Ni får ursäkta, men jag tänker hånskratta åt era dåliga sexistiska och homofoba skämt istället

11 Jul

Först tänkte jag skriva ett argt inlägg om idrott, sexism och homofobi apropå twitter- och facebookstormen* inför, under och efter gårdagens EM-match mellan Sverige och Danmark. Ja, jag skrev faktiskt en rätt lång text. Jag och min osedvanligt långsamma och snart exploderande pms-hjärna satt i drygt tre timmar med det där sabla inlägget och plötsligt kände jag bara att vad fan, varför? Varför ska jag skriva om detta på just det här sättet? Varför ska jag posta bilder och uttalanden från sexistiska homofober här i min blogg? Varför ska jag göra precis just det som dessa idioter indirekt ber om och på ett sätt som ändå inte skulle få dem att ändra sina åsikter, utan snarare bara flabba ännu högre? Tja, kanske för att ytterligare någon vettig person (det vill säga de allra flesta av mina eminenta läsare) skulle få tillfälle att utbrista i ett ”fyyy så vidrigt!!!” Men… exakt vart leder det – egentligen?

Så jag postar inte det inlägget.

Istället skulle jag vilja rycka på axlarna åt alla idioter som det senaste dygnet ansett sig ha makten att uttrycka sig kvinnofientligt och homofobiskt apropå fotbolls-EM och gårdagens oavgjorda match, och jag skulle även vilja passa på att hånskratta högt åt deras extremt unkna ”humor” och deras dåliga fantasi. Inte för att jag inte ser problematiken med att sexistiska och homofoba åsikter av så många uppenbarligen anses rumsrent, för den ser jag förstås och den gör mig minst sagt förbannad. Men för att jag vet att de ändå inte kommer att vinna i slutändan. De famlar efter avbrutna halmstrån för att på ett så otroligt patetiskt vis försöka behålla makten över något som de egentligen inte har någon makt över. Förändring sker, den har till viss del redan skett och det kommer fortsätta gå framåt, åt rätt håll. Så kallad herridrott har genom historien alltid varit störst och haft högst status, och visst är det fortfarande så; vi har en lång bit kvar – men damidrotten växer. SVT och Dagens Nyheter (för att ta två exempel) talar som regel inte längre om fotboll och damfotboll i sin rapportering, de talar om fotboll, och numera visas även dammatcherna på bästa sändningstid, inte bara herrmatcherna. På det här området kommer det inte ske någon tillbakagång till 1800- eller ens till 1900-talet, hur mycket dessa bakåtsträvande stackare än gapar om hur dåliga tjejer är på fotboll eller att hela landslaget består av korthåriga lesbianer (undrar för övrigt om den som skrev just det sistnämnda är längdblind – de flesta spelarna som jag såg under matchen igår hade håret uppsatt i hästsvans?!).

Som sagt: Alla retweetade uttalanden och delade bilder gjorde mig verkligen asförbannad till en början, men när jag sedan tagit ett par djupa andetag så känner jag att jag mycket hellre vill garva de där männen rakt upp i ansiktet än att (enbart) bli arg på dem.
Vissa av deras uttalanden är ju faktiskt riktigt lustiga.

Till exempel funderar jag på…

…om det verkligen är en förolämpning att bli kallad flata?
Svar: Nej, det är det inte. För vari består förolämpningen? I antagandet att jag (den kvinnliga fotbollsspelaren) inte vill ligga med dig (mannen som slänger ur sig förolämpningen)? Nåväl, det har du förmodligen rätt i – jag vill absolut inte ligga med någon som har för avsikt att förolämpa mig, oavsett om jag faktiskt är lesbisk eller ej.

…om det är en förolämpning att sägas ”se lesbisk ut”?
Svar: Nej, inte det heller. Lesbiska ser dessutom inte ut på ett enda sätt, så visst, kör på med dina raljerande, extremt tråkiga, sexistiska och oattraktiva ”skämt” om kort hår och små bröst. Jag är som sagt inte ett dugg intresserad av att ligga med dig ändå.

…om det skulle vara så himla skitkonstigt och tokroligt om hela laget bestod av flator och tog med sig sina flickvänner/fruar på en potentiell landslagsmiddag?
Svar: Det skulle inte vara konstigt alls. Jag tycker att det låter som en väldigt trevlig fest faktiskt, och framför allt skulle man med säkerhet slippa artighetspladdra med människan som fällde just detta uttalande. Dock är inte alla i fotbollslandslaget flator, långt ifrån. Tyvärr. Dessa sexistiska homofober har inte bara dålig humor – de har dålig gaydar också, som en vän i mitt facebookflöde uttryckte det.

…och så vidare.

