Ett tvång avskaffat, ett annat består

27 Maj

Insåg just att jag har missat ett och annat. Eller, inte missat att läsa om det, men att skriva om det. Steriliseringstvånget för att kunna ändra sitt juridiska kön har avskaffats och lagen träder officiellt i kraft den 1 juli. Äntligen, är det enda jag kan säga. Helt vansinnigt att Sverige under 2000-talet fortfarande tvingat människor till sterilisering.

En lagändring är alltid ett viktigt steg i rätt riktning, men det är inte allt. Kvarstår gör det faktum att transpersoner inte riktigt ”finns” i många människors medvetande och att många fortfarande, efter fyra år, inte har hört talas om diskrimineringsgrunden ”könsidentitet och könsuttryck”.

Vad sägs till exempel om detta:

image

…och även om det inte kommer finnas någon dörrvakt på plats som nekar ”felklädda” att komma in så är det helt enkelt inte okej att skriva såhär, för det markerar en oerhört stark norm som utesluter alla som inte kan eller känner sig bekväma i att följa den. ”Finklätt”, ”hel och ren”, ”festligt”, ”något du känner dig bekväm i” – det finns många bättre klädkoder som inte utesluter eller osynliggör någon specifik person eller grupp. Lätt som en plätt.

Läs även Trollhares viktiga inlägg om allt som fortfarande behöver förändras.

8 svar to “Ett tvång avskaffat, ett annat består”

  1. Calle maj 27, 2013 den 7:51 f m #

    Är urklippet från detta år? Det är ju förfärligt! 1800-talet – here we come, liksom. Hoppas verkligen att någon vänligt men bestämt talar om för den ansvarige att den nog hade lite otur när den skrev det där. Som du skriver, det är hur enkelt som helst att skriva något annat. ”Finklädd” låter toppen, tycker jag.

    En annan sak som jag har funderat på och det kanske inte du har något svar på men det är att jag tänker att om vi slutar att dela in mänskligheten i kön och alla får vara som de vill så blir det bättre för alla. Skrev om det här:
    http://calleism.wordpress.com/2012/12/13/det-blev-ett-inlagg-i-alla-fall-om-sexualitet-alltsa/
    Men hur skulle transpersoner påverkas av detta? Alltså – om vi slutar upp med att köna världen skulle transpersoner också känna sig friare då? Det är klart att de kanske skulle känna sig obekväma med sina kroppar men skulle det fortfarande vara viktigt att se ut som de känner sig? Åh, vad jag traskar ut på hal is här och jag känner mig såå okunnig men du kanske förstår vad jag menar? Och har du något bra svar?

  2. AnnaCarin maj 27, 2013 den 10:26 f m #

    När jag tog studenten 1996 så var det en tjej som gick på balen i smoking. Det tyckte jag var himla fint! 🙂

  3. MillanDeluxe maj 28, 2013 den 11:05 e m #

    Hej!
    Jag undrar om jag får ställa en fråga ang. tvångssterilisering vid könsbyte? Själv när jag hörde på nyheterna om lagändringen, så blev jag upprörd, väljer man att byta kön så bör man inte kunna skaffa barn, är min spontana reaktion. Men eftersom många uppenbart känner så stakt för frågan så måste jag ha missat något. Vad innebär en sterilisering och varför är det kränkande att bli tvångssteriliserad? När man ändå vill byta kön, så kan man ju inte installera ny livmoder utan man förblir steril oavsett, tänker jag. Eller stryker även sexlusten med i en sterilisering? Förklara gärna om du har lust.

    Min liknelse är den här ( om än klumpig) Om jag väljer att hugga av mig min arm så kan jag inte bli sur för att samhället inte ger mig en ny robotarm. Eller snarare ett ben till arm eftersom armen har blivit borttagen med vilje från första början för att det varit fel för den personen att ha en arm…

    Jag är genuint intresserad och inte ute efter att kränka andra människors känslor eller upplevelser.

    • Det som har förändrats är att du inte längre behöver sterilisera dig för att byta juridiskt kön, alltså om du ska ändra från man till kvinna eller tvärtom om i passet. Vissa transpersoner är nöjda med sin kropp som den ser ut, men könsidentiteten stämmer inte överens med kroppen och de vill helt enkelt att det ska stå rätt kön i passet – utan att för den skull genomgå några operationer.

      Att någon annan tvingar dig till sterilisering är ju ett övergrepp i första hand tänker jag, för även om du är transsexuell så kan du ju ha en önskan att skaffa barn, liksom – och varför inte ett biologiskt? Klicka gärna på länken som finns med i inlägget, Trollhare är betydligt kunnigare än jag i transfrågor!

      Men som sagt, det är inte säkert att du vill ändra din kropp, operera bort din livmoder eller din penis bara för att du byter juridiskt kön och socialt lever som ”det andra” könet. Självklart ska ingen steriliseras mot sin vilja.

      Och just det, en tydlig förklaring på olika definitioner av kön finns i inlägget från igår kväll: ”I en värld där kön inte spelade någon roll…” – kanske också tydliggör mer!

Trackbacks/Pingbacks

  1. I en värld där kön inte spelade någon roll… | mina Sanna ord - maj 28, 2013

    […] skulle det vara för transpersoner då? Calle funderar på det i sin kommentar till det här inlägget, och jag har fått frågan tidigare också – samt även själv funderat över detta. […]

  2. En tillbakablick | mina Sanna ord - juli 29, 2013

    […] Ett tvång avskaffat – ett annat består […]

Kommentera

