Tycker du att jag ska vara tacksam för att samhället ”accepterar” mig?

18 Jul

Följande uttalande – eller fråga? – damp ner i mitt kommentarsfält igår, och jag tänkte ägna detta inlägg åt att svara denna kommentator:

jag skriver inte detta för att på nått sätt vara elak utan för att jag känner att jag aldrig riktigt har fått ett bra svar. Jag har inget emot homosexuella, har en nära vän som en homosexuell och älskar honom för den han är. Men förstår inte varför homosexuella ska bli kränkta när man säger att homosexualitet faktiskt inte är naturligt. Du har svårt att hitta böcker och filmer där barn har två pappor eller mammor just för att det inte är naturligt, rent biologiskt. Vi människor är ju skapta på det viset att en man och en kvinna ska få barn. Hur mycket vi än diskuterar så är det ett faktum och vi kommer inte bort från det. Så som jag ser det så är homosexualitet något som avviker från den naturliga men som samhället har börjat acceptera.

Det finns två huvudsakliga punkter att diskutera utifrån din kommentar, som dels är rätt hemsk och dels skriker okunskap.
1. Att det du säger är bullshit (och att du nog inte riktigt har koll på vad du själv menar med ”naturlig”).
2. Frågan om varför du har behovet att yttra något sånt här, och varför du vill att jag ska ”erkänna” för dig att jag är onaturlig.
(Sedan finns punkten 3 också: Ignorera. Men jag är inte på det humöret idag, och dessutom är det tyvärr inte bara du som tänker precis sådär = lika bra att fånga bollen när den så lägligt landade i mitt knä.)

Vi börjar med nummer 1: Det du säger är bullshit (och du vet nog inte riktigt vad du menar med ”naturlig”).

Vad innebär det att något är ”naturligt” egentligen? Hur definierar du ordet? Jag plockade fram synonymordboken och det finns några olika ”grupper” av synonymer till det här ordet, kan man säga. Om vi börjar med att titta på synonymer som skulle kunna höra ihop med biologi (vilket du ju verkar ha en förkärlek för) så hittar jag exempelvis äkta, oförfalskad, medfödd, sann och inneboende. Något som är ”naturligt” i den bemärkelsen, det bara blir helt enkelt och jag skulle vilja påstå att allt som rör mänsklig tillblivelse därmed är ”naturligt”, eller ”äkta”, ”medfött”: Ägg och spermie möts, en människa blir till, den föds och den växer upp – och utseendet personen har, funktionsförmågan, temperamentet, vissa färdigheter (fallenheter, kanske är ett bättre ord) och även sexualiteten är med andra ord ”naturliga” i denna bemärkelse (eftersom motsatsen – det vill säga oäkta, falsk, ej medfödd, konstlad, syntetisk – inte riktigt stämmer överens med sådant som vi människor inte kan styra över, såsom sexuell läggning, attraktion och förälskelse. Eller har du medvetet gjort ett val att vara heterosexuell och därmed fullt medvetet valt vilka personer du attraherats av och blivit förälskad i?).

Jag tror dock att du tänker dig en annorlunda betydelse av begreppet ”naturlig” – du syftar snarare på en innebörd med synonymer som ”normal”, ”passande” eller ”begriplig”, och då pratar du inte längre om något biologiskt, du pratar om normer, det vill säga något som är socialt betingat. Och din socialt betingade norm bestämmer tydligen att heterosexualitet är normalt, passande och begripligt (eftersom män och kvinnor kan skaffa biologiska barn ihop och det är ju heeela meningen med mänskligheten), medan homosexualitet är onormalt, opassande och obegripligt, eftersom det inte blir några barn gjorda på naturlig väg när exempelvis två kvinnor är tillsammans (dock kan jag ju bara lägga till att vårt barn också blev till genom att ägg och spermie möttes, surprise!).

Okej.

Men tycker du då att människor som är infertila är onaturliga? Människor som inte träffar någon partner, som lever ensamma eller i icke-sexuella relationer hela livet och därmed inte skaffar några barn? Är en homosexuell infertil person ”onaturlig” medan en heterosexuell infertil person är ”naturlig” – eller är båda lika onaturliga? (ja, utifrån ditt resonemang borde de ju vara lika onaturliga, men jag vet ju inte riktigt hur du tänker…) En person med en funktionsnedsättning som gör att hen inte kommer kunna skaffa barn – också onaturlig? Min bror kan jag ta som exempel, han kan inte göra någon med barn och kommer heller aldrig leva i någon kärleksrelation – är han onaturlig då, alltså som i onormal, som i opassande, obegriplig? (för det går ju inte riktigt att säga att en person som är infertil är syntetisk, att en person som av andra skäl inte skaffar barn är falsk eller att en person med funktionsnedsättning är konstlad – eller?)

