Men’s night – årets roligaste killkväll?

11 Jun

Jag fortsätter fundera på det här med fenomenet ”det kvinnliga angår kvinnor, medan det manliga angår alla”, något som jag har skrivit lite om här, här och senast igår apropå att Lady Dahmer och Cissi Wallin ska sätta upp en show om att vara kvinna. Någon har i sin kommentar till Lady Dahmers inlägg frågat om det är värt att ta med sig en man till showen, om det är något som angår dem eller om det är bättre att ta med en tjejkompis. Och ja, det är förstås en befogad fråga (och jag kan förstås inte svara i Lady Dahmers ställe) – men samtidigt kan jag inte låta bli att skruva lite irriterat på mig. Som jag skrev igår: Hur många kvinnor som helst bänkar sig framför en show med Alex Schulman, Jonas Gardell, Henrik Schyffert eller Fredrik Lindström – utan att en enda sekund tänka ”eh, men det är ju en man som ska prata om sitt liv… det kanske inte angår mig som är kvinna?” Vi tänker inte så, vi bara går dit, roas, känner igen oss, tycker att personen (mannen!) som framträder är duktig, rolig, enastående, snygg kanske, vad vet jag. Kanske tycker någon kvinna (eller man) att det inte fullt ut angick henne (honom), men strunt samma – det var liksom intressant med det perspektivet också.

Och så kommer jag osökt att tänka på fenomenet ”Ladies Night”. I flera år har det pågått nu att ett antal män ur den svenska kändiseliten har satt upp en show till kvinnors ära. ”Årets roligaste tjejkväll” är parollen och kvinnorna vallfärdar dit i långfärdsbussar från hela Sverige. Det är humor, det är sång, det är dans, det är lite sexigt och det är tillägnat kvinnan! Tänk va, något som liksom motsvarar mäns besök på, säg, en strippklubb! Eller eh, näe, kanske inte riktigt. Förstås.

Jag har på allvar lekt med tanken att en motsvarande show för män skulle sättas upp: ”Men’s Night – Årets roligaste killkväll!” och uppträda skulle Sissela Kyle, Petra Mede, Babben Larsson, Jill Johnson, Lili & Susie och tja, Nour El-Refai? Pernilla Wahlgren? Exakt samma koncept, med humor, sång och dans i fokus, något halvsexigt inslag (fast med glimten i ögat) och männen i publiken som skriiiiker när Babben, Petra och Jill entrar scenen i sitt hejdundrande inledningsnummer, tätt följt av Nour som pratar lite om fittan och Lili & Susie som sjunger Oh Mama. Och förstås, större delen av showen skulle kvinnorna på scenen ha kläder på sig, det vill säga kläder som täcker större delen av kroppen, även om ett och annat aningen naknare inslag säkert skulle förekomma (liksom i Ladies Night).

Vad tror ni? Skulle det bli någon succé? Skulle tiotusentals män vallfärda för att se den här showen? Åtminstone några tusen?

Jag har ingen aning. Min spontana tanke är dock: Nej, grabbgänget från Kramfors skulle inte boka in sig den 10 november och glada i hågen ta tåget tillsammans för att uppleva detta spektakel tillägnat dem. En del i det är kanske att män generellt sett inte är särskilt intresserade av den typen av show, oavsett om det är män eller kvinnor som står på scenen. Dessutom ingår det inte riktigt i den manliga normen att umgås på det sättet, såvida det inte handlar om sport. Eller är jag bara fördomsfull nu? För visst, stand up-kvällar i både större och mindre skala besöks ju flitigt av både män och kvinnor (men allra, allra oftast står då enbart eller främst män på scenen – om inget annat anges).

Som sagt, jag har ingen aning om hur en föreställning som ”Men’s Night” skulle tas emot (för det känns rätt overkligt att det alls skulle ske, av ännu fler anledningar som jag inte känner för att stolpa ner nu…) men det skulle vara intressant att höra fler personers tankar om detta och jag hoppas att Lady Dahmer kommer skriva något reflekterande om ämnet utifrån frågan hon fick i kommentarsfältet: Hoppas de att män kommer på deras show eller inte? Hur går tankarna? Och rent allmänt – är det bra med sådana där könsseparatistiska event som Ladies Night? Många heterokvinnor tycker helt uppenbart det, och jag vill förstås inte missunna dem en helkväll med manlig fägring, skoj och glam – men icke-hetero och normkritiska jag rynkar förstås på näsan en aning.
Jag kan inte hjälpa det.

