Hej, alla ni som tycker att värdegrundsarbete och likabehandling är trams!

26 Sep

I morse låg jag och funderade på när jag egentligen fick en negativ kommentar på min blogg senast, det kändes onekligen väldigt länge sedan – och som ett brev på posten låg sedan en ifrågasättande kommentar och inväntade sitt godkännande i wordpress-appen när jag vaknade. Jag måste vara synsk.

Kommentatorn ifrågasatte dels att jag motsätter mig att elever använder könsord och ordet ”bög” som skällsord, och uttryckte även misstänksamhet över det faktum att jag alls låter värdegrundsarbete sno tid från den ack så viktiga undervisningstiden.

Jag blir alltid extremt upprörd av sådana kommentarer, det liksom bubblar av frustration inombords för jag påminns om att just det, det är så vissa människor där ute tänker. Det finns ju faktiskt människor som tycker att bög och neger och tattare och blatte och CP är helt och fullt okej att använda som skällsord; det finns personer som inte anser att alla människor har samma värde. Och det gör mig frustrerad, arg och väldigt ledsen.

Såhär svarade jag kommentatorn, i all hast och klockan sex i morse:

För det första är kränkningar aldrig okej över huvud taget i skolan, detta står i lagen och i läroplanens värdegrund. För det andra är varken fitta, bög eller kuk några fula ord utan namn på könsorgan samt en persons sexuella läggning och därför passar det extra illa att använda dessa i negativ bemärkelse i en skola eller på vilken arbetsplats som helst. Hur ofta har du hört någon ropa ”hetero” som skällsord? Inte så ofta va? Nej, och det beror på att homosexuella är betydligt mer utsatta än heterosexuella i vårt samhälle. Varför då använda synonymer till homosexualitet i syfte att kränka någon?

Och för det tredje: Konfliktlösning är en del av läraryrket, och när elever kommer inspringande i ett klassrum och är fullständiga ovänner är det en självklarhet att jag har skyldighet att använda en liten snutt av lektionstiden till att lösa denna, dels för att alls kunna genomföra lektionen och dels för att alla elever ska känna sig trygga i skolan och veta att vi vuxna bryr oss.

Allt detta är självklarheter, och i övrigt har du inte den blekaste aning om vad mina lektioner fylls med. Att jag skriver ett par blogginlägg i veckan som handlar om likabehandling är inte direkt något som talar om vad jag för tillfället undervisar om i samtliga klasser. Dock är värdegrundsarbete enormt viktigt för att elever ska må bra och kunna lära sig något på riktigt och tack och lov arbetar jag på en skola som förstår detta.

Vidare undrar jag verkligen om de personer som ifrågasätter värdegrundsarbete någon gång själva har utsatts för kränkningar? Om deras barn har blivit mobbade eller mått extremt dåligt i skolan? Och skulle de själva tycka att det vore okej att deras barns lärare inte löste konflikter som deras barn är inblandade i? Att läraren bara visslade i pipan, körde igång lektionen och lät deras barn sitta kvar gråtande i korridoren? Och jag undrar också hur de skulle hantera om deras eget barn vore 14 år och homosexuell och inte vågade berätta detta i skolan, eftersom alla skrek ”bögjävel” till varandra i korridorerna och pratade om hur ”jävla äckliga” alla bögar är? Skulle dessa personer själva kalla sitt barn ”bögjävel” (på skämt eller allvar) eftersom det ”bara är ett skällsord bland alla andra”?!

Kort sagt: Jag kan inte förstå hur någon över huvud taget i hela världen kan motsätta sig vikten av att alla människor mår bra, blir respektfullt behandlade och kan vara sig själva utan att riskera mobbning, glåpord eller utfrysning. Jag kan inte förstå det.
Kan ni?

Annonser

15 svar to “Hej, alla ni som tycker att värdegrundsarbete och likabehandling är trams!”

  1. peachbeast september 26, 2013 den 11:03 f m #

    Ett bra svar på en mindre bra frågeställning. Ärligt talat – vad spelar utbildning för roll om en inte kan lära sig att behandla sina medmänniskor väl och respektera dem?
    Jag blir mörkrädd när jag hör sådana resonemang. Pumpa in kunskap bara! Skit i etik och moral! Hur i helskotta ska en kunna tillämpa sin kunskap på ett vettigt sätt om en saknar en bra värdegrund. En bra värdegrund är ju något en får genom likabehandlingsprogram.

  2. Linn september 26, 2013 den 12:37 e m #

    Grymt bra svar!!!

    Viktigt att lyfta att skolan har ett demokratiskt uppdrag och att värdegrundsarbete är en del av detta! Jag jobbar med dessa frågor i förskolan och tycker att det är sjukt viktigt att börja redan där. Bra att du driver dessa frågor på din arbetsplats!

  3. Majas bekännelser september 26, 2013 den 12:46 e m #

    Jag tycker du är så duktig och sansad! Att kunna förklara konkret och på ett enkelt sätt ens egen tanke kring ett resonemang klockan sex på morgonen. Och där resonemanget kränker dig och ifrågasätter dina känslor och ideal.

