Flatfilmsfredag – vecka tre

19 Jul

Ni som läste förra inlägget tänkte säkert ”men Sanna! Flatfilmsfredag då?” och nej, nej jag har inte glömt (även om det var bra nära, har börjat bli lite dagvill känner jag).

Idag tänkte jag såhär: Vi är i Kalmar, platsen för min barndom och min allra första skitjobbiga förälskelse (både för mig och för den stackars kvinnan som var föremålet för min kärlek, har skrivit åtminstone litegrann om det här), och vad passar då bättre än…
image
Loving Annabelle! Klassiskt romantiskt drama (och smått inspirerat av den tyska filmen/pjäsen ”Mädchen in Uniform”) om kärlek mellan lärarinna och elev, och alltså… jag älskar ju såna historier. Som 14-åring gjorde jag inget annat än skrev dagboksinlägg, dikter, noveller och filmmanus som handlade precis just om detta och även om en dylik kärlekshistoria i verkligheten främst förknippas med ångest så var (och är, utifrån den förälskade tonåringens perspektiv) tanken på besvarad kärlek förstås helt fantastisk. Nackdelar? Läraren i filmen är en figur svår att förstå sig på, väldigt tillbakadragen, blek och… rätt trist. Vet inte om det beror på skådespelaren eller om karaktären helt enkelt ska vara precis sådär. Och slutet hade förstås kunnat vara bättre (det finns dock ett alternativt slut på dvd:n). I övrigt måste jag trots allt säga: Finfin flatunderhållning!

Förra fredagens tips hittas här.

Fortsatt trevlig fredag och helg!

5 svar to “Flatfilmsfredag – vecka tre”

  1. Chiaki juli 19, 2013 den 3:03 e m #

    Jag älskar, och följer slaviskt, din flatfilmsfredag! Så mycket att jag själv började med något liknande på min blogg.
    Jag ska nog titta på denna ikväll 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka fyra | mina Sanna ord - juli 26, 2013

    […] är dock helig, och precis som förra veckan tänkte jag att jag fortsätter på associationerna till Kalmar, eller närmare bestämt […]

  2. Flatfilmsfredag – vecka åtta | mina Sanna ord - augusti 23, 2013

    […] med Romy Schneider och Lilli Palmer i huvudrollerna. Jag nämnde en tidigare flatfilmsfredag att filmen ”Loving Annabelle” baseras på just den här filmen, och hela historien utspelar sig på tjugotalet på ett internat […]

  3. Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum! | mina Sanna ord - september 6, 2013

    […] 1: If these walls could talk 2 Vecka 2: Aimée & Jaguar Vecka 3: Loving Annabelle Vecka 4: It’s in the water Vecka 5: The incredibly true adventures of two girls in love Vecka […]

Kommentera

