Frågor som aldrig tar slut!

4 Jun

Det blåser spännande vindar i blogg- och twittervärlden, om kvinnors eget kvinnoförakt och om kvinnors historier om hur de genom livet blivit sexuellt antastade av män, och jag skulle egentligen vilja orera lite om mina egna tankar i dessa intressanta och viktiga frågor. Men, det har jag förstås vare sig tid eller ork med just idag, tröttare än tröttast på grund av barnet som började stöka klockan 3 i morse och mentalt fullständigt slut efter två heldagars undervisning i retorik, så…

…istället väljer jag att rakt upp och ner kommentera och svara på de hemskt underhållande och ibland rätt existentiella sökord och -frågor som lett folk till min eminenta blogg (precis som jag gjorde här, om ni kommer ihåg).

Mycket nöje!

Jag är hårig som en man!
Men om du är hårig och en kvinna, så är du per automatik hårig som en kvinna. Är du man och hårig som en man, ja, även då är allt i sin ordning. Hår är något som händer alla mer eller mindre, misströsta icke!

Komma ut som heterosexuell?
Mitt bästa tips är att först acceptera din heterosexualitet för dig själv, det är liksom inget konstigt att vara hetero – om än lite… annorlunda. Googla på ”heterosexuell kärlek” vetja, du kommer säkert få en och annan träff. Sedan kanske du kan prata med en nära vän eller någon du litar på först, och därefter… Bara säg det! Stå upp för dig själv! Var dock beredd på att du kommer behöva komma ut fler gånger i livet, folk förväntar sig liksom inte heterosexualitet – men när du väl berättar kan jag lova att alla känner någon avlägsen släkting eller arbetskamrat som lever heterosexuellt och därför tycker du är heeelt normaaal.

Varför har tjejer kjol och leker med dockor medan pojkar har byxor och leker med bilar?
Bra fråga. Låter ju som en förbannat snäv och trist uppdelning. Läs gärna mina inlägg om genus så kanske du får ett fördjupat svar (eller flera) på din undran.

Ständiga missförstånd mellan man och kvinna?
Rabiata Fanny har faktiskt flera riktigt bra tips apropå detta ständiga gissel, bland annat detta:

Varför envisas människor som tycker att kvinnor och män är fundamentalt olika att ingå i könsblandade förhållanden? Detta verkar vara en jättedålig lösning. Varför inte vara tillsammans med någon som förstår en istället? Eller kanske ligga med folk av motsatt kön fast inte envisas med att bo med dem och så vidare? Så jävla jobbigt att dela sitt liv med någon som en inte kan kommunicera med utan att behöva ändra sitt sätt att tänka. Detta är verkligen en gåta när det kommer till människor som båda envist hävdar de fundamentala skillnaderna mellan män och kvinnor och dessutom alltid ska lyfta fram hur extremt soft det är att vara i ett monogamt heteroförhållande.

Vilket kön har min bebis?
Ja, vem vet? Små barn har inte direkt någon uppfattning om sin egen könsidentitet, men tids nog kommer även ditt barn med största sannolikhet växa upp och komma fram till vem hen är! Härligt att du är så normkritisk!

Normer på lesbisk dejt?
Nja, förutom att det förväntas att ni flyttar ihop efter andra dejten och ställer er i inseminationskö efter tredje så finns inte så mycket att tänka på, faktiskt. Lesbianer är rätt avslappnade (och framför allt är alla precis likadana – och särskilt lika är de sin partner, så om du har svårt att skilja på vem som är du och vem som är hon, ja, då har ni förmodligen en framtid tillsammans).

Vad skulle hända om samhället blev mer jämställt?
Hmm… jag tror att… samhället skulle vara mer jämställt!

Lesbiska kärlekshistorier?
Tackar som frågar! Jag bjuder på min egen lesbiska kärlekshistoria här, men i övrigt kan jag tipsa om filmerna If these walls could talk 2, Kyss mig, Desert Hearts, Two girls in love, hela L Word-serien, But I’m a cheerleader, The kids are alright, lite finskt i form av Hela vägen, lite tyskt i Aimée & Jaguar, lite ”hahaha” i It’s in the water – och ännu värre i (den rätt katastrofala) Late bloomers. Ja, det var några mer eller mindre klassiska exempel. Förmodligen har jag missat de allra bästa inklusive min egen favoritfilm.

Öppnar fittan för stora saker?
Jojo, fittor kan uträtta stordåd i världen – det är jag övertygad om. (Är det bara jag som får en bild i huvudet av en jättefitta som regerar över hela världen, sittande på en tron med en massa undersåtar runt omkring sig som serverar henne vindruvor och gör precis allt hon ber om? Eller tänkte jag helt konstigt nu!?)

Går man igenom olika faser när man kommer på att man är lesbisk?
Du menar som i chockfas, reaktionsfas, bearbetningsfas och nyorienteringsfas? Det beror nog på hur snäll du och förstås din omvärld är mot dig. Måste erkänna att jag först fnissar lite åt frågan, men sedan kommer jag på att den förmodligen är seriöst ställd – och då blir jag lite ledsen och uppgiven över att vår värld fortfarande är så vansinnigt inskränkt och begränsande för många människor.

Vet inte vart jag ska börja ifrån?
Tja, från början igen?

5 svar to “Frågor som aldrig tar slut!”

  1. presens juni 4, 2013 den 7:36 e m #

    Du missade Better Than Chocolate och Debs. ;-). (Och ärligt – The Kids Are All Right suger.)

  2. Calle juni 4, 2013 den 9:51 e m #

    Lite avis på dig för du verkar få så skojiga frågor i sökhistoriken. Jag får bara konstiga ord som ”buken uppskuren”, ”släpsko”, ”grålle traktor” och liknande. Skittråkigt.

  3. Helena juni 5, 2013 den 12:20 e m #

    Det är ju riktigt roligt att se vilka frågor folk ställer till internet! 🙂 Och jag fascineras också av att de ställer så långa frågor…

Kommentera

