker, åtminstone tills vidare.

Föredömligt, eller hur? Ingen offentlig person ska kunna kränka någon annan öppet, ingen ska kunna uttrycka sig föraktfullt mot kvinnor utan att betala för det. Detta gjorde mig hoppfull, även om jag förstås också blir jäkligt irriterad på att dessa två personer faktiskt har uttalat sig på det här sättet över huvud taget och att de förmodligen inte alls ångrar sig egentligen. Dessutom gör det mig frustrerad att det trots allt finns människor som nu blir förbannade på att dessa män blev anmälda och kör med det gamla vanliga  ”feminismen har gått för långt”, ”får man inte säga nånting i det här landet längre eller?” och ”män får utstå skit hela tiden utan att någon anmäler”.

Ja, ni fattar. Nu är det undervisning för hela slanten för min del, och senare jag ska skriva klart en text om kroppsideal, komplex och smalhets. Ni får gärna fortsätta berätta om er själva här, för det är verkligen skitskoj att läsa!

Ett svar to “Kalmar Kommun polisanmäler kvinnoförakt”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ninjafeministerna och aktivismen i småstaden | mina Sanna ord - maj 25, 2013

    […] om nätverket Ninjafeministerna i lokaltidningen Barometern, och när jag av mamma får höra senaste nytt om B-G Svedjenäs, som efter att ha uttalat sig kvinnofientligt mot folkpartisten Inger Hilmansson inte bara blivit […]

Kommentera