Med andra ord: Hela din uppfattning om att något som helt uppenbart sker naturligt, det vill säga att vissa människor blir homosexuella eller bisexuella och att vissa blir heterosexuella, kan anses vara något onaturligt – det är ren bullshit. Däremot kan jag förstås inte hindra dig från att tycka att andra sexuella läggningar än hetero är onormala, opassande eller obegripliga, men det är som du säkert förstår inte direkt bättre det – för då är du ju homofob (och detta botas tyvärr inte genom att du talar om hur mycket ”du älskar din homosexuella kompis”).

…vilket för mig in på punkt nummer 2: Varför har du ett behov av att jag ska ”erkänna” för dig att jag är onaturlig?
Jag förmodar att du är heterosexuell. Jag förmodar att du är cisperson (det vill säga att det kön som tilldelades dig vid födseln stämmer överens med din könsidentitet och ditt juridiska kön idag). Jag förmodar även att du antingen lever i en tvåsam relation och har barn eller att du har för avsikt att leva i en tvåsam relation och skaffa barn. Och vet du? Detta innebär att du besitter ett privilegium. Du är privilegierad genom att din sexuella läggning accepteras av alla i det här samhället, du är privilegierad genom att du aldrig har behövt kämpa för att få tillåtelse att ingå partnerskap eller gifta dig, du är privilegierad för att du (förmodligen) kan skaffa barn precis när du känner för det, du är privilegierad för att din sexuella läggning aldrig har varit förbjuden eller har haft en sjukdomsstämpel på sig och du är privilegierad för att normen i det här samhället säger att heterosexualitet är liiite bättre än att inte vara heterosexuell (vilket visar sig på hundratals ytterligare sätt än de jag just räknade upp). Du besitter därmed en del makt.

Och varför vill du använda den makten till att försöka förolämpa personer som inte besitter den makten? Som inte är lika privilegierade som du? Varför vill du göra det? Ingen skulle någonsin kunna komma och säga att ”din sexualitet är onaturlig, opassande, obegriplig”, den är liksom alldeles för vanlig för att kunna ifrågasättas och i lagens mening har den aldrig varit ”onaturlig”. Så vad exakt tjänar DU på att sortera in andra mindre privilegierade, mer utsatta personer i ett ”onaturlighetsfack”? Det är rätt vidrigt faktiskt. Att den där homosexuella kompisen du har vill vara din kompis när du tycker att hans sexuella läggning är onaturlig, onormal, obegriplig (men ändå ”accepterad” av dig – what?) förvånar mig enormt. Jag skulle definitivt aldrig vilja vara kompis med en person som värderar människor olika och sorterar in dem i olika fack, där vissa är överordnade och andra är underordnade.

Det är helt enkelt inte okej. Absolut inte.

Slutligen kan jag lägga till att jag är övertygad om att alla starka samhällsnormer kring kön, sexualitet och tvåsamhet gör att många människor begränsas i sin sexualitet och mer eller mindre omedvetet ”väljer” att vara heterosexuella och monogama på grund av denna. Både sexualitet och könsidentitet tror jag nämligen är betydligt mer komplexa än vad normen tillåter, och utan heteronormen, utan cisnormen och utan monogaminormen skulle nog väldigt många människor uttrycka sin könsidentitet och organisera sina relationer på andra friare sätt.

Ps. Om du trots denna uppsats fortfarande tycker att homosexualitet är onaturligt så hoppas jag att du hädanefter håller den tanken för dig själv. Faktum kvarstår att många barn växer upp med homosexuella föräldrar i det här landet, och självklart ska det finnas barnböcker som på ett naturligt (ha!) sätt skildrar deras vardag – precis som det bör finnas fler böcker om personer som avviker från normer rörande exempelvis hudfärg och funktionsförmåga, utan att ”annorlundaskapet” sätts i fokus.

45 svar to “Tycker du att jag ska vara tacksam för att samhället ”accepterar” mig?”

