Hemma i Hufvudstaden

10 Jun

Fyra dagar går både fort och långsamt. Fort, för nu sitter jag här hemma i soffan igen medan Adrian tittar på Pippi som vanligt. Långsamt, för vi hann med en hel del under de där fyra dagarna i Kalmar – och framför allt lyckades jag stänga av allt jobb och all stress så totalt. Till och med blogghjärnan varvade ner en aning, trots viss frustration över att alls inte hinna och heller inte riktigt orka formulera mig. Att jag faktiskt ska gå och jobba idag känns inte verkligt, tur att jag åtminstone börjar lite senare så jag något sånär hinner vakna till. En vecka, sedan sommarlov…

Längtan efter en egen gräsplätt att släppa ut barnet på är så vansinnigt påtaglig nu, likaså längtan efter lugnet – att slippa t-centralen, pendling, det stressande folkvimlet. Samt förstås längtan efter min familj, mina föräldrar, morföräldrar, mina syskon – vi ses ju alldeles för sällan, och de korta tripparna blir alltid så fullspäckade eftersom alla måste hinnas med. Adrian har framför allt njutit av trädgårdsleken, att gräva i rabatterna, leta mask, hoppa studsmatta hemma hos morfar och hos min barndomsvän. Åka bil har dock inte varit någon favorit, och inte heller flygplan – ”samme!!” blev helgens trendande ord. Igår fattade han det kloka beslutet att sova hela flygresan upp, och när han vaknade hällde han i sig en halv flaska vatten för att sedan kräkas över hela mig på flygbussen (och jag höll på att bli kidnappad in i bussgaraget medan jag frenetiskt torkade upp kräkstänken med våtservetter, ”tur” att det mesta landade på mig – och att vi hade en väska full med ombyteskläder med oss).

Att ett helt läsår är till ända borde jag kanske också skriva om – mitt första hela läsår som lärare, på en och samma skola och dessutom på 100%. Men nej, inte just nu. Däremot hoppas jag att mötet med eleverna gör att hjärnan går i spinn igen, för jag har en del text att få ur mig – av aningen vassare karaktär än denna.

image

image

image

image

2 svar to “Hemma i Hufvudstaden”

  1. Calle juni 10, 2013 den 9:11 f m #

    Jag vet inte om jag vill veta vad han har i munnen på sista bilden…

    Men ser fram emot ett sommarlov med massor av fina texter från dig som jag hoppas jag kommer att ha tid att läsa. Resor utan uppkoppling hägrar!

    • Haha, det är ett fullkornskorvbröd 🙂

      Ja, vi får se hur mycket skrivet det blir i sommar. Hoppas på mycket, men beror lite på… Skönt att stänga av hjärnan och yttre input ibland, även om jag har jäääkligt svårt att göra det.

Kommentera

