På förekommen anledning: Det finns ingenting som heter ”pappadagar”

19 Sep

Nu hände det igen: Någon hade hamnat i min blogg efter att ha googlat ”pappadagar homosexuellt hem”, och titt som tätt hör jag folk diskutera ”mammadagar” hit och ”pappadagar” dit. Även vi fick, när Adrian var pytte, ibland frågan om min fru tog ut pappadagar då, eller hur det egentligen fungerade det där att vara två mammor!?!

Med detta korta inlägg vill jag därmed bara slå fast en gång för alla att det finns ingenting som heter mamma- respektive pappadagar, det heter föräldradagar och föräldraledighet. Okej? Även försäkringskassan tycks fortfarande ha lite svårt för det här, för på enstaka ställen på deras hemsida står just ordet ”pappadagar” som en rest från förr när man inte hade fattat att föräldrar inte alltid är två, inte alltid är en av varje kön, att det inte alltid är pappan som tar ut de där fjuttdagarna i början och på slutet och så vidare. Men trots detta: Pappadagar är inget som rent formellt existerar, det är bara heteronormen som tror sig ha monopol på det här med föräldraskap.

Det är en sak att heterosexuella föräldrar som pratar om sin föräldraledighet väljer att dela upp den efter sina titlar där hemma, en helt annan att tro att heterosexualiteten fortfarande är nån slags utgångspunkt och juridisk grundbult i alla familjekonstellationer. Well, det är den inte. Och precis lika lite som det finns en ”manlig” och en ”kvinnlig” part i en lesbisk relation så finns det en ”mammafigur” och en ”pappafigur” i ett homosexuellt föräldrapar. Burr, det vore ju jättekonstigt.

Frågor på det?

18 svar to “På förekommen anledning: Det finns ingenting som heter ”pappadagar””

  1. Frun september 19, 2013 den 8:52 f m #

    Vill här tillägga, appropå att det på Försäkringskassan fortfarande finns rester av det gamla tankesättet, att det i min dokumentation hos dem står just att jag ansökte om pappadagar i samband med Adrians födelse, vilket jag givetvis inte gjorde. Detta gör mig lika irriterad varje gång jag tänker på det!/Frun

  2. AnnaCarin september 19, 2013 den 8:56 f m #

    Men asså OMG. Hur svårt kan det vara. När min son föddes fick min mamma de där 10 dagarna som är vikta åt partnern. Det blev mormordagar. 🙂

  3. Hannah Gånge september 19, 2013 den 9:04 f m #

    Tråkigt att inte myndigheter har kommit längre. Hur ska då vanligt folk ändra sitt synsätt. Hemma säger vi att jag är mammaledig, för jag är ju mamma och ledig (ledig och ledig…) sen pratar vi ju om pappadagar- de 60 dagar som är vikta åt min sambo som vi inte kan flytta över. För att han är pappa. Alla familjer är ju olika. Hemma kommer vi ju få prata om varför pappa är svart och mamma vit och varför är jag mörkare än tex Arvid (kompis) min sambo och hans syster är adopterade från Sri Lanka och D är väldigt mörk. Vi kommer ju få ta upp adoption och allt vad det innebär. Tyvärr är det inte så många som lever ”utanför normen” i en liten stad och tyvärr kommer nog inte vår son träffa så många olika sorters familjer som jag skulle önska 😦

  4. presens september 19, 2013 den 9:24 f m #

    Jag sa nog oftast ”pappadagar” (ja, med tydliga citattecken) där i början, just för att ”tillfällig föräldrapenning vid barns födelse eller adoption” är en så bökig term. Men visst hände det att jag bökade till det, för att göra en poäng av det, men till vardags orkade jag inte.

    Däremot var jag föräldraledig sen, inte mammaledig, och plockade föräldrapenning, inte mammapeng.

    • Varför inte ”tfp”? 😉

      • presenskonjunktiv september 19, 2013 den 11:17 f m #

        Förmodligen för att jag ville särskilja det från tfp/vab som jag först plockade ut när mitt barn föddes. ”Nu har jag slutat vabba och börjat plocka ‘pappadagar'”, typ. Inte för att jag använde ordet särskilt många gånger.

  5. Helena september 19, 2013 den 9:41 f m #

    Jag kan förstå att det kan finnas en poäng med att prata om ”pappadagar” när man pratar om problemet med att männen tar ut mycket mindre föräldraledighet än kvinnorna i heterosexuella relationer. Men i övrigt är det bara att försöka nöta in i sin hjärna att man kallar det ”föräldraledighet”. Det är inte lätt alla gånger, men vem har sagt att livet ska vara lätt? 😉

    • Absolut, men det där att omvärlden envisas med att göra om en normbrytande familj till en heterofamilj… alltså grrr.