  1. sarah juli 18, 2013 den 12:29 e m #

    Jag menade inte att vara elak! Isåfall tar jag tillbaka min kommentar om människor tar illa upp. Jag har inget emot homosexuella, tycker att ni ska få gifta er, skaffa barn och göra precis allt som jag och min kille får göra. Men tycker fortfarande inte att det är naturligt.
    Ha det bra!

  2. sarah juli 18, 2013 den 12:34 e m #

    och det är nog jag som har uttryckt mig fel för jag har uttrycker mig inte lika bra i skrift som du, det var mer en fråga hur ni homosexuella ser på saken. För när jag och min bög kompis har diskuterat saken så har han sagt att han själv känner att det inte är naturligt men att han är född så. Så var bara nyfiken på hur andra homosexuella såg på saken. Men ber om ursäkt om du tog det som en förolämpning, får lära mig att uttrycka mig lite bättre i fortsättningen.

    • Sorgligt att din kompis känner så! Och trevligt att du kommenterar och tar tillbaka ditt uttalande, dock känns inlägget fortfarande viktigt eftersom jag vet att det finns många som är homofober och som använder precis just det där argumentet: att det inte är naturligt. Men det du verkar mena är normer och normer kan vi människor förändra. Genom att människor som är heterosexuella uttrycker att andra läggningar är onaturliga tar det dock längre tid innan normen förändras.

    • susitar juli 22, 2013 den 8:23 e m #

      Men vad menar du med ”naturligt” då? För om han är född så, så är det är det väl naturligt? Som biolog blir jag fullkomligen förbluffad av vissa människors uppfattning om ”naturlighet”. Vänligen definiera vad du (och din kompis) menar med ”naturligt”.

  3. presens juli 18, 2013 den 1:06 e m #

    Oj. Är du lärare eller? 😉 Snyggt, Sanna.

    Och sarah – menar du på fullaste allvar att du inte förstod att folk tar illa upp när du säger att de är onaturliga? För även om det finns en himla massa bra saker som är onaturliga (som internet, till exempel) så går det inte att komma ifrån att det är ett skällsord.

    Sen blir jag lite intresserad av hur din kompis menar när han säger att det är onaturligt, men att han är född sån. Hur kan det vara både onaturligt och medfött? Det enda jag kan tänka mig är att han menar att orsaken är någon form av genetisk ”felkoppling” eller någon yttre påverkan under fosterstadiet. Hur jobbigt måste det inte vara att gå runt och känna sig onaturlig?

  4. hundmorsan juli 18, 2013 den 1:21 e m #

    Å vad jag gillar’t! Jag lär mig så mycket av dina inlägg hela tiden 🙂
    Jag förstår inte varför homosexualitet inte skulle vara naturligt?! Alla är vi olika och det är väl en jävla tur 😉

  5. Ghost juli 18, 2013 den 1:24 e m #

    Åhhh, varför kan inte bara människor få leva som de vill och känner är rätt för dem?
    Varför ska inte två människor av samma kön få leva tillsammans utan att få en stämpel på sig som udda/onormala? Man undrar…

    Den enda gång den sexuella läggningen över huvudtaget spelar någon roll är om det gäller en eventuell framtida partner, för då är det ju fördelaktigt om man är på ”samma plan”.

    Det som behövs är mer öppenhet, fler barnböcker med alla möjliga familjebildningar är också bra så ungarna redan i blöjåldern inte blir fastklistrade i samhällsnormer.

    Ja och så behövs bloggare som du som vågar och kan sätta ner foten, som har ett ordförråd och ett flyt i skrivandet som gör att det inte går att sluta läsa.

  6. Helena juli 18, 2013 den 1:36 e m #

    Sanna, det här är så jäkla bra att jag faktiskt blir helt mållös! Jag nöjer mig med en stående ovation här på min kant. Jag kan heller inte låta bli att klämma i med ett ”In your face!” till alla som tycker att homosexualitet är ”onaturligt”.

  7. sarah juli 18, 2013 den 1:45 e m #

    Fast man kan tycka att homosexualitet är onaturligt men inte ha emot homosexuella, det är skillnad. Om vi var menade att vara homosexuella så skulle vi inte ens finnas. Vi säger ju ofta ”Det ligger i vår natur att…” Vi har ju instinkter som är ämnade för att fortplantas. Att homosexuella inte kan föröka sig är för att dom inte ska sprida generna vidare och dom sorteras bort av den naturliga selektionen.
    Jag har inget emot homosexuella men let’s face it, det är ok så länge majoriteten är hetrosexuella och kan föröka sig.