Slutligen är mitt förslag att den som inte gillar ett visst fotbollslag, en viss sport, ett visst mästerskap, ett visst tv-program eller vad sjutton som helst – den tittar på något annat istället. Och detta val behöver inte heller kommenteras, framför allt inte genom sexism, homofobi eller för den delen rasism. Det är inte helt enkelt inte okej. Lägg ner, bara.

*Den som missat tweetsen och bilderna som figurerat under dygnet och är nyfiken på att se vad jag talar om kan klicka här och här

37 svar to “Ni får ursäkta, men jag tänker hånskratta åt era dåliga sexistiska och homofoba skämt istället”

  1. Knyttet juli 11, 2013 den 2:21 e m #

    Fan, nu fick du mig att tänka om gällande mitt eget inlägg som jag du genast tänker redigera.. såklart du har rätt att man inte bör sprida deras hemska åsikter ännu mer.

  2. Annika Wallroth juli 11, 2013 den 2:31 e m #

    Jättebra skrivet! Heja, heja!

  3. hundmorsan juli 11, 2013 den 3:18 e m #

    Tummen upp Sanna!!

  4. Elin juli 11, 2013 den 3:27 e m #

    På tal om idrott, säg en sport där män och kvinnor tävlar tillsammans, mot varandra och på lika villkor?! Ridsport är en, med tre grenar i OS 🙂

    • Yey! Finns någon mer? Nu måste jag tänka efter…

      • Ellinor juli 11, 2013 den 4:08 e m #

        Känns ju spontant som att olika typer av skytte borde vara grenar man tävlar tsm i. Men har hört att kvinnor generellt är bättre på det (vet dock varken om det stämmer eller är biologiskt). Tror att det är könsuppdelat, i alla fall är det det i OS.

    • Fredrik juli 11, 2013 den 3:57 e m #

      Jag vet att det var en kvinna som hade världsrekordet i bågskytte, men jag vet inte om de faktiskt tävlar mot varandra.

  5. Ghost juli 11, 2013 den 4:03 e m #

    Mitt försök till skratt fastnar i halsen när jag får vetskap om att en av de hemska tweetsen är skriven av en landslagstränare i handboll. Herrhandboll naturligtvis. Fy skäms på Andreas Stockenberg!
    Kan inte hjälpas, jag är SKITARG!

    • Han som skrev om den potentiella middagen? Nä fy. Hade ingen aning. Helt okej att vara arg för övrigt, min ilska är naturligtvis inte som bortblåst heller…

      • Ghost juli 11, 2013 den 4:11 e m #

        Precis han, jag fick en chock när jag läste det!
        Jag har ett känslomässigt kaos inom mig just nu… tänk om han får en dotter i framtiden som vill spela fotboll, hur ska han kunna ha detta i bagaget då?

        Egentligen kanske det är mest synd om de där männen, skulle mina söner säga något liknande skulle jag fundera på hur jag misslyckats så rejält i min fostran.

      • Sådant funderar jag också på. Hade en diskussion om sport och kön med mina elever i höstas som jag även bloggade om, minns inte exakt vad inlägget hette men typ ”killar ÄR ju bättre!” för det var precis det många tyckte. Särskilt förstås killarna som fått detta ned sig hemifrån… ”beviset”? Det är dyrare att gå på herrmatcher! Inte roligt att höra 12-åringar vara så fast i uppfattningar om kön.

        …men samtidigt, många tjejer där inne hade som dröm att bli fotbollsproffs och trots allt är oddsen för dem betydligt bättre nu än de hade varit för, tja, bara tio år sen?

      • Ghost juli 11, 2013 den 4:38 e m #

        Nu är jag stum. Orden tog slut, ja luften också…

        Jag har läst hans twitterflöde, här är bara ett lite exempel på all skit han skriver.

        ”Andreas Stockenberg ‏@AndreasStockenb juli 7

        Just nu önskar jag mest av allt att det blir flopp i Dam Em… anledning #Sundhage #Seger”

        HUR kan ett elitlag ha en kille med den inställningen till kvinnor och idrott som tränare?
        Övergår mitt förstånd.

      • Nu har jag också läst hans twitterflöde och ja, det var något av det värsta jag sett. Att han får träna ett elitlag övergår även mitt förstånd. Nu känner jag att jag vill agera på något sätt – men HUR?

  6. Ellinor juli 11, 2013 den 4:05 e m #

    Hej! Jättebra inlägg! Har precis börjat läsa din blogg efter att till slut klickat mig vidare från Lady Dahmers kommentarsfält. Börjar nästan tycka din blogg är bättre, den får en att må bra på ett helt annat sätt. Du skriver på ett väldigt hoppfullt sätt (typ ”Nu ska vi förändra”) om orättvisor som i vanliga fall bara får mig arg eller frustrerad. Fortsätt så och heja Sverige!