      • Helena september 19, 2013 den 12:33 e m #

        Grrr, var ordet. Och jag glömde säga innan: jobbar man på en myndighet, särskilt den myndighet som ansvarar för föräldraledigheten, finns det ingen ursäkt för att prata om ”mamma-” eller ”pappadagar”, svårt eller inte.

  6. Emma - hörselresan september 19, 2013 den 11:50 f m #

    Jag var föräldraledig och min man var föräldraledig. Mycket enkelt.

  7. Adelia september 19, 2013 den 5:38 e m #

    Jag håller helt med dig om att könsneutrala begrepp för föräldraledighetsrelaterade ord ska användas, men ditt inlägg gjorde mig förvirrad på en sak, och det var just vad man skulle använda istället för det jag ändå har kallat pappadagar. Du skriver att det heter antingen föräldraledighet eller föräldradagar så min reaktion på det blev ”ok, är då de där tio dagarna partnern tar ut i samband med barnets födsel föräldradagar eller föräldraledighet?”. För mig har pappadagar betytt just de dagar man tar med tillfällig föräldrapenning i samband med födseln, inte den period av föräldraledigheten då fadern är föräldraledig. Först sen när jag läste kommentarerna förstod jag att du menade föräldraledighet i allmänhet och inte specifikt de där dagarna i början.

    I övrigt försöker jag vara noga att inte säga mammaledig och liknande när en kvinna är föräldraledig. Men just på de där första tio dagarna kan det tyvärr slarvas lite. Får se om jag lyckas få tfp att slå igenom här.

    • Jag förstår, jag kanske formulerade mig förvirrande (skrev under en tiominuterspaus)! Fast alltså inte heller de tio första dagarna är ju pappadagar, de kan ju överlåtas till vem som helst. Så där får väl tfp bli det härligt opersonliga begreppet, eller vad som helst som passar varje familj. Några pappadagar är det då inte tal om i vår familj iaf 😉 (och jag hör för övrigt ofta folk prata just om de där sextio dagarna som den ena föräldern inte kan överlåta till den andra som ”pappadagar”)

      • Adelia september 19, 2013 den 9:52 e m #

        Fast de dagarna är ju inte bara ”pappans”, båda har ju de 60 dagarna som inte kan skrivas över. Så det var nog därför jag inte hade tänkt på att det var de dagarna folk kunde mena när de pratade om pappadagar.

        Sen att vem som helst får ta de dagarna och inte bara den andre föräldern (när det finns en sådan) visste inte jag. Men det är ju bra att det är så flexibelt.

      • Nej, såklart de inte är ”pappans”!

  8. Emma september 19, 2013 den 6:26 e m #

    När jag skulle ansöka om de där tio dagarna när min fru födde vår son så sa kvinnan på FK att ”det heter faktiskt pappadagar” jag: ööh jaha fast jag är mamma som då tydligen vill ta ut de där pappadagarna. Grr tänkte jag och orkade inte just då ta en diskussion.. Gången senare när jag ringde FK och pratade med en ny kvinna sa jag att det måste ha blivit fel någonstans då jag ej fått mina pengar för ”pappadagarna” (sa jag med ytterst förlöjligad röst) som jag som den andra mamman skall ta ut. Då svarar kvinnan mig: ja pappadagar ja, ytterst förlegat, det heter faktiskt tillfällig föräldrapenning!
    Och därefter skrattade vi åt att hon var väl medveten om vissa kollegor som vägrade tänka om och tänka rätt och poängterade att man bara kan bli sååå trött på vissa..och så var hon mig behjälplig i mitt ärende. Så det finns de på FK som faktiskt är väl medvetna och arbetar med bristerna och kan bemöta på ett schysst sätt!

  9. Rebecca september 20, 2013 den 3:01 e m #

    Ja stökigt kan det bli när en ska försöka få folk att ändra vad de säger. De först 10 dagarna tillfällig föräldrapeng kanske kan kallas partnerpeng. Sen är ju problemet med ”pappamånaderna”, dvs de 60 dagarna som är vikta åt BÅDA föräldrarna. För det är ju så att faktiskt 120 av de 480 dagarna redan är fördelade mellan de två vårdnadshavarna och sen kan familjen göra vad de vill med övriga 360. Så problemet i debatten när en vill utöka till 90 dagar var blir ju när man säger en tredje pappamånad för att en utgår från heteronormen. Förstår att en vill förenkla i debatten och att det i de flesta familjer är en pappa som tar ut färre dagar en den andra föräldern. Jag säger iaf att jag är föräldraledig nu och har föräldrapenning

  10. Johanna september 20, 2013 den 9:22 e m #

    Ja hur svårt kan det vara? I de flesta fall brukar ju myndigheter vara korrekta men… Stört är det vilket som. Jag tycker du ska läsa vår bok om jämställt föräldraskap där vi åtminstone har gjort vårt allra bästa för att visa på att föräldraskapet och i synnerhet det jämställda föräldraskapet inte är förbehållet en heterosexuell kärnfamilj. (följ länken på mitt namn)

Kommentera

