Svar på några av era frågor

22 Jun

Vädret fortsätter att göra oss besvikna här i tysklandet, och nu när jag gjort min obligatoriska shopping (tyska pocketböcker inklusive en bok av min tyska favorit-flatförfattare samt två flatfilmer) så har vi liksom inget vi bara måste bocka av innan morgondagens tripp till Köln (där vi ska hälsa på en kompis till mig). Vi funderar på lekland som Adrian kan leka av sig i ordentligt, och jag kan bara tänka på allt ätbart som finns i det här landet – all fantastisk choklad, allt underbart bröd, glasscaféerna… Jag skulle äta ihjäl mig om jag bodde här.

Hur som helst tänkte jag nu ta tillfället i akt att svara på några av era kortkorta frågor:

Hur gammal är du?
Åh, lätt som en plätt: Fyller 28 i oktober.

Vilka ämnen undervisar du i?
Svenska och tyska. Har haft drömmar om att undervisa även i drama, spanska, svenska som andraspråk och, faktiskt, idrott. Det senare enbart för att jag själv avskydde idrott genom hela skoltiden och därför tror jag skulle kunna bli en jäkligt bra och förstående idrottslärare med fokus på hälsoperspektivet.

Varför undervisar du just i högstadiet och inte yngre eller äldre barn?
Jag är utbildad att undervisa upp till gymnasiet, dock inte i mellanstadiet eller tidigare. Och under utbildningen tänkte jag alltid att jag skulle jobba just på gymnasiet, framför allt för att kunna fokusera mer på ämnena, pedagogiken och hålla en ”hög nivå”. I högstadiet är nivån förstås lägre och arbetet innebär mycket mer socialt fokus, föräldrakontakter och liknande som jag inte riktigt kände för i början av utbildningen. Men, så har jag vickat och jobbat främst på högstadiet och jag trivs – även om jag ibland önskar att jag bara kunde fokusera på att planera och genomföra undervisning och slapp allt stök och bök som tillkommer framför allt med sexor och sjuor… I inlägget Läraryrket när det är som bäst har jag skrivit lite mer om varför jag ville bli (högstadie-)lärare och om mina egna erfarenheter av skolan.

Vilken är din favoritserie på tv?
Law & Order – Special Victims Unit, framför allt på grund av Mariska Hargitay som spelar Olivia Benson (skrivit om här och här). Den senaste tiden har jag börjat följa The Mentalist också, och alltså… jag gillar ju Halv åtta hos mig.

Vilken är din favoritsport?
Jag har aldrig varit sportig av mig. Aldrig någonsin. Först som vuxen insåg jag att jag faktiskt kunde springa rätt fort om jag bara försökte, och jag leder spinning på Friskis&Svettis sedan några år. En jävel på konditionsträning med andra ord. I övrigt tittar jag på fotboll om det är mästerskap och ska se en av EM-kvartsfinalerna live i sommar, men är för bollrädd för att våga spela själv.

Vilka frågor skulle du helst vilja ha?
Frågor som ni vill ha svar på! Självklart får jag gärna frågor om mitt yrke, om hbtq och om föräldraskap (vilket jag ju har fått och kommer svara på i separata inlägg nästa vecka när vi kommit hem), fast främst blir jag glad om jag får frågor över huvud taget för i mitt huvud tänker jag att ni väl inte undrar något om lilla mig!?

Sådärja. Det var de korta frågorna. Resten kommer, som sagt, som separata inlägg nästa vecka. Nu ska vi fortsätta fundera på dagens aktivitet, och jag antar att de flesta av er fortsätter fira midsommar.

image

7 svar to “Svar på några av era frågor”

  1. Lisa - MondoCane juni 22, 2013 den 10:03 f m #

    Får jag lov att tipsa om den engelska versionen av Halv Åtta? Den heter ”Come dine with me” och jag tycker att den är vansinnigt mycket roligare. Kan dock vara för att jag såg den innan jag såg svenska Halv Åtta.

    • Tack det får du gärna 🙂 Finns att se via nätet eller? Jag tycker ju att Helge Skoog är rätt festlig i sina kommentarer, måste definitivt vara ett ålderstecken.

      • Lisa - MondoCane juni 22, 2013 den 1:40 e m #

        Jag diggar Helge, jag hade gärna betalat honom för att kommentera allt i mitt liv.

        Finns säkert på nätet, skall ta en titt. Det bästa med engelska varianten är att det är människor med fula hem som inte kan laga mat som är med, i Sverige bor ju alla i fräscha Hem och Trädgård-hem och lagar skitbra mat och är jättesnälla mot varandra. Så dricker sig alla fulla i den brittiska, och det är ju också roligt att titta på.

      • Haha, låter definitivt som något som bör spanas in! Äcklig mat och fulfylla bland bruna heltäckningsmattor, mums.

  2. Erika juni 22, 2013 den 8:38 e m #

    Åhh, SVU är sjukt bra och Olivia Benson är en fantastisk karaktär! Har du sett Rizzoli & Isles? En annan av mina favoriter:) Jag trodde faktiskt att du var äldre, inte för att du känns gammal på något sätt egentligen, men det kanske beror på att du i mina ögonen befinner dig så ”långt fram” i livet.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Svar på de sista frågorna: Läraryrket, och lite genus | mina Sanna ord - juni 28, 2013

    […] Då sätter jag tänderna i sista frågeomgången (för den här gången… ni är alltid välkomna att både komma med frågor och förslag på bloggämnen!). Nu blir det främst fokus på läraryrket. Tidigare frågor har jag svarat på här och här. […]

Kommentera