    • Hej, välkommen hit och tack så jättemycket för fin respons!! Jag är såklart inte ute efter att konkurrera ut nån, men måste förstås erkänna att en sådan komplimang värmer!

      • Helena juli 12, 2013 den 8:16 f m #

        Jag håller faktiskt med Ellinor. Även om jag gillar Lady Dahmer och får med mig en massa tänkvärt från hennes blogg kan jag ibland bli lite frustrerad på att en del blir så kategoriskt där, både i inläggen och i kommentarerna. Det har väl visserligen sin plats det också, men jag gillar din lite annorlunda approach som mer får mig att känna att vi faktiskt kan göra skillnad. Så heja dig och heja Sverige! 🙂

      • Yey! Så glad jag blir! Och JA – jag är övertygad om att vi kan göra skillnad, främsta drivkraften!

  7. Sofi med e juli 11, 2013 den 4:18 e m #

    Bra tänkt! Samtidigt är det bra att du ändå bloggade om det. Många säger att man inte ska bry sig om det eller uppmärksamma det, men vadå, blundar man så finns det inte? Man måste ta upp det för att sätta ner foten och säga, hallå det här är inte ok! Som du så fint har gjort 🙂

    Apropå att använda lesbisk/flata som en förolämpning.. jag är gladare än vanligt idag, över att vara gay,när det finns människor som uttrycker sig så här. Man har ju iaf minimerat chansen att falla för en människa med de där vidriga åsikterna.

    • Jag håller med dig – känns riktigt bra att vara en av ”de där flatorna” faktiskt. Mohaha!

      Dock blir jag mörkrädd när jag nu tagit mig en titt i den där Andreas Stockenbergs twitterflöde… vad fan ÄR det för människa? Värre sexist får man leta efter.

  8. Mell juli 11, 2013 den 4:43 e m #

    Bra skrivet! 🙂

  9. presens juli 11, 2013 den 6:18 e m #

    Heja dig!

  10. postdbt juli 11, 2013 den 7:54 e m #

    Jag var också svinförbannad först och tänkte en massa saker men framför allt så tänker jag precis som du att även om inte kampen är färdig så har den kommit så fruktansvärt långt och de här patetiska uttalandena är sista sucken från människor som aldrig kan ta ifrån damfotbollen den fantastiska framgång som vi ändå ser. De kan tycka vad de vill om flator och fotboll men Sundhage m fl har fört en kamp med en imponerande glöd och uthållighet. För övrigt pågår det ett intressant projekt som handlar om normkritik i idrotten som ger mycket om om framtiden, http://aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=6909.

    • Ja men precis! Bara de allrs senaste åren har framstegen varit enorma och just det, det där projektet har jag läst något om via Rfsl:s hemsida. Verkligen en toppensatsning, även om det förstås finns många ljushuvuden bland ungdomstränarna som säkerligen suckar åt där också… Känner mig dock trygg med tanken att de INTE kommer segra. Ha!

  11. Fredrik juli 11, 2013 den 11:04 e m #

    Har så många tankar och känslor om det här att jag har svårt att formulera mig, Men ska försöka få med huvudpunkterna.
    Man skäms ju för att vara heterosexuell man när man ser det här.
    Den svenska herrfotbollen som alla de här herrarna vurmar är i 99÷ av fallen så tråkig att man behöver ölen för att stå ut, damerna har i alla fall chansen att nå medaljplatser.
    Sen kan jag nog summera resten av mina känslor som osammanhängande ilska.

  12. tokiistrand juli 12, 2013 den 4:47 f m #

    Vilket bra inlägg i den här ”gröten”, eller vad man ska kalla det? Jag blir väldigt arg också såklart men också trött på att läsa dessa inskränkta åsikter om och om igen när de egentligen inte har en chans mot fotbolls-EM och dess framfart! Premiären hade 1,7 milj tittare mer än premiären av hockey-vm (herr) t.ex.

  13. Helena juli 12, 2013 den 8:12 f m #

    Jag blir så där arg att jag känner att jag blir lite illamående, men ändå tycker jag du gör helt rätt att skratta åt idiotin. Jag läste även intervjun med den där Stockenberg och hans ”de får oförtjänt mycket uppmärksamhet” är ju så idiotiskt. För det är bara herrfotboll som är en av de största sporterna? Säg det till alla tjejer som spelar därute i vårt land. De får väl uppmärksamhet för att de, såvitt jag vet, är ett av de bästa landslagen i världen.

