Veckans inspiration! (och frågan: Hur många män kommer köpa biljett i morgon månntro?)

10 Jun

Lady Dahmer och Cissi Wallin ska sätta upp en föreställning till hösten – ”Penntricket – och sånt som riktiga kvinnor behöver veta”. Hur häftigt, spännande och inspirerande är inte det?

penntricket_senaste_versionen_51b5f4479606ee4eb78ae350 (2)Jag är grymt nyfiken på hur de kommer bygga upp den här föreställningen, exakt vad den kommer innehålla och även extremt spänd på medias och övriga omvärldens mottagande av den. Redan i kommentarsfältet till artikeln hos Allt om Stockholm har skeptikerna börjat säga sitt, och jag kan inte låta bli att fundera på om någon av dessa personer faktiskt kommer att gå och se föreställningen ändå – eller om de bara kommer tycka en jävla massa (skit) om den utifrån recensioner och andras berättelser om den? Burr, jag ryser vid bara tanken (men oj vad det bevisar att en sån här föreställning behövs!).

En annan fundering: Hur många män kommer sitta i publiken den 15 och 16 oktober? Föreställningen är feministisk, den handlar om att vara och formas till kvinna, om normer och ideal som (främst) påverkar flickor, tjejer, kvinnor, damer och tanter – men på samma sätt som kvinnor hemskt gärna bänkar sig framför en Jonas Gardell-show eller en helkväll med Alex Schulman så borde ju detta kunna tilltala män? Nåväl, någonting säger mig att så inte är fallet (även om en och annan person med snopp och skäggväxt förstås kommer att slinka in). Kommer fenomenet ”det kvinnliga angår kvinnor, medan det mänskliga manliga angår alla” någonsin förändras, tror ni?

Okej, nog med att måla fan på väggen för i afton. Framför allt vill jag ju bara säga att jag känner mig pepp på den här föreställningen, nyfiken, lite pirrig, hoppfull om att heteronormen på något vis kommer problematiseras – och jag känner mig förstås även rätt rejält avundsjuk, vilket jag har påtalat tidigare. Men man får faktiskt vara avundsjuk tycker jag, så länge det inte leder till missunnsamhet eller bitterhet utan enbart manar till inspiration och lite jävlar anamma i det egna livet – och det hoppas jag Lady Dahmer och Cissi Wallin kommer bjuda på i den här föreställningen.

4 svar to “Veckans inspiration! (och frågan: Hur många män kommer köpa biljett i morgon månntro?)”

  1. Calle juni 10, 2013 den 8:43 e m #

    Va skoj! Vill gå!

  2. Hundmorsan juni 10, 2013 den 9:34 e m #

    Vill också gå, väldigt gärna. Men det är svårt att planera när man har bebis, hundar och eventuellt valpar. Bor iofs hyfsat nära storstan, så kanske…*drömmer*. Tror denna föreställning kommer vara helt amazing nämligen 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Men’s night – årets roligaste killkväll? | mina Sanna ord - juni 11, 2013

    […] medan det manliga angår alla”, något som jag har skrivit lite om här, här och senast igår apropå att Lady Dahmer och Cissi Wallin ska sätta upp en show om att vara kvinna. Någon har i […]

Kommentera