    Hatten av, Sanna! Och fortsätt så, samhället skulle behöva fler som dig!
    Kram Maja

  4. Helena september 26, 2013 den 1:10 e m #

    När jag ser kommentarer som den blir jag naivt nog förvånad över att det fortfarande finns stenar att lyfta på där sådana där människor gömmer sig. Sedan inser jag att det är barnen till sådana föräldrar som mitt barn kommer att möta i framtiden och då blir jag lite ledsen. Men heja dig som lyckas svara så bra, trots att jag misstänker att du kokade inombords!

  5. Maria september 26, 2013 den 4:24 e m #

    Jag är nog också synsk, för jag kände på mig att det inom snar framtid skulle komma något negativt inlägg, jag menar, det har ju så gott som bara varit positiva gensvar och kommentarer – med all rätt för jag är övertygad om att du gör ett mycket bra arbete som lärare och att du tar dig tiden (även när den inte finns, och även om det frestar på din egen ork) att vinnlägga dig om att eleverna lär sig att behandla andra människor med respekt, och att det inte är OK att kasta glåpord oavsett om det anspelar på hudfärg, sexuell läggning eller mått på IQ.

    När jag läste den där, som tur var, korta negativa kommentaren riktigt kände jag hur det började glödgas i öronsnibbarna, det är så jag brukar reagera när något retat upp mig.
    Trots att det rimligen borde ha osat svavel från dina öron tycker jag du bemötte kommentaren på ett lysande sätt, utan att kasta *skit* tillbaka, vilket är lätt hänt när en handlar i affekt.

    Önskar själv att någon lärare under min egen mellan- och högstadietid hade bemödat sig att agera då så gott som halva min klass skulle behövt utveckla sin sociala begåvning istället för multiplikationstabellen.

    • Ja, ibland skulle jag såklart bara ruska om vissa människor och fråga vad fan de menar, men samtidigt inser jag ju att det inte är så lyckat… fast jag vet inte, när någon väl har bestämt sig kvittar nog svaret – de vet ju ändå bäst (fast egentligen är det JAG som vet bäst, höhö).

  6. Knyttet september 26, 2013 den 6:10 e m #

    Jag fattar inte att det finns människor som ens ifrågasätter likabehandlingsarbete. Själv önskar jag att resurser i form av tid och pengar kunde göra att lärare hade mer tid att lägga på detta. Vad är viktigare kunskap att lära än den att man skall respektera andra?
    Och jag förstår verkligen inte att vissa tycker det är ok att använda sådana ord….
    Imponerad att du kunde svara så sakligt ändå….bubblar av ilska bara jag läser om det

    • Precis, respektera andra är enormt viktigt. Skolan ska ju dessutom fostra demokratiska medborgare, det står tydligt i läroplanen… tycker det är dumt att tro att detta på något sätt skulle sänka elevers måluppfyllelse i ämnena, självklart går det hand i hand.

  7. Anna J september 26, 2013 den 8:37 e m #

    Så himla bra svar på tal du gav och det redan kl 6 på morgonen…

    Kan inte heller förstå varför någon ifrågasätter likabehandlingsplaner. Det är en självklarhet på varje skola och arbetsplats tycker jag.

  8. Emma Widegren september 27, 2013 den 9:51 e m #

    Jag hittade till din blogg för några dagar sedan och blev väldigt glad när jag började läsa. Än så länge har jag mycket material kvar att gå igenom men eftersom jag själv arbetar som lärare får jag nog ta lite i taget.

    Ibland möter vi människor som utmanar allt vi tänker och allt som vi värderar. Jag väljer själv att arbeta enormt mycket med gruppen, vänskapsstärkande övningar, massage, SET osv med mina elever som går i första klass och det får också en del frågor av typen ”hur kan du lägga tid på det”. Svaret är givet – först när jag är trygg i mig själv och trygg i gruppen kan jag fungera och prestera. På samma sätt måste vi som pedagoger arbeta med värdegrundsarbete – och jag säger måste inte för att det står i skollagen eller i LGR 11 utan eftersom vi är en så stor del av barnets vardag och för att det vi säger och gör faktiskt gör skillnad.

    Jag ska med spänning fortsätta följa din blogg!

  9. Freja september 28, 2013 den 10:54 e m #

    Mycket bra svarat! Jag kom att tänka på den gången vi gjorde teflontestet på en av mina tidigare arbetsplatser, och där två medelålders, svenskfödda, heterosexuella vita män, utan funktionsnedsättningar, inte förstod varför testet behövdes. På alla frågor kryssade de i att de aldrig hade funderat på sin ålder, sitt kön, sin sexuella läggning osv… Jag försökte få dem att först att det lite var det som var grejen med testet. Att de aldrig blivit ifrågasatta på något plan innebar att de var privilegierade. De hade ändå så svårt att sätta sig in i att det i samma rum som dem satt kollegor som svarade helt annorlunda på frågorna, enbart utifrån till exempel ett annat kön…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Blogg att följa! :) | Fräcka Femman - september 26, 2013

    […] Blogg att följa! […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: