Flatfilmsfredag – vecka tretton

27 Sep

Har ni sett Hela vägen? image Jag såg om den nu i morse faktiskt. Idag är jag för en gångs skull sjuk och hemma på samma gång, så att säga. Terminens andra förkylning slog till häromdagen och nu tänker jag faktiskt inte plåga mig själv genom att snora och flåsa mig igenom en arbetsdag alldeles vimmelkantig – jag stannar hemma, helt enkelt. Och vad passar då bättre än att se en flatfilm på självaste flatfilmsfredagen?

”Hela vägen” är en finsk film som till och med valdes ut till Finlands Oscarsbidrag 2005. Precis som i förra veckans flatfilm så utgör heterosexualiteten och heterorelationerna en stor del av filmen, och är man enbart intresserad av det lesbiska får man spola fram en bra bit (ungefär en timme in i filmen) – men, den handlar trots allt om så mycket mer. När jag såg filmen nu i morse låg jag med en obehagsklump i magen under stora delar av den, dels på grund av de ”obekväma”, annorlunda karaktärerna, dels på grund av filmens lågmäldhet och att många scener liksom kryper in under skinnet på en.

Venla heter huvudkaraktären och hon är tillsammans med Antero, som satsar på att bli proffs i någon sport som jag inte minns nu (pinsamt). Venla är psykolog, arbetar på en fertilitetsklinik eller liknande och önskar själv mest av allt ett eget barn. Antero, däremot, är inte det minsta sugen på barn och hittar alla möjliga lösningar för att undgå att göra Venla gravid. Självklart är kommunikationen dem emellan minst sagt bristfällig.

Så lär Venla känna Satu, läkare på kliniken som bland annat driver frågan om assisterad befruktning för lesbiska par, och de inleder någon form av vänskapsrelation och senare en kärleksrelation – dock inte utan flertalet hinder, förstås. Satu bor med sin inåtvände bror och hans påflugne kompis i en stökig lägenhet, och den påflugne kompisen förälskad i Satu.

”Hela vägen” är en annorlunda film på många sätt, välgjord och med duktiga skådespelare – men jag vet inte riktigt vad jag tycker om storyn. Att den är intressant kan jag inte motsätta mig, men jag antar att jag (särskilt en sjukdag som denna) är mer pepp på en renodlad gulligullfilm med en lyckad lesbisk historia från början till slut. Söta bagateller, ni vet. Självklart tycker jag dock att ni ska se den här, om ni inte redan har gjort det! Bara det att den är finsk är ju kul – jag har utöver denna sett väldigt få finska filmer i mina dagar.

3 svar to “Flatfilmsfredag – vecka tretton”

  1. Sofi med e september 27, 2013 den 8:54 e m #

    Denna gillar jag starkt! Kan inte sätta fingret på varför..

    Blev konfunderad först för jag tyckte det var lik en annan film, men kom på att för mig är titeln producing adults mer känd. Tips till er som vill leta upp filmen 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka fjorton | mina Sanna ord - oktober 4, 2013

    […] Förra veckans flatfilmsfredag hittas här. […]

Kommentera