    • Helena juli 18, 2013 den 1:54 e m #

      Fast om du tycker att det är bra att homosexuella ”sorteras bort” av det naturliga urvalet låter det väldigt mycket som att du faktiskt har något emot dem. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är onaturligt att vara något man föds till. Det vore väl en sak om man blev det till följd av yttre påverkan efter födseln, då skulle jag kunna gå med på att kalla det onaturligt, men så är det ju inte. Man föds med sin sexuella läggning. Punkt.

      Och om vi nu ska prata natur, det finns ett stort antal djurarter där man konstaterat homosexualitet, räknas inte dessa som naturliga då? Jag undrar också hur du ser på Sannas fråga om människor som är infertila, räknas de också som onaturliga? De kan ju inte ”föröka sig”. Hittills har jag inte sett någonting i dina uttalanden som inte tyder på homofobi.

    • Ghost juli 18, 2013 den 2:14 e m #

      Jag vill bara gråta när jag läser denna mening, ” Att homosexuella inte kan föröka sig är för att dom inte ska sprida generna vidare och dom sorteras bort av den naturliga selektionen.”

      Jag får en obehaglig känsla i hela kroppen och tänker på 40-talets Tyskland.

      Förresten kan homosexuella fortplanta sig alldeles utmärkt, det har du ett levande bevis här i Sanna.

    • Johanna juli 18, 2013 den 6:04 e m #

      Faktum är att otaliga vetenskapliga studier har visat att homosexuella relationer i djurvärlden oftast är evolutionärt gynnsamt. Nu tycker jag inte att det måste finnas en vetenskaplig anledning till att godkänna en människan existens, men det går definitivt emot ditt påstående om att det är tänkt att homosexualitet (som inte ens verkar vara ärftligt) skulle ha sorterats bort av ”den naturliga selektionen”. Vet du ens vad det begreppet innebär? Det handlar inte bara om vilka som kan föröka sig, utan också om t ex sociala interaktioner och gruppdynamik.

      (Nathan Bailey & Marlene Zuk. ”Same-sex Sexual Behaviour and Evolution”, Trends in Ecology & Evolution, 2009)

    • För ungefär hundra år sedan tyckte man att en enda människosort var fullt ut naturlig och ämnad att tillföra mänskligheten och världen något – nämligen den vita, heterosexuella mannen utan funktionsnedsättning. Är det dit du tänker att vi ska ta oss igen? Vet du, det går framåt! Homosexuella kan för övrigt föröka sig, tex moi!

    • MillanDeluxe juli 18, 2013 den 9:17 e m #

      Men kära du,

      ”I grottorna” ( när vi var otroligt bundna och TVUNGNA att fortplanta oss och bilda en klan för att ö.h.t överleva) så var det nog så att de som då var homosexuella (tvivlar på att vi ens hade normer kring sexualitet, i just grottorna alltså..) helt enkelt bet ihop och fortplantade sig.

      Att fortplanta sig och att vara förälskad är egentligen två sidor av samma mynt. Kärlek är naturligt oavsett vilken form, och i bland blir det barn pga förälskelse och åtrå, i bland blir det barn genom våldtäkt. Penis i vagina och spermie till ägg har INGENTING med vårat sociala liv att göra.

      Tror du att alla förhållanden genom alla tider har varit lyckliga? Att så fort man och kvinna är gifta så mår de bra? Det fanns nog fler än vad vi vet om som var tvungna och sära på benen och tänka på fosterlandet när ”fortplantningen” skulle ske, och fy så hemskt! Vilken tur att vi har gått ifrån det!

      Tycker jag men det tycker inte du.

      Det är inte heller naturligt att prata med människor på andra sidan atlanten eller att färdas i 120 km/h på en asfalterad väg. Det är inte heller naturligt att bo i stora byggnader med värme och VATTEN SOM GÅR UPP IFRÅN JORDENS DRAGNINGSKRAFT.

      Är det naturligt med religioner ?

      Det är inte heller så att vi måste äta Dumlekolor, det hade räckt fint med en kanin, lite blad och vatten. Ändå fyller vi hela ICA Maxi med långt fler varor än så.

      Det är väldigt mycket som inte är naturligt, t.ex att argumentera med dig genom några plastbitar på ett bräde.

