Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är inte okej att vägra ”hen”!

24 Jul

Under ett par dagar har ett klipp ur senaste (antar jag?) numret av Vi föräldrar delats på facebook, från början av Kitty Jutbring och senare av bland annat Lady Dahmer (och några hundra till):henguidenEn mycket pedagogisk liten bild som tidigare även har synts i diverse bloggar och på twitter, och visst är det trevligt när även föräldratidningar tar till sig detta finfina lilla ord, tycker jag. I mitt huvud känns det som att hen-motståndets dagar borde vara förbi vid det här laget, för jag kan helt enkelt inte begripa hur människor kan störa sig på ett ord som faktiskt fyller en funktion – men helt uppenbart så finns det fortfarande massa folk som bara måste motsätta sig, vilket exempelvis blir tydligt i kommentarsfältet under Lady Dahmers facebookdelning. Och något som jag verkligen stör mig på i det ovan delade artikelutdraget är att motstånd till ordet dessutom tydligt legitimeras:henguiden1För nej, jag tycker inte att det är okej att vara emot ordet ”hen”, och anledningen till detta har jag tidigare – klart och tydligt – beskrivit i inlägget Det är inte okej att vägra ”hen”! som jag hänvisar till direkt, istället för att förklara samma sak igen och igen (att länka till tidigare litterära mästerverk är extra okej under soliga semesterdagar, känner jag). Utdrag ur detta inlägg:

Pronomenet ”hen” syftar som bekant dels till att göra språket mer könsneutralt och är ett alternativ till ”han” och ”hon” när vi inte känner till könet eller när vi inte vill eller behöver ange kön. Utöver detta är det ett tredje alternativ för personer som inte identifierar sig med någon av de två juridiskt möjliga könskategorierna – som psykiskt och/eller fysiskt befinner sig bortom eller mellan kategorierna ”man” och ”kvinna”. Jag syftar på exempelvis intersexuella personer och intergenderpersoner, det vill säga personer som kan räknas in under det vida begreppet ”transpersoner”. Och ett förnekande av ”hen”, ett öppet förlöjligande och avståndstagande från detta lilla ord innebär även ett förnekande och ett avståndstagande från en grupp personer i vårt samhälle. Det är ingen teori, inget hittepå, inget vänster- eller feministtjafs – det handlar om riktiga människor.

…samt två andra tidigare inlägg om ”hen” som tydligt visar att ordet är här för att stanna, hur mycket alla bakåtsträvande cispersoner än kämpar emot:
Hen, hen, hen!
Ett litet ord kan göra så mycket

17 svar to “Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det är inte okej att vägra ”hen”!”

  1. Ellinor juli 24, 2013 den 6:40 e m #

    Måste börja använda ordet mer. Känner mig inte bekväm med att använda hen när jag pratar med människor jag inte känner så jättebra. Eller egentligen använder jag det bara när jag pratar med feminister, just för att jag vet att folk inte fattar och jag är nog rädd att stämplas som konstig. Sad but true, får skärpa till mig! Orkar inte riktigt förklara heller, speciellt inte när jag pratar med människor jag känner mig osäker på. Använder du det jämt? När du undervisar och så?

    • Jag förstår dig, för visst är det ovant att använda ett nytt ord sådär – och särskilt i tal. I skrift använder jag det rätt flitigt, även i texter på jobbet och till eleverna, och allt oftare dyker det upp i tal också… fast jag får erkänna att varje gång jag sagt det så hajar jag själv till litegrann. För eleverna verkar det komma naturligare, särskilt för sexorna (de yngsta jag undervisar).

  2. MillanDeluxe juli 24, 2013 den 8:59 e m #

    Men det är väl klart att man ”får tycka” eller väljer att inte använda det, det var väl det hen menade i artikeln (kommer inte ihåg om det var en man eller kvinna och då passar hen utmärkt) Men ingen ska retuschera någon annan, om hen inte gör någon annan illa. Att inte godkänna hen som ord, är det verkligen samma som att förtrycka en hel minoritet? Samhället kommer att använda HEN mer och mer därför att det är så praktiskt. Och ju vanligare det blir desto mer kommer det att framstå som ett tillskott och inte en begränsning, tror jag.

    Det är ju så jobbigt å skriva ” hon och/eller han”

    • Vad jag menar är att den som helt och hållet menar att hen är onödigt och töntigt förmodligen inte är medveten om att det finns personer som inte identifierar sig som man eller kvinna, att det ligger okunskap bakom och jo, att stå fast vid att ”alla är ju män eller kvinnor och därför behövs det inte!” tycker jag är fel. Sedan kan jag förstås inte tvinga någon att använda ordet i andra sammanhang. Det tar tid för nya ord att sätta sig.

  3. Åsa Badel juli 24, 2013 den 9:43 e m #

    Lia sa till mig i våras; Mamma, du vet såna som ser ut som en pojke på utsidan men känner sig som en flicka på insidan eller såna som ser ut som en flicka på utsidan men känner sig som en pojke på insidan eller de som inte känner sig som varken flicka eller pojke eller om man inte vet om det är en flicka eller pojke, de kan man säga hen till.

    Ja sa jag, vem har sagt det?
    Det har NN (namnet på hennes svensklärare) sagt i skolan.

