Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum!

6 Sep

Hipp hipp hurra! Tionde fredagen som jag kör flatfilmsfredag, och om jag får säga det själv är det en rätt trevlig följetong. I det här inlägget ska jag dels presentera film nummer tio, dels länka till alla tidigare flatfilmsfredagar och dels bjuda in er till en liten röstning om vilken film ni tycker är allra bäst! Jag räknar förstås inte med att alla har sett alla filmer, verkligen inte, men strunt samma – röstning är väl kul? Jag känner mig för övrigt inte alls fredagspepp utan snarare fullständigt utpumpad och pms-och-i-största-allmänhet-deppig, så allt som kan pigga upp välkomnas.

Det har varit svårt att välja ut dagens film, så istället för att välja utifrån personliga favoriter eller genom att göra en smart koppling till något dagsaktuellt så har jag helt enkelt tagit den film jag köpte senast. Det är även en film som jag gissar att väldigt få har sett, för jag hade åtminstone aldrig hört talas om den:SAMSUNG And then came Lola. Jag köpte den i somras när vi var i Düsseldorf, för som jag har skrivit tidigare är det lite av ett tvång varje gång jag är där att köpa med mig minst en flatfilm hem. Under avdelningen ”Queer cinema” finns väldigt många bögfilmer, men även en och annan flatfilm och den här hade jag som sagt aldrig hört talas om.

Som titeln antyder rör det sig om en historia inspirerad av den tyska filmen ”Lola rennt” (”Spring Lola”), i vilken Franka Potente får tjugo minuter på sig att leverera 100 000 Mark till sin pojkvän innan han rånar en supermarket. När hon inte klarar av uppdraget får hon göra om det igen och igen och… igen. Upplägget i ”And then came Lola” är detsamma, men storyn inte lika seriös – här handlar det istället om att den ständigt försenade Lola måste komma i tid till ett viktigt möte för att inte förlora sin älskade flickvän för evigt. Efter varje misslyckat försök lär hon sig något nytt som hon gången efter naturligtvis drar nytta av, men varje nytt försök innebär också nya krux, nya utmaningar. Värt att nämna är även att vissa partier av filmen är tecknade (kanske är det likadant i ”Lola rennt”, jag minns inte?), vilket är lite… märkligt, särskilt som dessa seriepartier och de ”helt vanliga” delarna även varvas med någon form av psykologsamtal.

Så… vad tycker jag om filmen? Någonstans mellan helt okej och äsch då. Vissa sekvenser är roliga, men på det stora hela är grundstoryn rätt oengagerande, även om upplägget förstås är annorlunda och därmed småtrevligt uppfriskande. Dock såg vi filmen en ovanligt sen kväll och medan Adrian fortfarande var vaken, vilket distraherade en del. Jag tror helt enkelt att jag måste se om den igen innan jag avger mitt slutgiltiga betyg. Har någon av er sett den och kan säga något klokare?

Nåväl. Det var film nummer tio. Nedan presenterar jag nu de hittills passerade flatfilmsfredagarna, och därefter hittar ni länken till omröstningen som jag sedan presenterar resultatet av…nästa flatfilmsfredag? För nej, det är inte slut än. Jag tänker fortsätta med detta tills ni kräks och skriker sluuutaaa!!!

Vecka 1: If these walls could talk 2
Vecka 2: Aimée & Jaguar
Vecka 3: Loving Annabelle
Vecka 4: It’s in the water
Vecka 5: The incredibly true adventures of two girls in love
Vecka 6: Kyss mig
Vecka 7: Desert hearts
Vecka 8: Mädchen in Uniform
Vecka 9: Serving in silence
Vecka 10: And then came Lola

För att rösta på din favoritfilm eller den film som du åtminstone tycker verkar allra bäst, klicka här och skriv sedan in koden 925825. Jag litar på att ni är mer pålitliga än mina elever och bara röstar en gång, oui?

Trevlig fredag och trevlig helg hälsar universums absolut tröttaste lärarinna.

11 svar to “Flatfilmsfredag – tioveckorsjubileum!”

  1. presens september 6, 2013 den 1:44 e m #

    Känns det inte lite…oproportionerligt tyskt? 😉

    Och missa nu inte Better than Chocolate och But I’m a Cheerleader. *pekar med hela handen*

  2. Maria september 6, 2013 den 2:00 e m #

    Hoppas du får möjlighet att ”bara vara” eller på andra sätt vila ut i helgen. Nu ska jag rösta på film.

    Förresten, jag ska se De oskyldiga på Dramaten, hade inte läst något om den innan jag helt plötsligt blev erbjuden att hänga på, hastigt och lustigt s a s. Pjäsen ska handla om kvävande normer, längtan efter kärlek och lögnens makt, och utspela sig på en flickskola i början av 1900-talet. Pjäsen förbjöds på en del håll på grund av det lesbiska temat.
    Hoppas jag får anledning att rekommendera den.

    Trevlig helg!

  3. Chiaki september 6, 2013 den 7:48 e m #

    Ånej, men jag har ju två som jag vill rösta på! XD Nåja, jag får bara bestämma mig helt enkelt ^^

    • Chiaki september 6, 2013 den 7:51 e m #

      Och förlåt för kanske dum fråga, men hur röstar man? Ska man skriva in namnet på filmen först (alltihop, med ”Vecka x: blabla” också?) och sen koden direkt därefter?
      Jag vill inte göra fel 🙂

      • Man skriver bara koden! Sen dyker alternativen upp 🙂 Vilka två står det mellan?

      • Chiaki september 7, 2013 den 9:58 f m #

        Jaha, så dum jag är xD Men nu har jag röstat!
        Jag valde If these walls could talk 2, för jag gillade verkligen upplägget (med olika tidsperioder, olika åldrar och olika problem). Det stod mellan den och The incredibly true adventures of two girls in love, som jag bara fick en bra känsla av. Jag kan inte förklara det 🙂

  4. Sofi med e september 7, 2013 den 7:47 f m #

    Jag såg den för två år sen eller nåt. Helt ok tycker jag, men jag vill minnas att jag tröttnade till slut på att det började om hela tiden…

    Oh svårt att välja XD

  5. Jag kan meddela att If these walls could talk 2 leder stort för tillfället… Otippat? Njae.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka elva | mina Sanna ord - september 13, 2013

    […] hörni, trots förra veckans tioveckorsjubileum så kör jag vidare. Jag har mängder av flatfilmer kvar att tipsa om! Det jag önskar av er nu är […]

Kommentera