      Hatten av till Sanna, kram på dig

    • nathalietapper juli 19, 2013 den 8:50 f m #

      Det är hysteriskt roligt med ditt sätt att både argumentera och resonera. Hur du drar slutsatser. Förlåt men har du tänkt igenom att du tror att det finns en ”homogen” som dessutom går i arv? Hur tänker du då om att heterosexuella får homosexuella barn och tvärtom? Du svamlar om att vi i naturlig selektion skulle försvinna eftersom vi inte egentligen ”kan” skaffa barn – ändå har antalet homosexuella i samhället varit relativt konstant och ökar givetvis där det inte innebär döden att erkänna det.

      Du menar alltså att våra föräldrar egentligen är smyghomosexuella hela bunten (de som utåt är heterosexuella alltså och har fått barn med varandra – dvs oss homon!) och har spridit vidare denna gen?? 😀 Tillåt mig dö av skratt åt detta. Du har nog inte tänkt igenom din världsbild här riktigt 😉 Heteros får nämligen homosexuella barn och vet du, vi homon, vi får heterosexuella barn. Det verkar inte vara ärftligt 😉

  8. presens juli 18, 2013 den 1:49 e m #

    Fast det ligger i min natur att vara homo – och att fortplanta mig. Jag har världens instinkt att vara förälder – det har ingenting att göra med att jag råkar vara flata. Reproduktion har i grund och botten inte särskilt mycket med sexualitet att göra, även om de flesta barn kommer till via en sexuell handling.

  9. Knyttet juli 18, 2013 den 2:38 e m #

    Applåder till dig som kunde svara så sakligt och pedagogiskt, för själv blir jag ju bara rasande och vill vråla när jag läser sådana kommentarer. Och att man dessutom tycker sig vara en ”tolerant och sjysst person” som ”accepterar” homosexuella…. Nu är jag ju hetero men om någon skulle sagt till mig att ”jag tycker det är ok att sådana som du finns”, for whatever reason, så hade jag inte känt mig så accepterad egentligen.

    Och gällande det där med djur och naturligt urval så bevisar det snarare att homosexualitet ÄR naturligt eftersom det förekommer inom nästan alla djurarter och har därför uppenbarligen ett syfte, för om det inom naturen vore oönskat så borde det inte vara så vanligt förekommande. Om man nu skall bli biologisk istället för bara allmänt mänsklig.

    (skyller eventuella dåliga formuleringar på upprördhet)

    • Jag tror det har att göra med min obotliga lärarpersonliget, vilket presens påpekar här ovan 😉 Ja, alltså ”tolerans” från normpersoners sida gentemot normbrytare är verkligen inte trevligt, bara sjukt obehagligt. Ska jag niga djupt och le av tacksamhet över att en heterosexuell person accepterar min läggning? Nope.

  10. Elin juli 18, 2013 den 3:12 e m #

    Satan så bra inlägg Sanna!!! Ska fasen skriva ut det, ha det i handväskan och dela ut det till lämpliga personer… 🙂

  11. Tetra juli 18, 2013 den 6:12 e m #

    Om någon sa till mig att min sexualitet (bi) var onaturlig skulle jag också känna mig förolämpad. När människor dessutom verkar vilja att hbtq-personer ska förklara sin sexualitet, som om det vore något vi valt, visar de bara sin egen oförmåga till analys.
    Ordet hen söker är inte onaturligt, för sexualitet är inte onaturligt. Ingen sexualitet är onaturlig. Däremot är heterosexualitet normen. Detta beror på samhället vi lever i och att väldigt många intalar sig själva att hbtq är onaturligt/dåligt, därför är det säkert väldigt många som trycker undan sin egen sexualitet på grund av rädsla för samhällets reaktioner mot det normbrytande. Vi har även länge levt i ett kristet samhälle där sexualitet förknippades med synd och du kunde bli utstött, hånad och till och med avrättad för felaktig sexualitet (dvs normbrytande). Sex var till för reproduktion och för detta krävdes penis och vagina, ingenting annat. Detta är ingenting vi kan förändra över en natt, detta är någonting vi måste jobba bort. Bara för att människor inte längre blir avrättade (i Sverige) på grund av sin sexualitet, betyder inte det att alla accepterar en normbrytande sexualitet.
    Om vi hade levt i ett samhälle där sexualitet var mer accepterat och mindre ifrågasatt skulle, med största sannolikhet, fler komma ut med en annan sexuell läggning än just heterosexualitet.

