Statusuppdatering: Ölandstrippen

25 Jul

Lisa och jag var ju på Öland i två dagar utan barn. I tisdags morse lånade vi min mammas cab och drog iväg över bron, stora planer om alltifrån bad och solstolshäng till trevligt umgänge – och förstås: Sömn. Men två dagar går fort och man hinner aldrig så mycket som man skulle vilja. Nu går jag runt här med lätt ångest över insikten att vi redan i övermorgon ska lämna Kalmar igen – och redan har vi börjat planera för nästa sommar och allt vi ska hinna med då. Precis som vi gjorde förra sommaren, och förrförra… (på tal om det där med att vi kanske borde flytta hit).

Hur som helst: Ölandstrippen. Vi började med att dra raka vägen upp till Borgholm för en snabbkik i ett par butiker och en obligatorisk hemgjord ölandsglass. Sedan vidare upp till Källa och hemlagade alldeles fantastiska kroppkakor inklusive bloggträff (för att det låter så häftigt att kalla det så) med presens och hennes familj. Jättetrevligt, och så himla spännande när ord på en skärm blir till en människa och så ska huvudet liksom försöka få ihop att det är samma person. Undrar om jag upplevdes precis sådan som jag upplevs i skrift eller helt annorlunda?

Efter kroppkakelunchen försökte jag skriva klart ett blogginlägg om våldtäkter och mansrollen, men det gick bara inte – hjärnan var alldeles för fylld av ledighet. Inte så konstigt kanske. Vi handlade mat i Löttorp och sedan tog vi oss hem till Lisas vänner som för ett par år sedan köpte en liten gård mitt ute i ingenstans och som de sedan dess har hunnit rusta upp och gjort supermysig (även om de fortfarande har mycket kvar att göra). Jag kunde konstatera att det inte vore min grej att bo sådär ödsligt, och att om vi ska köpa ett hus så är det inget renoveringsobjekt som gäller… men som sagt: Mysigt, det var det! Vi drack hemgjord rabarbersaft, sommarsaffransbullar, avhandlade flatbeståndet på Öland (vilket inte är så pjåkigt, de har tydligen regelbundna träffar till och med!) och började sedan fixa inför grillmiddagen. Jag var så trött att jag knappt kunde hålla ögonen öppna och satt halvsocial och smuttade på ett glas rödvin medan de andra gjorde i ordning maten.
mat Framåt läggdags började jag bli lite småängslig, ska erkännas – mitt ute bland åkrar och skog, mörkt och knäpptyst – men väl i säng sov jag faktiskt ganska gott ändå, utan rädsla för monster och otäcka människor (läs: män).

…och efter frukost, klockan var fortfarande inte så mycket, drog vi vidare norrut igen. I Böda stannade vi och fikade världens godaste fikabröd (och vansinnigt billigt var det också) innan vi körde vidare mot målet: Byxelkrok. En mulen dag, tyvärr, så vi strosade mest runt mellan bodarna innan det blev dags för lunch i fiskeboden. Därefter raskt in i bilen igen för att vända söderut längs östra sidan, genom mysiga ensliga byar och med jämna mellanrum delar av Alvaret på båda sidor om vägen, och jag fortsatte beklaga mig över min extrema trötthet och att tiden för vår ölandstripp började rinna iväg (så typiskt mig). ”Jag måste ju sova! Och läsa bok! Och så vill jag skriva klart min text! Och solstolen då? Bada – när ska vi hinna det?”

Men nej, vi hann varken bada, sitta i solstol, läsa roman eller blogga, och inte heller dyka in i varje liten lockande by eller besöka någon loppis. Allt skjuts som vanligt på framtiden och minsann ska vi stanna längre och göra allt det där som vi alltid pratar om.

Eller så flyttar vi hit, helt enkelt
lisabil bilutsikt

11 svar to “Statusuppdatering: Ölandstrippen”

  1. nathalietapper juli 25, 2013 den 12:11 e m #

    Vi kommer eventuellt köpa sommarhus på öland med tillhörande friggebod nästa år. Då får ni komma och bo en vecka 🙂

  2. MillanDeluxe juli 25, 2013 den 9:31 e m #

    Varför är du rädd för män?

    • Haha, jag menar ju att ute i skogen mitt i natten när jag blir mörkrädd och tänker att någon ska göra inbrott eller nåt så är det en man jag föreställer mig. Lika skadad av normer (och statistiken) som alla andra… och så var det en man nyligen som mördade folk uppe på norra Öland.

      • MillanDeluxe juli 26, 2013 den 7:54 f m #

        Ahhhh jag förstår.. du får väl skaffa dig en man som kan skydda dig 😉 en av alla genusfällor, kvinnor klarar sig inte utan män som ska skydda deras heder och säkerhet… Och ge dem existensberättigande ¤:-c

        Eller så köper du en rejäl hund.

      • Äsch jag kommer aldrig bo sådär ödsligt ute i skogen. Men samtidigt, som våra vänner sa, det är ju egentligen mindre farligt ute på landet än i stan. Sant sant…

  3. presenskonjunktiv juli 26, 2013 den 9:42 f m #

    Det är därför jag tycker att det är läskigt att träffa internetkompisar och -bekanta. Jag är ju mycket intressantare, smartare och snyggare i skrift.

    Du var dig väldigt lik, dock. 🙂

    Och en relaterad frågeställning: Finns det ingen god kulglass att köpa norr om Borgholm? Förutom glassrestaurangen i Källa – dit har jag inte råd att åka igen, plus att jag vill ha total smakvalfrihet och inte välja bland färdigkomponerade skapelser.

    • Fast det är ju du = samma person! 🙂 Klart man inte pratar exakt likadant som man skriver, skulle dessutom låta lite skumt, hehe. Jag tycker det var trevligt jag! Vore kul med en repris söderut då även vår rackarunge är med, men vi stannar ju inte så länge = kanske inte hinner…

      Har dessvärre ingen koll på glasställe där uppe. Vi fikade som sagt kakor i Böda och det var en hit 🙂

  4. Helena juli 26, 2013 den 11:38 f m #

    Ok, jag erkänner att jag är lite avundsjuk på er lilla bloggträff. Även om det känns lite tryggare bakom skärmen och när man har chans att tänka igenom vad man säger är det ju så kul att få se den riktiga människan som gömmer sig där i andra ändan.

    Och jag känner verkligen igen känslan med sådana där minisemestrar, det är så mycket man inbillar sig att man ska hinna och så blir det bara en bråkdel i slutändan.

Kommentera

