Flatfilmsfredag – vecka fem

2 Aug

Prideveckan i all ära – flatfilmsfredagen sviker jag icke! Precis som förra veckan blir det en lite äldre film, från 1995 närmare bestämt, och jag väljer den för att den är så… glad och peppig! Det har gjorts många flatfilmer (och hbtq-filmer över huvud taget) som slutar olyckligt, eller där huvudpersonerna lever i allmän misär, men den här filmen blir man helt enkelt tillfreds och upplyft av tycker jag: image The incredibly true adventures of two girls in love. Jag har sett den tre gånger, och det är hemskt länge sedan nu. Anledningen? Den är region 2-kodad och jag kan inte se den i min egen dvd-spelare, och i min tidigare dator gick det bara att koda om tre gånger, sedan låstes datorn i ett läge. Därför sviker mig minnet en aning, men det jag minns är att Laurel Holloman (som även medverkar i L Word) spelar den unga flatan Randy, som bor hemma hos sin bohemiska moster och hennes flickvän. Randy strular i skolan och jobbar extra på en bensinmack, och så en dag blir hon oväntat vän med Evie, som kommer från en betydligt mer välbeställd familj och bor i en stor lyxig villa. De är egentligen väldigt omaka, men Evie känner liksom Randy ett slags utanförskap och de söker sig ohjälpligt till varandra, lyssnar på varandra musik och läser Walt Whitman tillsammans (så som flator gör mest, ni vet).

…och ja, resten får ni räkna ut själva – alternativt fixa fram filmen och se den, helt enkelt. Ha en fortsatt fin fredag!

2 svar to “Flatfilmsfredag – vecka fem”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka sex | mina Sanna ord - augusti 9, 2013

    […] Förra veckans flatfilmsfredag hittas här. […]

  2. Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum! | mina Sanna ord - september 6, 2013

    […] talk 2 Vecka 2: Aimée & Jaguar Vecka 3: Loving Annabelle Vecka 4: It’s in the water Vecka 5: The incredibly true adventures of two girls in love Vecka 6: Kyss mig Vecka 7: Desert hearts Vecka 8: Mädchen in Uniform Vecka 9: Serving in silence […]

Kommentera