  12. Rocky juli 18, 2013 den 7:19 e m #

    Jag har slutat tro på de som säger ungefär ”Jag har inget emot homosexuella…” för det kommer alltid i princip ett ”men…” osv…

    Själv brukar jag tänka, vad är onaturligt egentligen? För allt som förekommer i, eller är gjort i naturen (och tro’t eller ej, men det är alla sorters människor också ;D) måste ju vara naturligt, hur långt än evolutionen går. Till exempel järnvägar eller internet, högst naturliga utvecklingar av intelligenta varelser!

    • Ja! Så fort jag började läsa kommentaren visste jag att det skulle komma ett sånt där härligt ”men…” Precis som om det vore mer okej att uttrycka något homofobiskt/rasistiskt/annat kränkande bara man först säger att ”jag känner en som… och hen är jättefin och snäll!”

  13. Emelie juli 18, 2013 den 7:44 e m #

    Otroligt välskrivet Sanna, och lika viktigt och imponerande som alltid.

    Och btw, vi har varit och fikat en gång du och jag! Vid Fridhemsplan. När kidsen var mini. 🙂

  14. AnnaCarin juli 18, 2013 den 7:46 e m #

    Jag tillhör de ”onaturliga” med med en son tillkommen via insemination i Köpenhamn. Jag vet inte varför människor, speciellt på internet, ska känna sig tvungna att påtvinga andra sina sanningar. Sluta med sånt liksom. Bra rutet!

  15. Oskar juli 19, 2013 den 8:29 f m #

    Så tragiskt med allt detta snack om vad som är naturligt och vad som inte är det, vad som är en verkligen och riktig man/kvinna och vad som inte är det, och vad som är en riktig feminist och hur man inte är det. Det är tråkigt. Alla är lika naturliga och ”riktiga”. Jättebra skrivet i alla fall! Önskar dig en fin dag! Oskar

  16. Sandra på Stökboet juli 19, 2013 den 9:08 f m #

    Vet inte riktigt vad jag ska säga om det här. Tycker att det är fruktansvärt tragiskt att folk på allvar resonerar på det här sättet.

    Men otroligt tur att sådana som du finns Sanna. Som orkar skriva och förklara på ett fantastiskt och pedagogiskt sätt. Jag tänker att den första reaktionen ändå måste vara att bara be personen dra åt helvete.

    En stor eloge till dig Sanna!

  17. Emelie juli 19, 2013 den 11:21 f m #

    Jag hittade hit för ett tag sen när Lady Dahmer länkat till dig och insåg genast att ”Nämen! Det är ju Sanna! :)”

    Fikar gärna igen! Mitt nummer är 0736528817, hör av dig när ni får någon helg-lucka! Jag jobbar nämligen heltid även under sommaren… 😦

  18. Kakan | Krumelur-MurmelDjur juli 19, 2013 den 8:30 e m #

    Hittade precis hit och det här inlägget var bland det bästa jag läst på länge!!! HURRA! =D

  19. LarsK juli 21, 2013 den 1:14 e m #

    Tycker dessa kommentarer mest liknar mobbning och tävling i hur man kan förminska och sätta sig över Sarah (”vi vet bättre och har sanningen”). Tycker det vore lite på sin plats med större förståelse för andra personer, som kanske inte ännu funderat så mycket på dessa frågor men som visar nyfikenhet och faktiskt vill lära sig och förstå mer (detta är i alla fall så jag tolkar hennes kommentar/fråga).

    Du gör det dock väldigt bra Sanna i att förklara detta ur ett generellt perspektiv (bortsett från att hänga ut en specifik person)!

    • Jag hängde inte ut personen eftersom jag inte skrev namnet och heller inte hänvisade till vilket inlägg kommentaren skrivits, och eftersom Sarah endast skrivit under med ett förnamn är det ingen som kan spåra vem hen är.

  20. Lisa - MondoCane juli 21, 2013 den 6:53 e m #

    Bwahahahahaha! Hahahahaha! Det här är så otroligt jävla roligt att jag inte vet med mig. Jag orkade inte läsa igenom hela svaret utan satt mest och guppade över kommentarerna, framförallt originalkommentaren. ”Alltså, ni homosexuella skall ju ha alla rättigheter och så, men varför erkänner ni inte att det är onaturligt??” Skriver personen på en dator, antagligen ilsket tuggande tuggummi, med en browserhistoria full av porr och en mage full med snabbmakaroner och köttbullar, precis som vi varit menade att ha när homo sapiens skapades, amen. Naturligt! Vad är naturligt?!