 

10 svar to “Men’s night – årets roligaste killkväll?”

  1. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok juni 11, 2013 den 3:29 e m #

    Jag är nog lite tudelad gentemot könsseparatism. Eller, alltså, i grundläget så tror jag att det är skadligt. Men sen så könas vi och delas upp livet igenom i alla fall (idag, i varje fall) och hela den processen kan nog för många skapa ett behov av att umgås med bara kvinnor till exempel. Den sortens aktiviteter kan alltså få ett stort värde senare i livet just FÖR ATT samhället delar in från början, och att då komma att säga ‘nej, fy, ni får inte ha en tjejkväll’, det blir därför ganska snett om det är så att den där tjejkvällen ‘behövs’ just för att hantera den könade vardagen.

    • Precis, jag håller med till punkt och pricka. Men som sagt ryser jag av tanken på den där tjejkvällen, för den präglas ju verkligen av att kvinnor ser upp till dessa män på ett sätt som män aldrig ser upp till kvinnor. Även om de sexiga inslagen finns med så är det fortfarande på männens premisser och det är en man som ligger bakom allt. Blä.

  2. Helena juni 11, 2013 den 3:36 e m #

    Jag kan säga att jag aldrig har fattat grejen med Ladies’ night utan har alltid stått rätt frågande inför det hela. Jag tycker mest det verkar hysteriskt och tramsigt och ”det här ska du gilla för du är tjej”-igt. Det befäster lite för många könsroller för att jag ska tycka att det känns skoj. Tyvärr är det väl också så att det är ett fåtal män som skulle vara intresserade av att se en motsvarande show med kvinnor på scenen, för som du säger, det manliga angår alla, men det kvinnliga angår kvinnorna.

    Och ska man vara riktigt krass är det antagligen inte jättespännande med en show där det finns inslag där tjejerna ska vara lite sexiga, för helt ärligt är det ju meningen att tjejer ska vara det mest hela tiden, så sensationen i det är nog rätt minimal.

    • Håller med till fullo. Kände nånstans att jag ville försöka vara lite ”öppen för förslag” i det här inlägget för tääänk om jag bara är fördomsfull, men nä, det är jag nog inte… Och de män som faktiskt uppskattar ”kvinnlig humor” och liknande skulle kanske inte uppskatta just den typen av show.

  3. Sandra på Stökboet juni 11, 2013 den 9:33 e m #

    För män som har fri tillgång till strippklubbar, prostituerade och annat mys med kvinnor skulle nog Men’s Night vara lite för kyskt 😉 Nej men det är faktiskt helt omöjligt att tänka sig en kväll riktad mot män med enbart kvinnor, som agerar som subjekt i rollerna. Hmm… fast som tur är så är det ju många män som faktiskt börjar ta till sig en feministisk analys. Så det är väl inte en omöjlighet, plötsligt händer det!

    Johan hänger med och ser showen i oktober såklart. Vi har köpt biljetter till onsdagen, vilken dag ska ni dit?

  4. Christer oktober 18, 2013 den 7:23 f m #

    Lite gammalt inlägg men då jag hörde om ladies night precis på radion igen så hittade jag denna sida.

    Intressant inlägg. Men jag tror inte mens night kommer kunna lyckas. Det kommer nog aldrig till skott eftersom ingen vågar sätta ihop en sån grej. Rädslan för att bli bombarderad med kritik från diverse feministgrupper stoppar.

    Om du ändå forsätter med att sätta ihop något liknande för män så skulle det vara ett sånt påtryckande från kvinnor och feminister som skulle göra allt för att lägga ner det med argument att det är usel kvinnosyn m.m. m.m.

    De kvinnliga krafterna emot ett mens night skulle vara för stora.

    Rättvist. Döm själva.,

    • Du menar att ”vi” skulle motsätta oss på samma sätt som vi nu motsätter oss Ladies night? Skulle du själv vara intresserad av att gå på Mens night där det var fokus på humor, underhållning och till viss del lite sexigt med främst mogna kvinnor på scenen? Skulle dina vänner av manskön vara intresserade av det? Det är väl en stor fråga. Och sedan tycker jag som normkritiker av heteronormen och tvåkönsnormen att både Ladies och Mens night är skräp.

Kommentera

