Kärleksdagar på schemat… och nu behöver jag er hjälp igen!

22 Maj

Kommer ni ihåg att jag skrev om att vi ska ha kärlekstema med åttorna? Nu närmar sig dessa dagar med stormsteg och jag planerar tillsammans med några kollegor en introföreläsning som ska väcka en massa viktiga och spännande tankar hos eleverna inför det resterande programmet. Föreläsningen, som gärna får innehålla viss interaktion eleverna emellan, ska vara 90 minuter lång och helst täcka… det mesta. Parallellt med denna föreläsning ligger dock en föreläsning med Rfsl, så en hel del gällande heteronormen och normkritik i största allmänhet kommer förstås täckas in där.

(Ni elever som jag vet tjuvläser min blogg får gärna klicka er vidare nu, för annars blir det ju ingen överraskning för er…)

Min kollega och jag har just suttit och spånat om att för det första vidga hela fenomenet ”kärlek” för eleverna. Vad är kärlek egentligen? Vad är kärlek för dem, och vad tänker de rent spontant på när de hör ordet ”kärlek”? Vi tänker visa bilder på olika typer av kärlek, mellan olika människor och vi vill belysa alla de starka samhällsnormer runt kärlek och relationsskapande som många tror är sanna förutsättningar för kärlek:

Att kärlek sker mellan två personer av olika kön,
att kärlek sker mellan, just det, två personer – varken mer eller mindre,
att kärlek är en förutsättning för att ”få” ha sex, och att sex utan kärlek är mindre värd – och dessutom:
att sex – samlag! – är ett måste i en ”normal” kärleksrelation,
att sex per automatik innebär penetration samt, naturligtvis,
att detta härliga, kärleksfulla, normalkåta heteropar ska bli föräldrar!
(Och helst ska de förstås gifta sig också, bo i ett hus och leva lyckliga i alla sina dagar.)

Ja, nu blev jag kanske lite raljerande på slutet – men tänk vilket normpaket vi alla går runt med i huvudena hela dagarna! Inte undrar på att många får ångest när de hör ordet ”kärlek”… Fast självklart är det inte en massa negativ energi vi ska sprida till våra stackars elever, utan målet är förstås att få dem att öppna ögonen: Fundera på hur de själva tänker kring allt det här, vidga deras vyer och deras syn på vad som är ”normalt” och därmed ”okej”.

Mänsklighetens fortlevnad bygger på att vi förökar oss, men hela ovan nämnda normartilleri är definitivt inte någon biologisk förutsättning för att så ska ske. Alla måste inte, vilket mina elever förstås redan vet…, leva i en heterorelation. Det går att välja bort kärleksrelationer, och det går även att vara kär i fler än en. Så länge alla inblandade samtycker (viktigt!) så är det helt okej att ha sex även utan att ha en kärleksrelation – och även inom en kärleksrelation krävs naturligtvis ömsesidigt samtycke innan sexuellt umgänge äger rum. Att alls ha sex (regelbundet) i en kärleksrelation är inget måste – det kan vara en kärleksrelation ändå, och ja, det får kallas sex även om det inte sker någon penetration. Alla behöver heller inte skaffa några barn, och gifta sig behöver man naturligtvis heller. Och så vidare.

Utöver detta finns förstås frågor som säkert rör sig i elevernas huvuden kring kärleksrelationer inom kompisgruppen och klassen, ouppnåelig kärlek till en idol eller liknande, om det går att vara ihop med någon och sedan bli kompisar igen, om jag blir kär i en kompis – vad gör jag då? och undrar om alla här inne faktiskt har gjort det

Just nu befinner jag mig i ett virrvarr av tankar och åh, vad irriterande det är att denna sömnbrist gör sig alltmer påmind. Vad jag hur som helst skulle vilja fråga er om är FILMTIPS! Erika tipsade mig om filmen ”Love is all you need” tidigare, vilken definitivt är bra när den så brutalt vänder bak och fram på heteronormen – men den är ju så vansinnigt sorglig mot slutet… Jag vet inte om jag vågar (eller själv pallar med) att visa den. Är det någon som har några fler förslag? Helst en kortfilm, eller kanske några bra korta klipp ur långfilmer? Filmer som vidgar synen på kärlek! Som visar en annan dimension, lite bredd, något annat än den amerikanska heterodrömmen… Hoppas! Och har någon fler tankar om innehållet: Bring it!

tumblr_lxg964ZFSi1qg2717o1_400

Vad jag alltså inte är ute efter…

9 svar to “Kärleksdagar på schemat… och nu behöver jag er hjälp igen!”

