Kommentera gärna även när ni inte håller med

27 Jun

Jag har ju väldigt trevliga läsare, måste jag säga. Trevliga, kloka, uppmuntrande – och nästan alla tycks hålla med mig om allt. Ja, i alla fall ni som kommenterar (även om vissa av er förstås belyser frågan på nya sätt!). Och det är upplyftande och peppande att läsa era kommentarer, förstås. Ord som dessa gör mig både lite generad och sprickfärdig av, jo, stolthet:
image
Jag sticker inte under stol med att jag är en bekräftelsejunkie. Beröm och fina ord, det mår nog de flesta bra av, va?

Men. Jag vet ju att ni som läser inte alltid håller med om allt allt allt. Och jag är grymt nyfiken på era tankar även där de inte riktigt överensstämmer med mina. Kommentera för sjutton! Ställ följdfrågor, kom med andra synvinklar, andra argument! Självklart accepterar jag inga personliga påhopp och inte heller några galna uppsatser som inte alls svarar på just det jag skriver om, men i övrigt är jag idel öra och uppriktigt intresserad.

För säkerhets och förtydligandets skull klipper jag även in några allmänna internetregler som Hannah på förekommen anledning formulerat så väl:

1. Den som först säger att ett helt annat problem som inte är det som diskuteras är större/viktigare än det aktuella och att människor borde bry sig om det problemet istället, har automatiskt förlorat (exempel: ”värt att bry sig om att få amma på caféer i Danmark när det finns RIKTIGT kvinnoförtryck i arabländerna – bry er om DET istället!”)

2. Den som först säger att ett påtalat problem enbart har att göra med den som påtalade problemets egna fördomar/föreställningar har automatiskt förlorat (exempel: ”den som tycker att en bild på knallröda kvinnoläppar som suger på en varmkorv skulle vara en sexualiserad porreferens har bara snuskig fantasi och det säger mer om dig än om något annat”).

3. Den som först kapar en problemformulering och för in ämnet på nånting som passar ens egen position bättre har automatiskt förlorat (exempel: ”Okey att tjocka ses ned på men vi smala har det faktiskt inte heller så lätt!”). Jag tänker att den kan kallas ”Kolla min offerkofta är för liten”-lagen.

Men som sagt. I övrigt (och jag menar det): Våga ifrågasätta, vidga och problematisera!

20 svar to “Kommentera gärna även när ni inte håller med”

  1. Annica juni 27, 2013 den 8:56 f m #

    Haha, önskar jag hade något som jag inte håller med om, men tyckte bara den där listan var så fantastiskt bra så jag var tvungen att kommentera 😀

  2. genus SCHMENUS juni 27, 2013 den 10:29 f m #

    Så bra och visst är vi alla bekräftelsesuktande allihop till viss del liksom 😀

  3. Lena i Umeå juni 27, 2013 den 10:51 f m #

    Hos dig skulle jag nog kunna tänka mig att kommentera om det är något som jag inte håller med om. Men det finns andra bloggar där bloggägaren ger intryck av att äga sanningen, och då blir det ingen konstruktiv debatt känner jag. Där det klart uttrycks att syftet med bloggen är att lära läsarna hur saker och ting ligger till, snarare än att tillsammans med andra feminister flytta gränserna för insikter och kunskap. Jag har lite svårt för när människor själva tar på sig rollen som den enda sanna tolkaren av världen. Och det gör inte du, här verkar det finnas en öppenhet som jag starkt uppskattar. Faktum är att jag inte kommer ihåg att jag reagerat negativt på något jag läst här än så länge.

    Så fegheten jag beskrev i en tidigare kommentar handlade inte om din blogg, den handlade om att jag upplever det meningslöst att kommentera i en blogg där man kan räkna med att bli avsnoppad, alternativt ignorerad, om man inte håller med.

    • Så bra, och tack för det! Men hur som helst ville jag ändå lyfta frågan, för ibland blir jag nästan övergenerad av alla hejarop och känner att shit, någon måste väl tycka annorlunda någon gång! (ja, förstås, de härliga trollen som dyker upp då och då – men dem räknar jag inte).

    • …och jag förstår vad du menar, det är inte trevligt att komma med motargument eller ifrågasättanden och bli förlöjligad/hånad som svar.

