Skolbal, sorg och såpbubblor

12 Jun

Jag har varit på niornas bal. Det var inte ”mina” nior så jag var inte särskilt känslosam – förutom när jag tänkte på att mina åttor kommer sluta nian nästa år och att jag kommer missa det. Alla jag pratat med, både kollegor och elever, tycker att det är tråkigt att jag ska sluta och jag kan bara hålla med. Det känns verkligen skittråkigt, för oj vad jag kommer sakna dem allihop, alla kanonkollegor och alla kanonelever.

Just nu tänker jag på att jag åtminstone ska gå på mina blivande niors bal nästa år. Och jag ska redan nu börja skriva på hyllningstalet till dem – ni vet ett sånt där när man säger något personligt om alla elever – för min klass har bytt handledare så många gånger att de inte riktigt har någon som kommer känna dem nästa år, och hur blir det då? Och även på deras bal tänker jag förstås ha byxor och kavaj på mig för att medvetet bryta den förlegade dresscoden och kanske är jag inte den enda kvinnan i byxor då (inte för att det gör något, men i alla fall).

I morgon är det skolavslutning och återigen dags för gråtfest. Men jag får tänka på att sommarlovet kommer vara långt och välbehövligt och att jag, liksom de flesta av mina elever och alla andra människor, är vanedjur och att de vänjer sig fort vid de nya lärarna och att jag kommer vänja mig vid mina nya elever, den mycket mindre skolan och det helt annorlunda arbetssättet. Och efter sommaren kommer jag ha så otroligt mycket mer tid att spendera tillsammans med min fru och med min unge, istället för att sitta bort halva livet på ett pendeltåg.

Det betyder ju faktiskt mest av allt.
image

Kommentera

