Nu vill jag flytta till Kalmar igen

7 Jun

Vi är i Kalmar, Adrian och jag. Ett helt läsår närmar sig sitt slut och nu efter att betygen är satta och jag har tre intensiva elevens val-dagar med retorikundervisning bakom mig passar en långhelg alldeles ypperligt som försmak av sommaren. Vi flög hit igår, Adrian gastade oavbrutet ”samme, samme!” (vilket naturligtvis betyder ”framme”) efter bara tio minuter i luften, spillde ut mitt kaffe innan jag ens hunnit smaka och väl hemma i mormors trädgård passade han på att bajsa i gräset och därefter över hela altanen. Jag tror att vi måste sluta med mjölken igen.

Ett lugn infinner sig alltid i kroppen när vi kommer hit, blandat med den extrema tröttheten som hjärnan tillåter att släppa fram när ledighet står på agendan. Och när Adrian springer runt i gräset, hjälper bonusmorfar att vattna rabatterna, sparkar boll och plaskar i poolen fram till läggdags kommer den där längtan efter en trädgård och ett litet hus igen. Att bo i lägenhet är fan att sitta bort sitt liv! Komma hem, hetsa med matlagning, krascha i soffan framför tv:n fram till läggning – att ta sig ut är liksom ett sånt jäkla projekt som definitivt inte går att genomföra under veckorna. Nä, vi måste verkligen jobba mot att den där drömmen om trädgård – eller åtminstone en liten gräsplätt – blir verklighet.

I höst är jag förresten inbjuden av Kalmar Kommun att föreläsa om hbtq-frågor som en del i ett projekt att sätta hbtq-Kalmar på kartan, och Ninjafeministerna har jag ju skrivit om tidigare; två positiva saker som i kombination med att Kalmar och Öland är så himla mysigt under sommarhalvåret onekligen bidrar till att småstadsdrömmen vaknar till liv. Än en gång.

Nåväl. 24 grader i skuggan utlovas idag, vi ska möta upp mina systrar och eventuellt en av mina bröder för picknick och sedan fira morfar som fyller 68. Känner mig lite… stressad över att inte hinna blogga något om de senaste dagarnas diskussioner om vithetsnormen och jag skulle gärna fortsätta mitt resonemang utifrån Blondinbellas rabiesfeministutspel – men jag tänker att ni som läser också ska ut i solen idag, och för den som är i akut behov av bloggläsning finns ju alltid Schmenus, en fantastisk blogg att lita på i vått och torrt, i regn och i solsken och så vidare.

Jag är liksom inte bara bloggare, jag är en småförkyld, halvt utbränd heltidsarbetande småbarnsmor med extremt behov av sommarlov också. Lätt att även jag själv glömmer det ibland.

image

7 svar to “Nu vill jag flytta till Kalmar igen”

  1. presens juni 7, 2013 den 2:13 e m #

    Heja Kalmar!

  2. Calle juni 7, 2013 den 2:43 e m #

    En måste ju inte blogga varje dag, det är väl en frivillig aktivitet hoppas jag?

  3. Ankan juni 9, 2013 den 8:33 e m #

    Vet du, du har inspirerat mig att återuppta mitt bloggande som jag lade ner förra året.
    Tror banne mig att jag ska starta om på nytt, helt ny blogg, relativt anonym med tanke på allt jag har att berätta.

    Jag har vandrat en krokig livsstig men ändå hel trots allt. Med mycket och många erfarenheter som skapat den jag är idag. =)

    Tack för inspot!

Kommentera

