Flatfilmsfredag – vecka elva

13 Sep

Jomenvisst hörni, trots förra veckans tioveckorsjubileum så kör jag vidare. Jag har mängder av flatfilmer kvar att tipsa om! Det jag önskar av er nu är att ni försöker vaska fram och titta på åtminstone någon enstaka av dem, särskilt förstås ni som inte har sett en enda flatfilm… (Den som vid denna följetongs definitiva slut har sett alla filmer får för övrigt ett pris, utan tvekan).

Den här veckan har varit precis lika galen som mina tidigare arbetsveckor på nya jobbet och jag har på allvar övervägt att sluta blogga, åtminstone för några veckor eller rentav månader, men… Jag vill ju inte. Jag vill blogga. Jag måste skriva, jag måste ha en ventil där jag får ur mig mina frustrationer och viktiga tankar och detta är liksom det enda forum som gör mig motiverad att formulera mig i skrift. Det är dock extremt frustrerande när bloggämnen kommer till mig och jag inte har tid eller möjlighet att skriva om dem, eller när hjärnan går för långsamt och jag efter två och en halv timmes plitande bara känner mig missnöjd. Uscha. Nu är det i alla fall helg och den ska fyllas med trevliga saker, nämligen middag hos grannarna ikväll – lyx! – och bröllop i morgon. Trevligt umgänge och kärlek är verkligen precis vad som behövs efter en sjukligt krävande arbetsvecka.

…och på tal om det då, eller nåt, så har jag valt veckans flatfilm. Alltså, på tal om kärlek – inte på tal om ångest och stress:
wpid-2013-07-02-10.30.20.jpgImagine me & you. Detta är exakt en sådan film som passar under epitetet ”en söt bagatell”. Lättsamt om lesbisk kärlek, med två snygga tjejer i huvudrollen och en sårad heterokille i periferin. Om ni som jag har haft en ångestladdad stressvecka kan detta vara precis rätt fredagsunderhållning!

Jag har faktiskt ingen särskild anekdot kopplad till just den här filmen, mer än att jag minns att jag hörde om att den skulle komma och såg fram emot det (diffust?), men att jag efter att ha sett den kände mig aningen besviken. ”Imagine me & you” skulle eventuellt kunna beskrivas som en engelskspråkig och lättsam variant av svenska ”Kyss mig”, fast i den här filmen ser man kemin det lesbiska paret emellan och deras relation växer fram på ett aningen tydligare sätt. Äsch, kanske var det en dålig jämförelse?

Hur som helst är storyn i grund och botten rätt lik storyn i ”Kyss mig”: Piper Perabos till synes heterosexuella karaktär Rachel ska gifta sig med sin Hector, men blir förälskad i lesbiska Luce (spelad av Lena Heady), floristen som ansvarar för blommorna till deras bröllop. Intriger, problem, hit-och-ditande, sårade känslor och på slutet så… Ja, det får ni se själva. Som sagt: En söt bagatell, varken mer eller mindre.

…och så måste jag förstås också avslöja vinnaren i förra veckans omröstning: ”If these walls could talk 2” fick överlägset flest röster, och mina tyska favoritfilmer fick inte en enda röst. Sorgligt. Vill gärna uppmuntra er som faktiskt har tagit er tid att beskåda någon eller flera av de tidigare presenterade filmerna att även avge en liten recension, helst under det aktuella inlägget. Länkar till alla inlägg finns under det ovan länkade tioveckorsjubileet.

Så, nu har jag krävt nog av er för idag. Ha en trevlig fredag och en finfin helg!

12 svar to “Flatfilmsfredag – vecka elva”

  1. presens september 13, 2013 den 5:18 e m #

    Lena Headey är ju bara SÅ snygg!

  2. Elin september 13, 2013 den 8:13 e m #

    Ah, blev inspirerad av det här inlägget! Kanske av det dära priset som utlovades, hehe. Undrar om jag ska börja beta av listan med filmer faktiskt! Har bara sett If these walls och Kyss mej. Inte bra… Undrar bara om de går att finna på Netflix. Eller nånstans på nätet. Äh, jag får undersöka saken. Försöker mej isf på att recensera lite 🙂 Ha en skön helg!

  3. Maria september 13, 2013 den 8:46 e m #

    Så roligt, en film jag inte kände till men med en skådis jag tycker är såå snygg – Piper Perabo. Såg de flesta avsnitten av Covert Affairs, en kanske lite tafflig serie men ändå trevlig, och insåg att jag nog fortsatte titta på den för att hon är, hm, söt.
    Jag tror inte jag kommenterade ”Mädchen in uniform” men jag har sett den och tyckte största behållningen var Romy Schneider. Av samma anledning som jag kan se varje film, bra eller dålig, med Catherine Deneuve för att hon är så sabla snygg,
    Samma med Sigourney Weaver, Jorja Fox och Chloë Sevigny, listan kan göras längre.

    Jag återgår till ämnet – måste se denna film!

  4. Malin september 13, 2013 den 9:17 e m #

    Jag röstade på Aimeé & Jaguar!! Men så fungerade det inte pga nåt tekniskt strul så då eh sket jag i det. Men den är en absolut favoritfilm här också!

  5. presens september 14, 2013 den 8:54 f m #

    Maria – har du sett 8 kvinnor?

    • Åh, I love!!

    • Maria september 15, 2013 den 4:42 e m #

      Ja den filmen har jag sett, underhållande och annorlunda är nog det jag tycker om den, det är befriande och skönt att se filmer som inte är brittisk-språkiga (eller vad man kallar det). Gillar t ex Emir Kusturica fast han hör ju inte alls hemma i den här kategorin 😀

  6. Chiaki september 14, 2013 den 2:24 e m #

    Oj, nu måste jag ta mig i kragen och se dom kanske 3 filmer jag ännu inte sett.. jag vill ju ha ett pris såklart! Kanske man kan få extrapoäng ifall man sett fler filmer än de du tipsat om.. 😉

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka tolv | mina Sanna ord - september 20, 2013

    […] för ett ögonblick, mot helgen och mot dagens flatfilmsfredag! Förra veckan bjöd jag er på en söt bagatell (någon som har sett ”Imagine me & you” sedan dess?) och idag blir det… ännu […]

Kommentera

