Flatfilmsfredag – vecka åtta

23 Aug

Så händer det alltså igen: Förra flatfilmsfredagen hamnar i ”senaste inläggen” tillsammans med denna veckas. Illa… Men anledningen känner ni ju till.

Eftersom skolan har börjat på allvar den här veckan tänkte jag ge er en film som utspelar sig i skolmiljö, som är tyskspråkig och som dessutom gjordes för lääänge sedan (se det som ett stycke äkta filmhistoria!). Tre överraskningar i en, skulle man kunna säga. Achtung, här kommer den:

image

Mädchen in Uniform. Första versionen spelades in på trettiotalet och den version som finns i min dvd-hylla filmades 1958 med Romy Schneider och Lilli Palmer i huvudrollerna. Jag nämnde en tidigare flatfilmsfredag att filmen ”Loving Annabelle” baseras på just den här filmen, och hela historien utspelar sig på tjugotalet på ett internat för flickor.

Romy Schneider spelar Manuela von Meinhardis som kommer till flickskolan efter att hennes mor dött, och skolan styrs med järnhand av en barsk föreståndarinna. Bland lärarna finns dock även Fräulein Elisabeth von Bernburg som är betydligt mjukare, trevligare och bryr sig om eleverna på ett annat sätt. Manuela blir fort blixtförälskad i henne och denna förälskelse kommer naturligtvis sluta i katastrof…

Jag hörde talas om ”Mädchen in Uniform” när jag bodde i Düsseldorf och gick med i en kvinnlig/lesbisk teatergrupp med namnet Frau Thea. Först och främst sökte jag mig dit för att gå en improvisationsteaterkurs, men gruppen satte även upp pjäser och senast hade de spelat just ”Mädchen in Uniform”. Teaterns grundare och ledare var en mycket speciell kvinna med hett temperament och stark utstrålning och jag var aningen rädd för henne, måste jag säga. En kväll då jag kom dit var jag den enda av kursens deltagare som dök upp och jag tänkte först helt enkelt gå därifrån, men ledaren erbjöd sig att hålla detta kurstillfälle bara för mig och jag hade svårt att säga nej. Min starkaste minnesbild från denna kväll är att jag ligger på golvet och gör någon röstövning med ledaren sittande intill mig och alltså, det hela var minst sagt… obekvämt. När hon sedan avslutade passet en timme tidigare än vanligt men ändå tog betalt för den missade timmen blev jag ännu mer skeptisk och de sista gångerna undvek jag faktiskt att gå dit. Tyvärr.

Men. På de stora hela var det en bra erfarenhet, jag lärde mig massor av tyska och blev till och med erbjuden en roll i en kommande uppsättning – något som jag dock fick tacka nej till eftersom jag måste återvända till Sverige. Att jag dessutom fick nys om ”Mädchen in Uniform” var förstås en bonus och även om den kanske inte kan räknas som en av flatfilmshistoriens absolut flatigaste filmer så är den definitivt sevärd och det är häftigt, tycker jag, att en film med detta tema spelades in för så länge sedan.

Så, därmed önskar jag er alla en fortsatt finfin flatfilmsfredag och framför allt: En riktigt trevlig helg!

2 svar to “Flatfilmsfredag – vecka åtta”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka nio | mina Sanna ord - augusti 30, 2013

    […] dock nöjd med veckan som varit och jag är väl värd belöning i form av veckan flatfilmsfredag! Förra veckan körde jag en riktigt gammal klassiker (och tidigare nu i veckan hade vi för övrigt filmtema på […]

  2. Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum! | mina Sanna ord - september 6, 2013

    […] 5: The incredibly true adventures of two girls in love Vecka 6: Kyss mig Vecka 7: Desert hearts Vecka 8: Mädchen in Uniform Vecka 9: Serving in silence Vecka 10: And then came […]

Kommentera