    Jag blev så jäkla lycklig att hon får lära sig så vettiga saker i skolan. Och så skämdes jag lite för att jag själv är lite dålig på att använda hen.

    Men barnen är bättre på att använda det. Vi lekte bro bro och breda i går och då sjöng de helt spontant … förrän du säg din kärestas namn vad heter hen?

    • Amadeus juli 25, 2013 den 10:25 f m #

      Det låter dock inte så lyckat att använda hen om transsexuella (såsom de som ser ut som pojkar på utsidan men känner sig som flickor på insidan), som kämpar för att bli erkända som sitt kön och inte något annat.

      Att använda ordet i bro bro är ju däremot lysande 🙂

    • Vad roligt! Och alltså, visst, en transsexuell person vill förstås bli omnämnd med han eller hon oftast – men ändå, superbra att läraren lyft detta!

  4. susitar juli 24, 2013 den 10:51 e m #

    Som finne, som vuxit upp med ett enda könsneutralt pronomen (hän) finner jag viss kritik mot ordet hen väldigt märklig… Folk tror att barn kommer bli könsförvirrade, t ex. Är alla finnar könsförvirrade? Eller ens fler i Finland än i Sverige? Nej, trodde väl inte det. Det är väl upp till var och en om man vill använda det (ja, förutom när någon vill bli kallad detta pronomen, vanligt hyfs). Men sluta gnäll på oss som gör det. Det är skitpraktiskt 😀

  5. presenskonjunktiv juli 24, 2013 den 11:35 e m #

    Det som stör mig allra mest är när jag pratar med någon som tycker att det är ett fruktansvärt ord, att ”vi är ju män och kvinnor, han och hon – ta inte ifrån mig mitt kön”, och jag då frågar ”så då vill du inte att jag säger ”du” till dig heller” och möts av total tystnad.

    Eller dårarna som envist hävdar att svenskarna är de enda som är dumma nog att införa ett könsneutralt pronomen, och/eller (som ovan) hävda att vi aldrig har haft något könsneutralt pronomen i svenskan tidigare, och det har ju funkat bra. Puckon!

  6. Åsa Badel juli 25, 2013 den 12:57 e m #

    Jag tyckte mest att det var en klok svensklärare som tog upp diskussionen med eleverna. Självklart ska man säga han eller hon om personen uttalat vill det, men det är ju inte alltid man vet vad personen vill kallas om det inte är ngn man känner, då kanske hen kan vara att föredra även för en transperson (om det nu var det hon menade…).

  7. michaeleriksson juli 25, 2013 den 4:50 e m #

    Det är inte okej att försöka tvinga andra till att ändra det språkbruk de har växt upp med, att förlöjliga dem som har andra åsikter, osv.

    I övrigt är din argumentation ovan svag. Att hävda tex. ”Och ett förnekande av ”hen”, ett öppet förlöjligande och avståndstagande från detta lilla ord innebär även ett förnekande och ett avståndstagande från en grupp personer i vårt samhälle” är ologiskt och en rejäl halmgubbe.

    Min egen åsikt är att språkändringar som drivs av en vilja att förbättra språket i sig, exempelvis att minska risken för missförstånd, ska ses positivt. Språkändringar som drivs av politik, ideologi, och liknande bör däremot bekämpas (jmf. tex. 1984 und ”newspeak”). Problemet med ”hen” är just att det typiskt önskas av fel grunder. (Dessutom är ordet rätt fult: Man kunde ha sökt ett bättre ord för samma roll eller funnit en annan lösning för samma problem, tex. ett ökat användande av pluralbeskrivningar.)

    • susitar juli 25, 2013 den 5:08 e m #

      Hm, fast mig veterligen så tänkte journalisten som lanserade ”hen” på 60-talet just att det var praktiskt, t ex när man inte känner till könet på en person. Inget med ideologi att göra.
      Som sagt, du får väl tycka att ordet är fult. Själv tycker jag att ”fnöske” låter väldigt fult, men å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag annars skulle kalla det.
      Har du en bättre idé för samma problem (dvs, att det är tråkigt och långt att säga ”han eller hon”), så får du väl lansera det då.

    • Jag menar inte att folk måste börja använda hen i varannan mening, jag menar att det inte är okej att förneka att det finns personer som vill omnämnas som hen. Nya ord kan anses fula, när man vänjer sig låter det sedan inte konstigt alls.

    • Lena i Umeå juli 26, 2013 den 10:46 f m #

      Hm, nu hänger jag inte med. Man kunde istället ha valt ett ord som inte är fult, uppfattar jag att du menar. Hur definierar man fulhet när det gäller ord? Jag har aldrig sett någon sådan definition, och personligen är jag övertygad om att ords fulhet eller skönhet ligger i betraktarens öga, jag råkar nämligen gilla ”fnöske” :). Däremot ogillar jag starkt ordet ”faktiskt”, men främst på grund av hur det används, inte av någon sorts estetiska skäl.

      För övrigt anser jag att hen är ett fantastiskt praktiskt ord i många sammanhang (som andra beskrivit på många ställen och med många exempel), och om det dessutom passar en grupp människor som inte trivs med varken hon eller han är det väl bara bonus, och inte ett skäl att argumentera emot ordet.

      Att det dessutom liknar grannlandets ”hän” är i mitt tycke ytterligare ett skäl att hålla fast vid det.

Kommentera

