För att vi ska nå någonstans i den feministiska kampen…

14 Jun

…och uppnå jämställdhet och jämlikhet på riktigt måste följande ske:

– Fler män måste ”komma ut” som feminister, ta ett steg fram och delta i arbetet.
– Män behöver lyssna på kvinnor och lyfta kvinnor (också).
– Kvinnor behöver lyssna på kvinnor lika mycket som de lyssnar på män, och lyfta kvinnor på samma sätt som de lyfter Bra Män.
– Kvinnor, män och alla andra måste helt enkelt delta i arbetet på samma villkor, så att inte den feministiska rörelsen reproducerar precis de könsroller och maktstrukturer som vi vill bekämpa.
– Vi måste alla se till att tänka intersektionellt och inte enbart lyfta fram frågor som rör den vita, heterosexuella, (gifta) medelklasspersonen. Fler personer än just de vita, heterosexuella, (gifta) medelklasspersonerna måste även ta plats/ges plats i debatten.
– …och egentligen tycker jag bara att vi skrotar hela grejen med att köna varandra i tid och otid och fokuserar på alla individers lika rättigheter och möjligheter istället.

Frågor på det? Jag återkommer senare (hoppas jag hinner) med ett längre och mer uttömmande inlägg på temat utifrån aningen frustrerade tankar som väcktes i morse. Eftersom jag har minimalt med tid samt en tendens att skriva långt och förlora mig i flera resonemang samtidigt känner jag dock att detta – min huvudpoäng – får lyftas fram först. Och det är väl inga konstigheter egentligen?!

3 svar to “För att vi ska nå någonstans i den feministiska kampen…”

  1. Stökboet juni 15, 2013 den 9:54 e m #

    Tänkvärt! Jag tar åt mig som en som sitter på de flesta av de maktpositioner som finns i det svenska samhället.
    Det är lätt att hamna i detaljdiskussioner som inte leder någon vart. Man tappar bort att det är, som du säger, huvudpoängen som är det väsentliga.

    Borde återkomma till denna lista någon gång i månaden för att påminna mig själv om det verkliga målet och vägen dit.

    Trevlig helg på er!

    /Johan På Stökboet

  2. Freja juni 15, 2013 den 10:30 e m #

    Bra lista! Och för mig är hela grejen med feminism att alla ska få vara den de väljer att vara, män som kvinnor, utan att alltid könas!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Feminism på lika villkor? Spretiga reflektioner med ett uns av bitterhet. | mina Sanna ord - juni 16, 2013

    […] också får synas i det offentliga, att någon annan får belysa dem. Någonstans där landade min ”huvudpoäng” som jag publicerade i fredags – huvudpoängen till ett inlägg som jag sedan aldrig […]

Kommentera

