Flatfilmsfredag – vecka två

12 Jul

Så var det dags igen. Förra veckan satte jag igång en ny följetong och tänka sig, det är redan fredag igen!

Idag blir det en tysk film, det blir andra världskriget och ja, det blir naturligtvis otroligt sorgligt. Men – likväl en mycket sevärd film, och en läsvärd bok för den delen:
image
Aimée & Jaguar. Byggd på en helt och hållet sann kärlekshistoria mellan den judiska Felice och fyrabarnsmamman Lilly, som inte är judinna utan tvärtom gift med en nazist. Lilly levde för övrigt ända fram till början av 2000-talet om jag inte minns fel, och hon var aktiv i processen när bok och film skapades.

Första gången jag hörde talas om ”Aimée & Jaguar” var i Canada, dit jag som 15-åring reste helt ensam och spenderade två månader hemma hos släktingar jag innan dess bara träffat en gång. Bara det var förstås ett äventyr, och en del i alltihop var att jag för första gången vågade vara åtminstone lite öppen med att jag nog var lesbisk inför andra än mina bästa kompisar. I bokhyllan hemma hos farföräldrarna till barnen som jag passade (min mammas fyra- respektive åttaåriga kusiner) hittade jag böcker om ”lesbian and gay studies” och tillsammans med min mammas moster var jag på bio och såg den lesbiska filmen ”Lost and delirious” (som inte återfinns i min dvd-hylla och som jag är aningen kluven till – då tyckte jag dock att den var helt fantastisk förstås). I samband med biobesöket fördes ”Aimée & Jaguar” på tal och min gammelmosters svenska väninna tyckte att den var fantastisk och dessutom var sexscenen så himla fin och kärleksfull… Jo minsann, den filmen blev jag minst sagt sugen på att se.

…men det dröjde innan jag fick tag i den. Romanen med samma namn fick jag tag i först – den tyska originalversionen – och den läste jag under tredje året på gymnasiet då jag var en av endast tre elever som läste tyska steg 5. Själva dvd:n fick jag sedan tag i då jag var au pair i Düsseldorf året efter gymnasiet och det var därmed en av de allra första tyska filmer jag såg utan text. Sedan dess har jag sett om filmen kanske fem-sex gånger – men jag skippar alltid sista kvarten av skäl som ni säkert förstår.

Trots att filmen är sorglig och jag redan halvt har spoilat slutet så rekommenderar jag den, dels för att det är en viktig och speciell historia, dels för att karaktärerna – och framför allt Felice – är intressanta och väl gestaltade och dels förstås för att Felices och Lillys kärleksrelation alla omständigheter till trots tillåts vara och för att den skildras väldigt fint.

3 svar to “Flatfilmsfredag – vecka två”

  1. Sofi med e juli 12, 2013 den 9:46 f m #

    Åh den har jag missat!! Från 99, såpass ny. Oh hoppas du kommer med fler man missat 🙂

    Boktips i denna genre? En jag varmt kan rekommendera är ”tillbaka till henne” med Sara Lövestam. Det är en sådan bok jag önskar var oläst så jag kunde läsa den på nytt igen ❤

    Varför kluven till lost and D?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka tre | mina Sanna ord - juli 19, 2013

    […] Förra fredagens tips hittas här. […]

  2. Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum! | mina Sanna ord - september 6, 2013

    […] 1: If these walls could talk 2 Vecka 2: Aimée & Jaguar Vecka 3: Loving Annabelle Vecka 4: It’s in the water Vecka 5: The incredibly true adventures […]

Kommentera

