Ninjafeministerna och aktivismen i småstaden

25 Maj

image

Det är ju så självklart egentligen. Att det finns vettiga personer som arbetar för jämställdhet och jämlikhet precis överallt i landet, och därmed även i min hemstad Kalmar. Men ändå värmer det lite extra i hjärtat när jag läser om nätverket Ninjafeministerna i lokaltidningen Barometern, och när jag av mamma får höra senaste nytt om B-G Svedjenäs, som efter att ha uttalat sig kvinnofientligt mot folkpartisten Inger Hilmansson inte bara blivit anmäld av Kalmar Kommun, utan även blivit av med samtliga sina offentliga uppdrag. Öppet kvinnoförakt straffar sig.

Storstaden i all ära, men i en mindre stad finns en sån oerhörd möjlighet att påverka och förändra; kraften och viljestyrkan hos de som vill arbeta för bra saker är enorm och det är på något vis mycket lättare att få många att lyssna på en, tror jag. Av precis samma anledning finns det förstås baksidor med småstaden, men de gånger jag får ett litet sug att flytta tillbaka är det möjligheterna att förändra som peppar mig lite extra. Här i vår kära Hufvudstad dränks engagemanget gärna i energitjuvar som långa restider och ofta ett alltför stort utbud, samt för min del känslan av att vägen till att göra skillnad är så vansinnigt lång. Kanske är det också därför som exempelvis en viktig förening som Rfsl Stockholm bara har 1500 medlemmar istället för 15000 (eller 50000!). Folk tänker att allt redan är tipptopp här och dessutom räknar många med att någon annan ska ta tag i saker i en stor stad – min röst gör väl varken till eller från?

Nåväl. Nu spånar jag bara och jag har heller ingen aning om var vi till sist hamnar i framtiden. Just nu bor vi här och jag har svårt att föreställa mig något annat. I skrivande stund är jag och Adrian på väg till en stor loppis där vi även ska möta upp några vänner och därefter kommer vi eventuellt delta i en demonstration mot sexism. För även om vi bor i en storstad och det finns många andra som kan göra jobbet åt en, så känns det ju ännu bättre att bidra själv…

Ett svar to “Ninjafeministerna och aktivismen i småstaden”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nu vill jag flytta till Kalmar igen | mina Sanna ord - juni 7, 2013

    […] att föreläsa om hbtq-frågor som en del i ett projekt att sätta hbtq-Kalmar på kartan, och Ninjafeministerna har jag ju skrivit om tidigare; två positiva saker som i kombination med att Kalmar och Öland är så himla mysigt under […]

Kommentera

