Lite kort om första kärleksdagen

27 Maj

Vi pratade (som ni säkert vet vid det här laget) om normer kring kärlek, sex och relationsskapande med eleverna idag under introföreläsningen till kärlekstemat. Heteronormen, tvåsamhetsnormen, kärleksnormen, samlagsnormen och penetrationsnormen. Att dessa normer är just normer, inga regler – för ingen annan kan bestämma om du vill leva ensam, tillsammans med en person eller flera, om du ska leva med eller ha sex någon av samma kön eller ett annat kön, om du ska vilja ha barn eller inte, hur ofta och på vilket sätt du ska vilja ha sex. Detta kan tyckas självklart, men det är ju inte det eftersom vi matas med snäva föreställningar om kärlek och relationer precis hela tiden. Som 15-åring är det definitivt inte lätt att veta hur du ska förhålla dig till allt detta.

En elev uttryckte det så klokt: ”Ofta uppfostrar ju föräldrarna en att bli typisk tjej eller typisk kille och att man ska vara hetero, alltså föräldrarna uppfostrar en att följa heteronormen… Och därför kan det ofta dröja innan man blir lite äldre innan man kanske kommer på att man inte alls passar in i den normen.”

Så. Jäkla. Klokt.

Förutom att prata om normer, vilka det alltså står var och en fritt att förhålla sig till, följa eller inte följa, så tog vi upp två regler kring kärlek och framför allt kring sexualitet och sexuell aktivitet:

1. Alla inblandade måste samtycka innan sexuellt umgänge äger rum. Att ni har haft sex tidigare, att ni har en kärleksrelation eller att du/den andra personen säger ja till en början ger inte någon rätten att ta för sig av en annans kropp.
2. Du ska aldrig ”ställa upp” på något som inte känns bekvämt eller som du inte vill. Låt dig inte övertalas, tänk inte att det är något fel på dig för att du inte vill – du bestämmer över din egen kropp.

Många elever såg frågande ut, lite förvirrade, förskräckta, överrumplade. Jag vet inte om det var för att de aldrig hade hört detta förut, om de kände att det inte gällde dem (ännu) eller att några av dem faktiskt har en motsatt erfarenhet. Jag vet inte. Men det jag nu känner mig övertygad om är: Vi måste prata mer om detta! Jag nämnde våldtäktsdomen i Umeå för dem, och vi pratade lite om porr och om amerikanska komedier som ofta ger oss bilden av att ”alla (tjejer) vill bara man gör såhär eller såhär!” Fasen, vad jag önskar att det fanns mer tid att prata om viktigheter som dessa...

Sammantaget: Nöjd med dagen, och hoppas att även morgondagen ska kännas givande. Den som vill läsa klokheter om samtycke och nej som ”betyder” ja kan klicka sig in hos Fanny, här eller här, och själv ska jag författa några skriftliga omdömen innan jag säger tack och hej för idag. Intresseklubben antecknar, och så vidare.

4 svar to “Lite kort om första kärleksdagen”

  1. Helena maj 27, 2013 den 7:20 e m #

    Tänk den som hade fått höra sådana vettiga saker när man själv var tonåring! Det är så mycket som är så känsligt precis då när man börjar upptäcka sex och jag tror det är viktigt att få en motvikt till den där ganska skeva bilden som man annars får, både från porr och tidningar som är riktade mot den åldersgruppen. Heja er och hoppas det går lika bra imorgon också! 🙂

    • Helena maj 27, 2013 den 7:23 e m #

      Och förresten: ”ganska skeva bilden”, var ju en rejäl underdrift… Sjukt skev, ligger väl närmare sanningen.

    • Ja jag hoppas också att många tar det till sig!!

      • Helena maj 28, 2013 den 11:17 f m #

        Jag ser fram emot att höra vad ni kommit fram till idag! Jag funderade under helgen en del över mina egna tonår och hur jobbigt det var på många sätt, så det bidde ett inlägg om det och mina genusutopier idag.

Kommentera