    Nu är jag ingen fotbollsexpert, men jag läste någon gång en person som kommenterade det här med att damfotbollen är så långsam, som många klagar på, med att tempot kanske inte är lika högt, men att spelet ofta är bättre strategiskt och tekniskt. Och ändå, varför måste tjejerna spela likadant som killarna? Jag tror att vissa sporter på herrsidan främjar en machoattityd där man ska spela hårt, som faktiskt inte är nödvändig. Min systerson spelar hockey och min syster säger att ju äldre de blir desto tuffare spelar de och desto hårdare blir tacklingarna. Och hon blir mer och mer nervös av att titta på matcherna…

    • Stockenberg verkar vara en praktidiot, en riktigt sorglig en som försöker bibehålla nån slags ”makt” i egenskap av man.

      Håller helt med om att spelet inte måste vara likadant, och för övrigt spelar ju olika LAG olika, bland herrarna och bland damerna.

  14. tarashima juli 12, 2013 den 8:15 f m #

    Ja usch va hemskt att bli kallad flata, det skulle aaaaaaaaldrig jag stå ut med att höra om jag spelade fotboll… NOT! Det är väl snarare en förolämpning mot den som yttrar det, om personen ifråga är en man?

    Ett mycket välstrukturerat inlägg av dig må jag säga (inte för att de inte är det annars, men det här stack verkligen ut på ett annat sätt). Själv har jag spelat fotboll i unga år och fick ändå aldrig vara med ordentligt när det spelades på skolidrotten just för att jag var ju tjej 😦
    Tack och lov att det har blivit bättre. Det är riktigt kul att läsa kommentarer om fotbollsspelare på vk oftast (oavsett kön), för där är konflikten istället mellan sporthatare och sportfanatiker 🙂

  15. Majas bekännelser juli 12, 2013 den 10:55 f m #

    Så jävla rätt skrivet! Vem fan orkar bry sig om patetiskt tröga personers enskilda åsikter. Att reagera ger de å ena sidan publicitet, men å andra sidan så vill man (läs normala personer som tycker att vi lever 2013) visa att detta inte är okej!! Inte acceptabelt.

    Så Sanna, fortsätt skriva dina kloka inlägg. Jag, och många fler med mig, älskar dem!

  16. Underbart! Har själv flera gånger suttit och eldat upp mig och börjat skriva så tangenterna smattrar och helt plötsligt insett att jag sitter och blir såhär arg över några patetiska reklamare som försöker typ ”återinföra gamla mansideal genom att marknadsföra en ny oboy för män” – hur banalt kan det bli? Så skönt att tänka på att de är en utdöende art som griper efter halmstrån.

  17. Ulrika juli 12, 2013 den 4:01 e m #

    Jag älskar att läsa din blogg för den ger mig ett perspektiv på sexuella läggningar som ALDRIG tas upp någonstans! Heterosexuella nämner aldrig sin läggning, eller när de insåg att de var hetero, eller något alls om det någonsin, just för att det är så ”självklart”. Så ja dina synpunkter på hur du och de andra medlemmarna i din familj blir bemött och hur du försöker vidga vyerna så att säga för dina elever, det ger mig mängder med kunskap och hopp i en heteronormativ värld!

    Sen ville jag bara påpeka att just de beståndsdelarna som du tog upp av twitterkommentarerna ju självklart inte är förolämpningar (såsom att bli kallad flata ex.) men däremot det faktum att det pratas om deras sexuella läggning framför atletiska prestationer, DET är en förolämpning.

    • Tack så mycket!! Jag känner mig ofta rejält störd inte bara på den där förbannade heteronormen utan också att vi trots allt är så pass få som belyser den här i bloggosfären och på andra mer eller mindre viktiga arenor… men det känns förstås fint och hoppfullt att det är ett ämne som många törstar efter att läsa om och diskutera!

      Och ja, jag håller helt och fullt med dig om att hela det faktum att förolämpningarna spelar på spelarnas kön och sexualitet är fruktansvärt. I det inlägg som jag inte postade jämförde jag med en av de riktigt usla VM-matcher som herrlandslaget spelade – inte var det nån som menade att män inte borde syssla med fotboll då, eller att halva laget bestod av fjolliga bögar. Men den sidan av det hela har ju många andra bloggare och twittrare lyft så bra, å andra sidan…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det är en maktkamp. | Blixa bloggar - juli 12, 2013

    […] Har ni missat hatstormen kring fotbollen kan ni ta er en titt på den här bilden och den här. Vad det hela kokar ner till är att duktiga kvinnor som tar plats, kvinnor som försöker hävda att halva världen och makten är deras är ett enormt hot mot manssamhället. Jag tänker inte kommentera det mer än så. Vill ni läsa mer rekommenderar jag HanaPee.s inlägg om förlöjligandet av kvinnor och lyssna på Mina Sanna ords hånskratt. […]

Kommentera

