Ett sånt där gulligt inlägg – och ett boktips

4 Jul

Jag och Adrian läste som vanligt godnattsaga innan läggdags. Efter Busiga Bebben och Nicke Nyfiken drog vi fram Familjeboken, som egentligen är tänkt för äldre barn – den handlar inte bara om hur olika familjer kan se ut, utan går även i detalj in på alla olika sätt ett barn kan bli till på. Det är kort sagt en otroligt bra, normkritisk bok som jag verkligen kan rekommendera – och inte bara för familjer som på ett eller annat vis bryter mot den heterosexuella kärnfamiljsnormen, naturligtvis.

Så kom vi fram till sidan med bilden av två kvinnor i ett sjukhusrum, och texten om hur det kan gå till när två tjejer skaffar barn, om att man får gå till sjukhuset och be om spermier. Och då kände jag plötsligt hur jag fick en sån där rörd gråtklump i halsen. Minnena från när Adrian blev till och tiden däromkring bara rusade upp, sådär helt plötsligt. Jag läste texten och vi tittade på bilden, och så sa jag:
”Det var ju så det gick till när du kom till, Adrian.”
Och han svarade så jäkla gulligt, på det där nu-spelar-jag-förståndig-sättet:
”Ja-a!”
”Och då kan man säga att det är mammorna som är på bilden ju, och att du låg i den mammans mage sen,” fortsatte jag.
”Mhmm…”

Jag vet ju att han inte förstår så mycket än och att vi kommer dra den där berättelsen många fler gånger innan han är med på noterna. Men gulligt var det, och nog sjutton känner jag hur den där gråtklumpen kommer tillbaka igen bara jag tänker på det. Puh.
image image image

(Och hörni… inlägget om normer och privilegier kopplat till graviditet, fertilitet och abort som jag utlovade tidigare idag – jag känner mig inte helnöjd. Antar att jag är lite feg också. Det ligger och mognar över natten, så dyker det förmodligen upp i morgon. Nu ska jag sova.)

6 svar to “Ett sånt där gulligt inlägg – och ett boktips”

  1. Anna J juli 4, 2013 den 11:11 e m #

    Hej! Jag hittade till din blogg via LD:s och det är jag väldigt glad över. Tycker du skriver bra och klokt om många intressanta ämnen, en del av dessa är jag själv involverad i t ex skolvärlden medans andra är för mig helt främmande (men inte på ett negativt vis om du förstår vad jag menar) som t ex hur det är att leva i en regnbågsfamilj.

    Tack för tipset om Familjeboken. Den ska jag kolla in och förhoppningsvis kunna få köpa in till den skolan där jag arbetar. Jag är väldigt för böcker som bryter normerna.

    Ha det gôtt!

    • Välkommen hit, roligt att du gillar det jag skriver – och att du kommenterar! Familjeboken kommer från Vombat förlag, men kan även rekommendera Olika förlag som har massvis med bra barnböcker, och även en del för barn i tidig skolålder. Att hitta normkritiska böcker för ännu äldre barn och tonåringar är svårare känns det som… Men jag är ständigt på jakt!

  2. presens juli 5, 2013 den 1:35 e m #

    Tack för tipset. Vi läser Anna Clara Tidholms bok om olika familjer, och den är högt uppskattad, men det är ju en helt annan sorts bok.

  3. postdbt juli 5, 2013 den 2:54 e m #

    Jag har tänkt köpa den boken till mitt barn länge men nu fick jag en påminnelse, tack!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Den ständiga fighten mot heteronormen… och den helt vanliga vardagen | mina Sanna ord - juli 15, 2013

    […] kommer ju någon gång berätta för Adrian hur han kom till, vi läser Familjeboken som jag tidigare har tipsat om, barn på lekplatsen frågar redan typ varje dag om Adrian verkligen har två mammor och undrar […]

  2. ”Men Alfons är väl lite queer ändå?” Om välvilliga tolkningar och avsaknaden av regnbågsfamiljer i barnfilmer | mina Sanna ord - oktober 15, 2013

    […] är barnfilmer (filmer, inte böcker – det har vi redan, se till exempel här, här eller här) där det ingår familjer som tydligt frångår heteronormen, där det inte behövs några […]

Kommentera

