Det slog mig just…

9 Sep

…att jag ska föreläsa i Kalmar den 24 oktober. Eller, det har jag ju vetat länge – sedan innan sommaren faktiskt – men när min mor nu uppmärksammade mig på att det är en riktigt jäkla stor happening som jag faktiskt kommer vara en del av så blev jag en aning skitnervös. Peppad också, som bara den, men nervös. ”Regnbågsdagen” kallar de det och det är en storsatsning på hbtq-frågor och diskrimineringsgrunderna sexuell läggning och könsidentitet/könsuttryck från Kalmar kommuns sida. Det känns fint att detta är något som pågår i min kära barndomsstad, och ännu finare att jag fått den äran att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter. Som en av programpunkterna. Shit.

Som jag har skrivit tidigare är det verkligen min dröm (eller en av dem) att få jobba med likabehandling och normkritik på heltid. Föreläsa, skriva, jobba i projekt, påverka, utveckla… I lördags var jag på en workshop med Rfsl-folk hela dagen och det var så härligt att under en hel dag låta föreningsengagemanget få flöda igen, att få diskutera hbtq-frågor med andra insatta. Tänk vilken lyx att ägna sitt arbetsliv åt dessa superviktiga frågor. Tänk. Och tänk om jag bara kunde vara nöjd med att göra en sak åt gången… 

På mitt nya jobb har ju jag fått det eminenta likabehandlingsansvaret, vilket även kommer innebära ansvar för en fokusgrupp med elever om just diskriminering och likabehandling. Även detta känns kul, men i nuläget är det så vansinnigt långt borta ändå – för jag har fullt upp med att hålla huvudet över vattenytan, det erkänner jag villigt.

Hur som helst. Planering av föreläsningen i Kalmar pågår, i huvudet samlar och sorterar jag material, funderar över upplägg och blir även en aning stressad av och till eftersom jag vet att tiden plötsligt brukar gå så rysligt fort. Parallellt med detta är hjärnan full av ofärdiga lektionsupplägg och ännu fler ofärdiga bloggutkast. Oj, vad jag längtar efter att skriva lika mycket som i våras – och jag undrar verkligen hur jag hann då? Men men, var sak har sin tid och nu måste jag sova. Utan att ha skrivit en endaste ordentlig rad om min unges tvåårsdag (förutom det kortkorta, icke-ordentliga hastiga morgoninlägget), utan att ha sorterat tankarna kring morgondagens lektioner. Tack och lov börjar jag senare i morgon.

6 svar to “Det slog mig just…”

  1. Elin - tankar från draknästet september 9, 2013 den 8:05 e m #

    Du kommer att ÄGA scenen!! Såg i Barometern att en av de andra som ska prata är Mikael Almén, han gick i min klass i låg- och mellanstadiet 🙂 Blir med all säkerhet en kanondag!

  2. hundmorsan september 9, 2013 den 8:32 e m #

    Å vad kul! Det kommer gå skitbra är jag helt säker på!

  3. Freja september 11, 2013 den 8:35 e m #

    Så roligt, vilken möjlighet! Jag gör som dig, drömmer att få jobba med lika-frågor, jämställdhet och, i brist på bättre ord, mångfald, på heltid. I mitt förra jobb hade jag samma uppgift som dig, jobbade som pedagog med extrauppgiften att ansvara för enhetens jobb med ovanstående frågor. Men det är ju en hopplös uppgift, där tiden aldrig räcker till!

  4. Jennie september 12, 2013 den 10:17 e m #

    Tusen gånger starkare måste du visa för dina barn! Ja, skolbarnen då… Den filmen är väl perfekt för skolbarn/ungdomar att se? Positiva tankar 🙂

Kommentera

