Att vara ”ledig” med en nästan-tvååring

13 Jul

Den främsta anledningen till att jag inte hinner blogga så mycket smartheter för tillfället är denna:
image
Adrian, vår älskade unge. Just nu har som bekant den älskade ungen sommarlov, vilket innebär en ökad rastlöshet under de timmar då mammorna (eller mamman, när en av dem jobbar alternativt flytt fältet för en stund) inte orkar hitta på något extraordinärt, exempelvis från fem på morgonen fram till nio-ish och från middagstid fram till läggdags. Under rastlöshetsperioderna utspelar sig följande:

Adrian…

  • …är ständigt på jakt efter något att stoppa i munnen, såsom torkad spaghetti, rådjurstuggade miniäpplen, nedtrampade godisbitar, sandiga gamla russin som något annat barn för x antal dagar sedan tappat (samt med största sannolikhet redan slickat på) och allt annat som är hyfsat litet och ser ut som ”goggis”.
  • …suger i sig klunkar av vatten, spottar ut det i maten/glassen/äppelbitarna, blandar om med händerna och dricker upp det hela när röran nått passande konsistens. Rester hälls med fördel ut på bord och golv.
  • …sätter sig på en mammas huvud och trycker in fingrarna i mammans mun, öra eller näsborre, gärna i samband med att mamman försöker dricka sitt morgonkaffe alternativt formulera ett smart blogginlägg på mobilen. Att be barnet sluta gör det hela enbart mycket roligare.
  • …vägrar somna på kvällen trots att klockan för länge sedan passerat sovdags och använder klassiska knep som ”tissa toa!” som ursäkt för att få stiga ur sängen – trots att han hittills aldrig någonsin kissat på vare sig toa eller potta.
  • …biter på sladdar till tv, dvd, lysande lampor och annat enbart för att få föräldrarnas uppmärksamhet.
  • …smutsar ned sig något enormt i sandlåda, plaskdamm och vid matbord, men vägrar bada hur tappert föräldrarna än försöker locka – spänner kroppen, ålar sig ur famnen, gråter, skriker, spottar och springer gång på gång ut ur badrummet.
  • …hoppar i soffor, klättrar upp på bord (inklusive tar en tugga av varje frukt), balanserar på stolar och soffryggar och bidrar till att föräldrarna får en smärre hjärtinfarkt minst tre gånger varje dag.
  • …tvingar en att plocka fram vattenfärger/kritor/tågbana/klossar och vill sedan byta aktivitet efter tre minuter.
  • …tar alla tillsägelser med ett stort garv, en sur min, en pillemarisk blick, ett lejonvrål alternativt spottar i mammans ansikte/på golvet – och fortsätter sedan med exakt det han nyss höll på med.
  • För att åtminstone till viss del undvika ovanstående ”aktiviteter” drar vi iväg på minst en rejäl utflykt varje dag där det naturligtvis ingår lek med andra barn, inklusive trevligt umgänge för mammorna.

    …och då och då kraschar vi förstås i soffan tillsammans, läser en bok, tittar på ”Fem myror är fler än fyra elefanter” eller ”Sunes jul” (extremvarning för skadliga könsnormer). Just nu laddar vi inför Sveriges andra EM-match och håller tummarna för att Adrian idag, efter minimerad dagssömn och ett lekäventyr på andra sidan stan, långt ut på landet, behagar somna i tid – annars lär vi får titta på Igelkotten Ivar, lattjolajbanlådan och lyssna på O-låten istället för att beskåda fotbollsmatchen.
    image

    10 svar to “Att vara ”ledig” med en nästan-tvååring”

    1. presenskonjunktiv juli 13, 2013 den 7:52 e m #

      Häromdagen satt vi och tittade på gamla foton och filmer, och jag blev så himla nostalgisk och längtade så enormt efter en dag med tvååringen. Nu känner jag mig nästan botad. 😀 Vissa saker är faktiskt mycket lättare och roligare med en 3,5-åring. Jag älskar att vara med mitt barn, men livet är lättare och sommaren skönare i år när hon är lite mer självgående och inte behöver bli passad på samma sätt.

    2. Karin juli 13, 2013 den 10:28 e m #

      Vilken skön beskrivning. Känner igen det på pricken med två 23-mån här hemma 😊. Kanske inte är fel på mig iallafall då…

    3. Sandra på Stökboet juli 14, 2013 den 7:55 f m #

      Haha jag känner igen det där. De är så sjukt söta i den där åldern men det är ändå tur att de blir äldre så småningom. Vår lillebror har chockat oss genom att sova ganska ordentligt mycket längre nu under några dagar. Nu var jag tvungen att springa och plocka upp en grej ur toastolen (!) det är lillebrors nya grej. Att kasta ner saker där…urk! Så fort jag får en lugn minut (eller halvtimme) hör jag av mig om det där du vet! //Sandra

    4. frokenhard juli 14, 2013 den 7:21 e m #

      Känns minst sagt bekant 🙂 Har ”sommarlov” med en 19-månaders själv, sambon arbetar hela sommaren så det är rätt intensiva dagar här med. Uppstigning vid 6, sen full fart innan det eventuellt blir powernap vid lunch (men max en timme!) innan det är nytändning till ca 19 på kvällen. Man är rätt slut efter det, så på ett sätt blir det skönt när semestern är slut och man hänger med en bunt gymnasieungdomar igen. Dock är känslan svårslagen när sonen sakta, men säkert börjar lära sig imse vimse spindel och skiner upp varje gång man kör den. Inte riktigt samma sak när man lär ungdomarna om franska revolutionen 😉

      • Puh, en liten tröst ändå att inte vara ensam 🙂 Enda räddningen är verkligen att ge sig ut på äventyr, men det tröttar ju också ut som bara den… i alla fall blir JAG trött, Adrian är minst lika pigg när vi kommer hem efter en heldag.
        Jag ska hänga med galna högstadieelever, och dessutom nytt jobb så tvivlar på att det blir lugnt, men håller ändå med – minst en gång per dag längtar jag till jobbet 😉

    5. MillanDeluxe juli 15, 2013 den 3:14 e m #

      Åh , jag skrattar så jag nästan kissar ner mig (som en annan två-åring). VAD JAG KÄNNER IGEN MIG. Har varit på mannens arbetsplats över helgen, pappan jobbar på Stena Line och jag var medveten om att helgens ”avbrott” i vardagen skulle vara just mer ”brott” än avslappning… Men hej och hå vad trött jag är och var under denna helg. En nästan två-åring, och ett utrymme med , byssa (storkök ombord) med stekbord, kastruller, värmeskåp från GOLV till tak, rattar i lämplig barnhöjd till olika anordningar (lysen, värmebad, larmknappar), lejdare ( branta trappor som aldrig någonsin skulle bli godkända i en annan arbetsmiljö) salt och pepparkar i multum (som Ossian gladeligen saltade och pepprade över hela chaufförsmässan) för att inte nämna däck med relingar som INTE skulle hindra en två-åring att falla överbord 15 meter ner i vattnet.

      Så, jag är rätt slut. eller HELT SLUT. Såg förresten boktipset, ska införskaffa den.

    Trackbacks/Pingbacks

    1. Snart är det slut på det roliga… eller så är det bara början? | mina Sanna ord - augusti 6, 2013

      […] förmodligen medan vi var i Düsseldorf, medan jag och Adrian gick här hemma och tråkade i två och en halv vecka, under vistelsen i Kalmar där schemat var fullspäckat mest hela tiden, […]

    Kommentera

