Flatfilmsfredag – vecka fyra

26 Jul

När jag nu inser att förra flatfilmsfredagen liksom hamnar i ”senaste inläggen”-listan tillsammans med detta inlägg känner jag mig som en aningen usel bloggare – men jag försöker vända på det: Jag är fanimej en riktigt bra semesternjutare!! (med ett barn som rakt inte tillåter att jag knapprar på mobilen i tid och otid… förstås.)

Flatfilmsfredagen är dock helig, och precis som förra veckan tänkte jag att jag fortsätter på associationerna till Kalmar, eller närmare bestämt till småstaden och väljer en film från 1997 som verkligen känns som en 90-talsfilm; rejält daterad, men just därför med en ofrånkomlig charm:
image
It’s in the water. Den här filmen handlar verkligen om homosexualitet och allting som utifrån ett 90-talsperspektiv automatiskt liksom ”hör till”, det vill säga fjolliga bögar, AIDS, fördomar och förstås en tvättäkta komma ut-historia med förhinder. Alex heter huvudkaraktären, hon lever i en heterorelation och kommer (naturligtvis) från en finare familj. Hon är medlem i ”Junior league”, en ideell kvinnoorganisation med syftet att utbilda och arbeta med välgörenhet, och som en del i detta får Alex i uppdrag att volontärarbeta på ”Hope House”, ett nyöppnat sjukhem för personer med AIDS. Där träffar hon bland annat en gammal bekant, Grace, som i förtroende kommer ut som lesbisk för henne. Tadaaa… kan någon gissa vad som kommer hända?

…och utöver denna lesbiska intrig finns även den något märkliga twisten att en av bögarna i byn sprider ryktet att han blivit gay på grund av det lokala vattnet, vilket förstås skapar viss panik bland invånarna. Ungefär så, i korta drag.

Filmen landade i min dvd-hylla när jag var i en halvtokig ”jag måste ha varenda flat- och bögfilm som finns!!”-period och beställde dvd:er på discshop ungefär varannan vecka. Vissa filmer visade sig vara riktiga kalkoner, och andra helt okej. Och den här måste jag säga är helt okej ändå, även om hela den där mystifieringen kring homosexualitet och komma ut-tjafset känns väldigt förbi för min egen personliga del. Som nyutkommen flata, eller som 14-åring, hade jag förmodligen älskat den… för då, när jag var 14, letade jag ju efter lesbiska vibbar precis överallt.

Nu ska jag ut och springa en liten runda, sedan blir det stranden med mina yngsta småsyskon och därefter grill hemma hos en barndomsvän. Så ni vet vad jag pysslar med när jag inte bloggar. Ha en finfin fredag!

7 svar to “Flatfilmsfredag – vecka fyra”

  1. Pernilla juli 26, 2013 den 11:22 f m #

    Jag gillar flatfilmsfredag, så härligt!
    Ska försöka få tag i alla filmer du tipsar om och se! 😀

  2. wigwag juli 26, 2013 den 11:03 e m #

    Jag tycker att dina tips om flatfilmer har en bra relevans och är ett trevligt inslag på fredagarna. Då har man alltid något intressant att titta på till helgen. Ibland har man fått sig en del ögonöppnare så det tackar jag för.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka fem | mina Sanna ord - augusti 2, 2013

    […] i all ära – flatfilmsfredagen sviker jag icke! Precis som förra veckan blir det en lite äldre film, från 1995 närmare bestämt, och jag väljer den för att den är […]

  2. Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum! | mina Sanna ord - september 6, 2013

    […] 1: If these walls could talk 2 Vecka 2: Aimée & Jaguar Vecka 3: Loving Annabelle Vecka 4: It’s in the water Vecka 5: The incredibly true adventures of two girls in love Vecka 6: Kyss mig Vecka 7: Desert […]

  3. Flatfilmsfredag – vecka fjorton | mina Sanna ord - oktober 4, 2013

    […] jag dock funderar över gällande filmer som dessa (tänker även på It’s in the water och Serving in silence) är lite hur man ska… förhålla sig till dem, eftersom de är så […]

Kommentera