  4. Calle juni 27, 2013 den 11:34 f m #

    Jag tycker också om din blogg för att du svarar. Då finns det en möjlighet att vandra vidare i meningutbytet.
    Har svårt för bloggar där ens kommentarer liksom kastas ut i intet utan respons.
    Det är viktigt med dialog!

    • Försöker i alla fall 🙂 Skulle jag få sjuttio kommentarer en dag skulle jag förstås inte hinna, men mitt mål är att svara så ofta jag bara kan… håller med dig, dialog är viktigt. Sedan kan förstås ni som kommenterar språka med varandra också, det gillar jag!

  5. susitar juni 27, 2013 den 5:21 e m #

    Hittills har jag har i stora drag hållit med dig. Hannah däremot, ifrågasätter jag då och då, eftersom jag tycker hon ibland drar alla över en kam. T ex, andra regeln kan jag inte alltid hålla med om. Tänk er ett annat exempel. När någon verkligen faktiskt inbillar sig saker och överdriver? ”Min granne låter sin son klä sig i rosa, det är ett stort problem, för då kommer han bli pervers och förvirrad!” eller ”Jag vill inte att man visar svarta getter i TV, då det symbolisera djävulsdyrkan”. Jo, i dessa fall bör man ifrågasätta slutsatsen och ifall problemet är relevant eller bara i huvudet på personen.

    Samma sak som dök upp i kommentarerna, om att man inte borde ta till det pedagogiska greppet att ”byt ut ordet du använder mot ”jude” t ex, så får du ser hur det låter”, bara för att vissa ”mansaktivister” använt sig av denna taktik. Men den är ju väldigt användbar för att få folk att inse att islamofobi etc existerar.

    • smatterpojk juni 27, 2013 den 11:58 e m #

      Jag, på slump, gled in här och läste de två första inläggen. Tycker du verkar klok. Du är försiktig med ordet och reflekterar hellre än att påstå, vilket i mitt tycke är bra. Fortsätt så! Jag tycker att man gör klokt i att reflektera hellre än att påstå då man påvisar ett öppet sinne men sväng gärna bredare, ta plats och påstå (Nu har ju jag inte läst tillräckligt i din blogg, utan antar att dessa reflektioner genomsyrar din blogg. Oavsett, uppmaningarna kvarstår) I just detta inlägg så uppmanar du till diskussion men nämner tre regler och jag tappar hakan.

      För någon som kommenterar mycket på nätet så kan jag förstå att man måste sålla kommentarer (detta gäller för alla internetkommentatörer och jag erkänner att reglerna ifråga inte är dina till att börja med) och jag kan förstå att man åker in i samma diskussion om och om och om igen. Men detta är ta mig fan vedervärdigt. Att värdelösgöra någons argument för att man ska kunna slippa svara på dem och låta dem ”automatikförlora” är riktigt äckligt. Finns det inte en poäng i de exemplaren som tas upp i slutet utav reglerna? Ska ens argument nullifieras för att det är så man tänker. Ska man automatiskt förlora för att det är så man tänker? ”Kom igen nu allihopa som läser här; Vi kollektivt fryser ut den som bryter mot dessa regler så vi kan dilla med sådana som tänker likvärdigt”.

      Ett annat exempel – Det nya påfundet, mansplaining, är något jag ligger i korseld för och jag blir galen när jag argumenterar för något JAG tror på och så sitter andra parten och slår sig för öronen och skriker ”jag tänker inte lyssna, jag tänker inte lyssna för nu har jag en anledning”.

      Man måste lyssna – varför är man ens i en diskussion om man inte tänker det? Man MÅSTE respektera allas åsikter – att alla har åsikter. Men man behöver inte acceptera dem.

      Och visst, man kan hänvisa den som bryter mot dessa regler till en plats där sådana regler men att bara klistra dit en ”Censur – regelbrytarkommentar” på någons kommentar för att den inte lever upp på någons ”kvalitetskrav” spottar jag fan för.

      Återigen, Detta är inte specifikt riktat mot dig. Det är helt enkelt mitt eget tycke om reglerna och jag hetsar upp mig mot reglerna och abslolut inte mot dig! Som sagt; Om du vid denna punkt känner dig nere av min kommentar så gå upp till första stycket och läs det igen – det var det som var riktat enbart till dig.

