Jag är inte bara bloggare…

12 Aug

…jag är lärare också, och nu är ju dessvärre ledigheten slut för den här gången. Gårdagen tillbringades med en före detta toppenkollega och hennes barn och därefter kom den där massiva ”åh puh jag orkar verkligen inte börja jobba”-tröttheten med värre kraft än någonsin. Mina lärarkollegor på twitter tycks så vansinnigt pepp på ny termin, de saknar elever och sitt klassrum och att grotta ner sig i kluriga pedagogiska problem… och jag känner mig utan tvekan som världens sämsta lärare. Och detta innan terminen ens har börjat. Härligt.
image Men. Jag ska inte ta ut förlusten i förskott heller, för som jag resonerade häromdagen så kan mitt trötta hjärnmos även bero på den ringa tankeverksamhet jag utsatt hjärnan för de senaste veckorna. Huvudet har helt enkelt gått in i energisparläge och väntar på att få sparkas igång på nytt.

För att inte tråka ut er med nonsens länkar jag till ett av vårens peppigaste inlägg om läraryrket när det är som bäst (och precis den känslan ska bannemej infinna sig inom kort igen!) och så försöker jag glädjas åt alla plus i kanten mitt liv har haft hela sommaren: att jag åtminstone hunnit läsa nästan en hel roman, att jag har spenderat massvis med tid med mitt barn, min fru, min övriga familj, flera vänner, att vi fått uppleva sommaren både i Stockholm, i Düsseldorf, i Kalmar, i Malmö och på Öland, att jag så smått på allvar kommit igång med ett bokprojekt som ska resultera i något storartat så småningom och att vi i fredags ruinerade oss själva genom att officiellt sortera in oss i kategorin ”miljöbovar” (= köpte bil) och därför kommer att kunna pressa det allra sista ur sommaren genom diverse helgutflykter framöver. Det ni!

Och så hoppas jag att ni hänger med mig även de närmaste månaderna, då min blogg återigen kommer varva de rena genus-, vardags- och hbtq-inläggen med texter om läraryrket och skolan (dock oftast med samma normkritiska utgångspunkt förstås). Känner ni er skeptiska till detta kan ni spana in lärarkategorin och förbereda er på vad som eventuellt komma skall. Nu promenerar jag de sista metrarna till nya jobbet och förhoppningsvis har den nuvarande inneboende känslan totalt vänt efter denna första arbetsdag…

3 svar to “Jag är inte bara bloggare…”

  1. Den andra mamman augusti 13, 2013 den 7:00 f m #

    Trots att jag är allt annat än lärare ser jag fram emot att läsa om ALLT från skolvärlden, heja!

Kommentera

