Om Shirley Clamp, tvåkönade programledarpar och det här med att kvinnor alltid är aningen sämre än män

4 Sep

Nu är jag extremsen på bollen och kanske har dessa nyheter krympt till pyttesmå bagateller vid det här laget, men alltså… Min vän tillika bloggkollega (jojo!) Elin // Drakskatten uppmärksammade mig på intervjun i Aftonbladet där Shirley Clamp basunerar ut sin åsikt om att ”Allsång på Skansen” absolut inte bör ledas av en kvinna (eller hoppetossa, som hon säger) utan av en gubbe med skägg. Sverige är inte redo för en kvinnlig programledare i det mest älskade tv-programmet genom tiderna och så vidare, och alla vet ju att Lotta Engbergs motsvarighet på Liseberg har så mycket lägre status på grund av att Lotta är kvinna – eller hur? Nej, det sistnämnda var inget Shirley sa, men ändå.

Jag kan inte låta bli att dra en parallell mellan detta pinsamma 50-talsuttalande (som många säkert håller med om, tyvärr) och den gångna helgens Kristallen-gala, där Erik Haag nominerades för bästa manliga programledare i ”Historieätarna” medan hans kvinnliga programledarkollega Lotta Lundgren inte blev nominerad. ”Reglerna tillåter inte att tvåkönade programledarduos nomineras tillsammans!” sa Svante Stockselius och meddelade även att Lotta absolut hade chansen att nomineras till årets bästa kvinnliga programledare – men rösterna räckte inte till.

Och alltså, här väcks naturligtvis min irritation av flera anledningar. För det första avskyr jag överlag benämningen ”tvåkönad”, precis lika mycket som benämningen ”enkönad” (vilket ju är DN:s benämning på min relation, exempelvis – jag och min fru lever enligt dem just i en enkönad relation, trots att vi faktiskt har varsitt kön). För det andra känns det bara så extremt ologiskt att ”enkönade” programledarpar som Filip & Fredrik, Erik & Mackan och Morgan & Ola-Conny ska kunna nomineras och prisas som en likvärdig duo (strunt samma om båda programledarna fått lika många röster eller inte) medan ett ”tvåkönat” programledarpar, som Erik Haag och Lotta Lundgren, alltså inte kan det – för då måste båda förtjäna sin nominering. Och för det tredje känns det då så typiskt att det är just mannen som kammar hem den där nomineringen och inte kvinnan – för som vi alla vet så är kvinnliga stjärnor inte lika eftertraktade, inte lika imponerande, inte lika viktiga som de manliga.

…vilket osökt för mig in på ”Allsång på Skansen”-historien igen. Sverige är inte redo för en kvinnlig programledare, det handlar trots allt om allsången – hello, det måste vara någon med pondus, någon som alla kan identifiera sig med, någon som alla ser upp till. Och denna någon är förstås inte någon kvinna.

Suck.

(Förresten, hur många kvinnliga framgångsrika, folkkära programledarduos kan ni räkna upp? Carina Berg och Carolina Gynning körde väl ihop ett tag? Jo, Sarah Dawn Finer och co under Melodifestivalen för ett par år sedan, men i övrigt..? Tja, intet nytt under solen egentligen att vi stackars kvinnor helst bör backas upp av en härlig och skojig man. Jag har för övrigt skrivit om ”det kvinnliga” och ”det mänskliga” förr, bland annat här på tal om ungdomslitteratur och här på tal om idoldyrkan. Fast egentligen är jag väl bara bitter och letar saker att störa mig på – vilket vi alltid gör, vi genusfeministmänniskor.)

8 svar to “Om Shirley Clamp, tvåkönade programledarpar och det här med att kvinnor alltid är aningen sämre än män”

  1. Maria september 4, 2013 den 3:21 e m #

    När jag läste Shirley Clamps uttalande så tänkte jag bara håhå-jaja och brydde mig inte mer om det. Nu när jag läser om det, och läser hur du belyser det hela, så blir jag arg. Och trött.
    Inte bara över uttalandet som sådant, men för att det kom just från Shirley Clamp, en kvinna som jag (har) gillat som artist, tycker hon har en underbar röst och verkar kunna skämta om sig själv. En kvinna som jag mycket väl skulle kunna tänkt mig bli programledare för Allsången. Tills nu alltså.

    För eventuella andra fossiler som läser detta, så leddes en gång i tiden Allsången av en man som heter Bosse Larsson.
    Pondus? *gäsp*

    Varför inte låta Lotta Lundgren vara den som tar över tjo-och-tjimmet? Hon är verkligen på min topp-fem-lista av kvinnliga programledare/TV-personligheter.
    Fast, jag hoppas hon inte sänker sig så lågt.
    Historieätarna, och det där Brunsåsprogrammet, är bland det bästa jag sett, ser fram emot en ny säsong.

    Från en sak till annan – vad jag irriterar mig på just nu är dessa sabla SÄPO-helikoptrar som hovrar över stan. Grrrrrrrrrrrrrrrr.

  2. Ingrid september 4, 2013 den 3:36 e m #

    Shirley hade jag helt missat! Vilket ärkenöt! Är det bara jag eller blir de pinsamma uttalandena fler och fler? Apropå kristallen etc.

  3. Elin - tankar från draknästet september 4, 2013 den 5:14 e m #

    Tack för länkningen 🙂

    Jag kommer att tänka på Mia och Klara angående programledarduos, men inte fler 😦 Det är ju bara för fattigt!

    PS. Såg att ni ska till Berlin, härligt! Var där förra året och stortrivdes. Massa parker att hänga i, loppisar och allmänt avspänd stämning. Vi åt på en fantastisk asiatisk (vietnamesisk?) vego-restaurang, drömmer fortfarande om den underbara maten. Vill du att jag ska ta reda på vad den heter?

  4. Julia september 4, 2013 den 6:26 e m #

    Jag bor under en sten för tillfället och har missat dessa vansinnigheter helt, tills nu. Jag vet inte om jag ska tacka eller grina (för upplysningen) för jag blir så irriterad att jag mår lite illa. Vill bara vråla: ”Det kan inte få vara så hääääääääär!!”…typ, men väljer att ta en snus och djupandas för barnen sover och jag överlever inte om de vaknar (jag och datorn behöver lite ”alone time”). Väljer ändå att tacka dig för någon behöver skälla på idioter. Må gott och fortsätt ”leta saker att störa dig på”, du gör det så bra.

    • Hehe, ursäkta för att jag väckte din frustration 🙂 Men visst är det bra ibland, inse att folk inte är lika smarta som man själv (höhö) för då får man ny kraft att fortsätta belysa, upplysa och kämpa. Tycker jag i alla fall!

Kommentera

