Bomullshjärna

26 Aug

Idag har jag jobbat som en iller mellan klockan 8.00 och 17.35. Trettio minuters lunchrast (bland elever – vad trodde ni?), fem utmanande lektionspass, en lång arbetslagskonferens och ett skolutvecklingsmöte. Min hjärna känns tung, ögonen svider och huvudet värker. Hyfsat nöjd är jag dock ändå, för de flesta lektionerna kändes värdefulla och lyckade – och om inte annat fick jag rätt bra kläm på många av mina nya elever.

Jag saknar verkligen att blogga ”som jag gjorde förr” (ni vet, som för två veckor sedan och bakåt i tiden…) men just nu är det inte helt lätt att hitta inspiration, och naturligtvis saknas tiden också. Visst skulle jag kunna skriva några inlägg om min lärarvardag, uppdatera er om Adrians fullbordade inskolning eller kanske plita ner något om mina idéer kring likabehandlingsarbete – men det kanske ni tycker är superdupertråkigt att läsa om hela jäkla tiden? Hbtq-och-genus-och-kritiska-feminist-Sanna-vart-tog-hon-väägeeen???

(Puh. Det sista jag behöver göra mot mig själv är väl att ge mig själv prestationsångest även på fritiden = hetsa mig själv kring ämnen att blogga om. Bloggutmattningssyndrom kombinerat med lärarutmattningssyndrom-samt-utmattning-i-största-allmänhet, det känns inte riktigt sunt.)

Oavsett vad så är frågor, bloggämnen och önskemål mycket välkomna, för då har jag något att spinna vidare utifrån. Och har ni inga sådana så får ni fortsätta härda ut denna bloggsvacka, ta vad ni får – alternativt tipsa i kommentarsfältet om andra skitbra och för tillfället bättre uppdaterade bloggar (eller ta er en noggrannare titt i arkivet, förstås!). Och sedan, när ni minst anar det så är jag tillbaka på banan igen. Håll tummarna!

11 svar to “Bomullshjärna”

  1. Anna J augusti 26, 2013 den 8:18 e m #

    Jag tycker du gör rätt som anammar din bloggsvacka (som egentligen inte existerar för jag tycker du uppdaterar frekvent ändå trots att du är mitt i en massa nya saker som tar på din energi). Ta hand om allt nytt och kom igen med nya starka krafter när du känner att nu jäklar orkar jag vara hbtq-och-genus-och-kritiska-feminist-Sanna igen.

    Tycker dock att du skriver mycket intressant även nu när du börjat på en ny arbetsplats och våndan inför det. Är själv i skolvärlden och antagligen, som det redan känns, så är det sista eller nästsista terminen på min arbetsplats, sen måste jag ut på nya äventyr så jag får en massa tankar och inspiration av dina nuvarande inlägg. Fortsätt lycka till!

  2. Roos augusti 26, 2013 den 8:41 e m #

    Du är grym och jag tror att de flesta av dina läsare inte kommer försvinna för att det är mycket i ditt liv just nu! Alla vet hur det känns (typ) så kom tillbaka med full kraft när livet har landat lite (när Adrian är tonåring kanske ;)). Känns onödigt att skaffa sig två utmattningssyndrom på en gång måste jag säga 😛

  3. Elin - tankar från draknästet augusti 26, 2013 den 8:47 e m #

    Var rädd om dig, du! Det viktigaste är ju att du mår bra, inte bloggen, inte jobbet. Kramar ❤

  4. susitar augusti 28, 2013 den 10:36 f m #

    Jag har inget emot att höra om likabehandlingsplaner…
    Nåväl, jag tänkte faktiskt, precis innan jag gick på din blogg, att jag inte har några idéer att skriva om heller. Tänkte att jag kanske skulle komma på något genom att läsa din blogg. Eller kanske, övertala dig till att ifall jag ger dig en idé så ger du mig en? Något som ändå inte är helt offtopic… Ja, du har ju många fler läsare än vad jag har, så jag vet inte om du tycker det är här en bra idé.

  5. Julia augusti 28, 2013 den 6:00 e m #

    Bloggande, tror jag, måste vara lustfyllt (såvida en inte får hutlöst betalt då kan en väl klämma ut ett par inlägg om dagen av princip) och om en stressar över den brukar det låsa sig, för mig iaf. Det är när jag bestämt mig för att dra ned som jag skriver som mest frekvent 😀 Jag tittar in ett pinsamt antal många gånger per dag bara för att kolla läget och bli inspirerad!! Tänk att du med din blogg påverkar mig, långt borta, positivt… Rätt häftigt. Däremot känner jag att jag måste bli bättre på att kommentera hos dig och andra för att alla behöver feedback, då blir iaf jag peppad och eftersom jag är något beroende av din blogg borde jag också bli bättre på att gensvara, förstås.
    Tack för det du skriver oavsett frekvens!
    P.s. tack för platsen i länklistan, är i mkt fint sällskap! D.s.

    • Du har helt rätt, visst måste det kännas lustfyllt! Jobbigt dock med den där frustrationen när man VILL skriva men hjärnan är mos. Jag har varit dålig på att kommentera hos andra också den senaste tiden… håller med om att det är peppande 🙂 Och åh, vad glad jag blir av såna uppmuntrande ord!!

  6. Tessa i höghuset augusti 28, 2013 den 10:20 e m #

    Hej! Jag har precis börjat läsa din blogg, och det gör jag för att du gör mig klokare!

    Du ville ha tips på ämnen att blogga om så jag tänkte helt fräckt hugga in på den uppgiften:

    – Ingen orkar skriva djuplodande analyserande inlägg varje dag. Skriv ibland en kort reflektion som inte behöver vara djuplodande analyserande, men som ändå kan vara personlig för att den säger något om vad du tänker på. Kanske något du såg på bussen, en tanke i mataffären, eller en snygg sensommarblomma på väg hem.

    – Kör med ett tema, typ Det här stör jag mig på eller Det här glädjer mig. Kanske det senare är mer konstruktivt. Ibland försöker jag samla goda (feministiska) exempel i blandade miljöer. En ung artist som tar för sig på ett självklart sätt, en äldre kvinna som syns och tycker med pondus eller vad som helst.

    Det var det, återkommer om jag kommer på mer :-).

    • Välkommen hit och tack för dina tips! Jag har varit lite rädd ibland för att skriva det där vardagliga, just för att jag tror att folk ska vara totalt ointresserade av det… fast egentligen: Vad spelar det för roll? Det är min blogg och de som faktiskt gillar den kommer läsa oavsett. Puh, den där prestationsångesten sätter verkligen käppar i hjulet ibland. Ska dock försöka bli bättre på att släppa kraven och bara skriva om just det som väcker inspirationen för dagen.

      Har dina tips/frågeställningar i bakhuvudet! Och ja, morgonens inlägg blev lite åt det hållet faktiskt – bara helt kort om sådant som jag sett och blivit glad av senaste dygnet 🙂

Kommentera

