Fråga mig!

19 Jun

Sommarlovet har börjat och vi ska inleda med att resa bort i några dagar. Mot Tyskland styr vi kosan och det blir Adrians första flygresa utanför Sverige. Vi kommer bo hos min före detta au pair-familj som vanligt och eftersom det var hela två år sedan vi senast var där så längtar jag lite extra. Träffa vänner, äta världens godaste glass, strosa längs Rhenfloden, prata tyska, eventuellt tänka på att det är midsommarafton på fredag och bara ha det jäkligt fint är det som står på agendan…

…och så mycket bloggande lär det icke bli. Något litet inlägg kanske jag lyckas klämma in under vistelsen, men jag kan inte lova något. Både skönt och aningen otäckt – ni kommer väl inte glömma bort mig??? 

Hur som helst tänkte jag att för att jag ska ha något att sätta tänderna i när jag kommer tillbaka så öppnar jag härmed upp för frågestund – min allra första sedan jag sparkade igång bloggen för snart fem månader sedan. Vad sägs om det? Ställ precis de frågor som ni skulle vilja ha svar på (ja, ni anar själva att vissa gränser finns va?) och så återkommer jag med svaren när vi har landat i Sverige igen. Vissa frågor får kanske kortare svar, och andra kan bli hela inlägg.

Kom igen, bring it!

Ps. Det blev nåt knas med förra inlägget om hbtq, kön och sexualitet, fel länk på bloglovin, så ni som missade (hemska tanke!) kan klicka här.

15 svar to “Fråga mig!”

  1. Helena juni 19, 2013 den 11:39 f m #

    Hoppas ni får en riktigt skön resa och att flygturen går bra!

    Min fråga: Hur funkar det för er som lesbiska om ni vill ha ett till barn? Jag vet ju att för att vara berättigad till spermadonation i Sverige får man inte har några gemensamma barn sedan tidigare, gäller det även lesbiska par? Om så är fallet, vart vänder ni er om det blir dags för ett barn till?

    (Ok, det blev tre frågor i en :-))

  2. Hanna juni 19, 2013 den 11:40 f m #

    Favorit-tv-serie? Favoritsport? Har du syskon? Varför just högstadielärare och inte lågstadiet eller gymnasiet?

  3. Helena juni 19, 2013 den 1:23 e m #

    Åh, jag blir alltid Tysklandssugen när sommaren kommer… *avundsjuk*… fast för min del är det förstås Bayern som gäller. Hoppas ni får det härligt!

  4. Calle juni 19, 2013 den 5:29 e m #

    Vilken fråga skulle du helst vilja ha?

  5. Maria juni 19, 2013 den 8:56 e m #

    Hej hej!
    Har en liten fråga om jämlikhet och feminism (typ).
    Jag går själv på gymnasiet och har en liten fråga om idrotten. Tjejer och killar har olika mål att nå på idrotten. Tänker framförallt på coopers konditionstest där man utefter tiden man sprang 2 km på och vilket kön man har får ett ”betyg”. Så om en tjej springer på 10 min är det ”bra” men en kille får betyget ”ganska dåligt”. Typ. Jag tyckte detta var jättebra. Sen sa min kompis att om man får göra så, så har en kille med betyget A egentligen mer fysisk färdighet än en tjej med samma betyg. Och borde man då inte kunna prioritera att anställa män i ett mer fysiskt krävande arbete?
    Hoppas du förstod min fråga.
    Tack så mycket för din underbara blogg!

  6. genus SCHMENUS juni 19, 2013 den 10:24 e m #

    Jag vet så jävla ytlig fråga; men hur gammal är du sanna?
    Sedan undrar jag vad du undervisar mer i än tyska, för det är väl tyska va?

  7. susitar juni 19, 2013 den 10:47 e m #

    Vad blev du senast chockerad av?

  8. Åsa juni 20, 2013 den 9:18 f m #

    Hur/när insåg du att du är lesbisk? Ursäkta om det är klumpigt uttryckt, kanske du alltid har vetat. Jag har bara funderat lite över saken en tid, inte på din situation alltså, men i allmänhet.

  9. Louice juni 20, 2013 den 9:48 f m #

    – Vad tycker du att du har för styrkor som lärare (alltså vad är du bra på?) och vad tycker du att du skulle kunna förbättra i din roll som lärare?
    – Vet inte om du har skrivit om det tidigare, men hur reagerade omvärlden när du kom ut som homosexuell?

  10. Elin juni 20, 2013 den 6:15 e m #

    Är du och din sambo eller kanske till och med fru? överrens angående uppfostran och vilka värderingar ni vill föra över till er son? Kanske att er son är lite liten för en sån fråga ännu men till exempel om den ena har varit för 5 minuters metoden och den andre tyckt den är barnplågeri. Ja du kanske förstår vart jag försöker komma, =) Om ni vid tillfällen märkt att ni tänker olika, hur har ni löst detta?
    Ha en härlig semester! =)

  11. Hanna juni 21, 2013 den 11:58 f m #

    Hur hanterar du de som skolkar, kommer försent och inte gör läxor osv?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hälsning från Düsseldorf | mina Sanna ord - juni 21, 2013

    […] har spanat in era frågor och mentalt delat in dem i kategorierna ”skola/läraryrket”, ”hbt/komma […]

  2. Svar på några av era frågor | mina Sanna ord - juni 22, 2013

    […] Hur som helst tänkte jag nu ta tillfället i akt att svara på några av era kortkorta frågor: […]

  3. Svar på fler av era frågor: Om homosexualitet och föräldraskap | mina Sanna ord - juni 26, 2013

    […] plan har egentligen varit att skriva ett par längre sammanhängande texter utifrån era frågor, men så tittade jag igenom dem igen och insåg att det nog är bättre att besvara dem just som […]

Kommentera