    • Jag har faktiskt inte läst Hannahs blogg förut ska erkännas, detta var det första inlägget jag sprang på. Men har för avsikt att kika lite närmare vid tillfälle. Alla har väl för övrigt sina bättre och sämre dagar, tänker jag. Och ja alltså, jag tycker främst att de där reglerna var roliga – just eftersom det är så lätt att känna igen sig. Typexemplet: Man skriver ett långt inlägg om förtryckta kvinnor, och får kommentaren ”Men det finns män som är förtryckta också!” Eller den andra klassikern: Ett långt och väl underbyggt exempel om jämställdhet i Sverige och alla problem som finns att lösa, och kommentaren: ”Vi är faktiskt Sveriges mest jämställda land!” Suck. Och så vidare. Så, du får ta reglerna med en nypa salt 🙂

  6. smatterpojk juni 29, 2013 den 1:43 f m #

    susitar erkänner alltså inte att människor inte kommer ta reglerna med en nypa salt? Oavsett om det är mig eller dig som du åsyftar med din kommentar, så bör du veta bättre. Om det är mig som du riktar din kommentar emot så följer du upp precis det jag skrev – håna mig för att jag skulle vara en nördig naturvetare och slut upp bakom varandra med era regler; Nullifiera min åsikt med min bakgrund och försvara reglerna för att jag är för dum för att förstå dem.

    Om å andra sidan det är dig själv du riktar din kommentar emot så är jag glad för att du är medveten om ditt problem och upplyser andra om att ditt problem existerar. Då kan jag ha det i åtanke vid din nästkommande kommentar och ge fan i att håna dig för det.

    • Men du smatterpojk, susitar skrev ju om sig själv! Varför ska du ta åt dig av det? Jag klippte, vilket jag också svarade susitar, in Hannahs lista för att jag tyckte att den var lite rolig och jag kände igen argumentationsexemplen som hon tog upp. Självklart är detta inga ”REGLER” i den bemärkelsen och de skulle inte kunna användas i en rättssal, liksom. Däremot mina egna ”regler”, att jag inte tar några personliga påhopp och heller inte kan lova att jag besvarar kommentarer som är en sida långa och behandlar något annat än det mitt inlägg handlar om (särskilt inte om de är otrevliga), de står jag fast vid. Det är skillnad på en personlig blogg och ett öppet kommentarsfält på Aftonbladet och jag har ingen skyldighet att låta personer som uppenbarligen inte vill mig eller mina läsare väl komma till tals.

      Jag hånar ingen i min blogg och jag vill inte att någon ska håna mig eller någon annan heller. Tycka lika behöver vi inte göra, men en respektfull ton och hålla oss till ämnet – ja, det tycker jag att jag kan begära.

    • susitar juni 29, 2013 den 11:00 f m #

      Jag hänger inte riktigt med i dina kommentarer för att vara ärlig. Jag kritiserar att folk sätter upp ”regler” som jag inte tycker är vettiga, även om jag förstår att dessa regler knappast kommer att bli riktiga lagar.

      Och jag sa att jag är en nördig naturvetare. Uttalade mig inte om några andra. Vad är det du pratar om egentligen?

      • Nu blev jag lite förvirrad, hoppas du susitar fattade att min senaste kommentar var riktad till smatterpojk! Så vi undviker missförstånd tänker jag…

      • smatterpojk juni 29, 2013 den 7:40 e m #

        Det är mitt fel. Jag trodde för hastigt att Susitar gjorde en ironisk analys av det jag skrev. Det var också därför som jag lade till det sista i min föregående kommentar utifall att jag skulle ha fel angående det. Jag tog åt mig, vare sig analysen skulle vara korrekt eller ej, för att den belyste min poäng. Men det vart aftonbladet kontext på det. Jag bockar och niger och hoppas det kan ses som ett vanligt missförstånd.

        Om susitar också läser så missuppfattade jag din kommentar som ett angrepp och jag, passiv-aggressivt, försvarade min poäng. Om du kikar upp ett par rader så ser du vad jag pratar om. Oavsett min förklaring – det var mitt fel att förvirringen uppstod och jag tror nog du och jag, delar samma åsikt inom denna fråga.

      • susitar juni 29, 2013 den 7:44 e m #

        Ja, men då så. Det är inte helt tydligt på wordpress vem som svarar på vem, verkar det som. Då glömmer bli hela det här missförståndet.

Kommentera