  21. Lena i Umeå juli 22, 2013 den 4:42 e m #

    Har varit på Internetlös plats ett tag, men nu känner jag att även jag vill säga något. När jag läser Sarahs inlägg, och kommentarer, känns det som att hon med naturlig menar att kunna göra barn utan medicinsk eller annan mer artificiell metod. Och det tror jag kännetecknar många som vill diskutera homosexualitet utifrån att det inte är naturligt. Naturligt, det ”rätta” eller vad vi nu benämner det, definieras utifrån reproduktionssituation eller reproduktionsmetod (snopp i snippa).

    När debatten om äktenskap var som hetast argumenterade man ju också utifrån att äktenskapet skulle kunna ge upphov till barn på ovan nämnda sätt, även om man sällan uttryckte det så explicit. Men så uppfattade jag det. Och för mig som sedan länge upphört att kunna få barn borde ju samma resonemang gälla även för mig. Jag borde inte ha rätt att bilda par (och gifta mig) eftersom jag ju inte heller kan bidra längre till fler barn i världen.Det borde anses onormalt att en tant i min ålder gifter sig. Men väldigt få tycker så. Åtminstone har jag aldrig hört någon säga det.

    Tja, svamlar gör jag som vanligt, men skönt att kunna sprida små ord på nätet igen. 🙂

  22. susitar juli 22, 2013 den 8:32 e m #

    Skrev lite om det här förut också… men jag undrar hur Sarah definierar ”naturligt” när hon menar att något som uppenbarligen är medfött är onaturligt? Allting som uppstår i naturen spontant bör väl ändå klassas som naturligt, säger jag som studerat biologi i 5 år… Och homosexualitet (eller åtminstone, homosexuellt beteende), har ju studerats bland andra djur också.
    Jag kan köpa att man bör erkänna att homosexualitet är _ovanligare_ än heterosexualitet. Men onaturligt, ja, det förstår jag mig inte på hur man kan tycka utan ordentliga belägg.

    Sen bör ”naturligt” inte heller ses som en stämpel som säger att ett beteende är godkänt bara för att det är naturligt. Mord och våldtäkt existerar i naturen, precis som fortplantning och samarbete. Så bara för att något är ”naturligt” eller ”onaturligt” innebär det inte att det är moraliskt rätt eller fel. Jag lever väl ett ganska onaturligt liv: med importerad mat, internet, uppvärmt hus som byggdes av någon annan, p-piller och mediciner. Inte alls samma liv som våra förfäder för 50 000, eller ens 500 år sen. Men jag ser ändå inte min livsstil som fel.

  23. Michis juli 24, 2013 den 9:17 f m #

    Men naturligt? Som i att vara som djur? Jag fick just lära mig att hos Lejon stannar mannen hos barnen och mamman jagar. Det finns även djur som byter kön efter en tid i livet, såna som parar sig med varann fast de är av samma kön, det finns såna som befruktar sig själva. Var det inte sjöhästar om jag minns rätt som byter kön? Liksom om man ser till djurlivet så är allt sånt här ”onaturligt” som homosexualitet och könsbyte helt normalt.

  24. polkadotviking augusti 18, 2013 den 2:24 e m #

    flinka! det burde tilføyes at dersom ”onaturligt” skulle bety ”noe som ikke forekommer i naturen”, så kan ikke det brukes heller. det er godt dokumentert at det fins homofili blant dyr også, til dels inngår de livslange partnerskap til dels ikke. nix unaturlig med andre ord. 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. En tillbakablick | mina Sanna ord - juli 29, 2013

    […] Tycker du att jag ska vara tacksam för att samhället accepterar mig? […]

  2. Tack för mig på ett tag! | mina Sanna ord - december 2, 2013

    […] dags att vidga perspektiven nu? 3. Att klä sina barn enligt normen är också ett statement 4. Tycker du att jag ska vara tacksam för att samhället ”accepterar” mig? 5. Just nu är jag extra glad att jag är lesbisk 6. Nu slutar vi dalta med manligheten! 7. Hur vet […]

Kommentera