  1. ∞|Maya Axelina|∞ maj 22, 2013 den 9:16 e m #

    Tillhör inte ämnet, men i morse anmälde jag en kommentar som föreslår nackskott på alla babbar. Facebook bedömde inte att den skulle tas bort. Sjukt!?!?

  2. Annica maj 23, 2013 den 10:47 f m #

    Det kanske går in för mycket i den amerikanska heterodrömmen, men du kan ju fundera över Love Actually. Där finns kärlek över klassgränserna (prime minister – ”servitris” i brist på bättre ord), kärlek mellan barn, kärlek mellan kompisar, brusten kärlek (otroheten), kärlek till familjen, kärlek till sin kompis flickvän, kärlek som kan uppstå överallt (de som är stand ins i porren), kärlek över nationalitetsgränser utan språk, kärlek som dör… Det enda jag inte kommer på är om det finns några homosexuella med. Men det finns en jäkla massa kärlek! 🙂

    Kommentera gärna tillbaks vad du tycker om förslaget! (Jag är lärare själv så jag är nyfiken på dina åsikter)

    • Jag tycker att den filmen är jättefin och rörande på många sätt, men jag känner ändå att det blir för mycket amerikansk heterodröm. Just när målet är att gestalta kärlek på ett vidgat sätt, då känns det nästan ännu värre att inget homopar finns representerat. I relationen mellan Hugh Grant och sekreteraren är det ju även på något vis typiskt att det är han som är premiärminister och inte tvärtom. Så… Fin film, jag lipar alltid när barnen är sådär gulliga på slutet, men nej, jag tycker inte den vidgar några normer kring kärlek – den gestaltar snarare flera sidor av själva normen. Så tänker jag spontant i alla fall, men ska tänka närmare på det nästa gång jag ser den 🙂

      • Annica maj 23, 2013 den 9:29 e m #

        Intressant! Du har rätt i att den inte vidgar några normer kring kärlek. Jag tänkte mer på att den visar olika typer av kärlek. Minus homosexualitet. Hur kan dom ha missat homosexualitet?! Galet.
        Vad lycklig jag hade blivit om det var en kvinnlig premiärminister och en manlig typsekreterare. Det hade varit något det! I fråga om att bryta könsstereotyper är den nog inte så mycket att ha.
        Men usch vad mysig den är att se i december 😀

  3. nora maj 24, 2013 den 2:47 e m #

    Fucking åmål fast tror dom flesta sätt den filmen! Men hyfsat bra film!

  4. nora maj 25, 2013 den 11:50 f m #

    Torka aldrig tårar utan handskar den kanske inte är jätte passande och det är en serie
    eller kanske Homo- och bisexualitet en kort film eller talkshow som finns på ur.se den kan vara bra och intressant att se 🙂

    • Tror faktiskt att många elever såg Torka aldrig tårar när den gick på tv! Själv har jag pinsamt nog inte sett den… Den gick för sent på kvällen 😉 Serien du menar heter Ramp tror jag. Har funderat på något åt det hållet, men vi har skolinfo från Rfsl parallellt och de kommer nog täcka det mesta av hbtq-grejen. Tack hur som helst! Det är klurigt detta.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Helgen i suddiga bilder inklusive veckans bloggutmaning | mina Sanna ord - maj 26, 2013

    […] är så kloka, mina åttor. Förutom detta så måste jag en gång för alla planera morgondagens kärlekstema, introföreläsningen som ju faktiskt äger rum redan klockan 8.30 i morgon bitti. Känns aningen […]

Kommentera

