Är helgen redan slut?

6 Okt

Är på väg hem efter fyra timmar på Stadsteatern där jag och en vän har sett Lars Noréns pjäs ”3.31.93”. Ångest i kubik, kan man kalla det, men jag var mest fascinerad av dialogerna, det fantastiska skådespeleriet, uthålligheten hos individerna på scenen. Riktigt sevärt var det och timmarna flög iväg. Jag hade ju länge en dröm om att bli skådespelare, en dröm som alltid väcks till liv när jag går på teater. Men alltså… jäklar, vilket fysiskt och psykiskt krävande arbete. Jag och min nerviga personlighet skulle bryta ihop direkt.

Som extra bonus satt jag för övrigt bredvid Susanne Barklund som spelade lesbiska Sonja i ”Sjätte dagen”, serien som jag följde och plikttroget spelade in enbart på grund av det lesbiska paret, vars två enda kyssar jag såg om och om och om igen, tills videobandet började hacka. Ja, jag var extremt svältfödd på den tiden. 

…och för den som vill veta ännu mer om min fabulösa (?) helg kan jag meddela att jag innan teatern idag satt sex timmar på café och fyllde i ämnesmatriser, började planera min föreläsning till Regnbågsdagen i Kalmar och lunchade med vän från Düsseldorf (att kalla henne ”au pair-mamma” känns bara konstigt). Igår åt vi, familjen alltså, middag på kinesisk restaurang och Adrian smakade friterat för första gången – succé! – och innan dess var jag och frun på Jonas Gardells show ”Mitt enda liv”. Nja, njo, okejrå lyder recensionen av den, för visst fnissade jag ett par gånger och jag fällde även en oundviklig tår under partiet om ”Torka aldrig tårar utan handskar” (som jag för övrigt varken har läst eller sett än) men billiga, elaka skämt om Anna Book, Olle Ljungström, tantsnusk och bögjävlar… nä, jag vet inte. Jag har väl tappat humorn. Normkritiken har stigit mig åt huvudet, ni vet (hehehehe). Bra sångnummer var det dock och visst kan han det där med pampiga finaler, Gardell.

Utöver dessa eskapader har jag under helgen lett ett spinningpass och sett tre avsnitt av ”Homeland” säsong 2, och innan aftonens slut blir det ännu ett rafflande (rafflande!!!) avsnitt.

Och jag undrar varför jag håller på att gå in i väggen?!
image

7 svar to “Är helgen redan slut?”

  1. Helena oktober 7, 2013 den 7:42 f m #

    Ja du, den där normkritiken kan ställa till det ibland 😉 Jag kan berätta att jag har dig att tacka (eller inte beroende på hur man ser det ;-)) för att jag verkligen fått upp ögonen för hur heteronormen präglar allt vi ser. Tittade på allra sista Lost-avsnittet i lördags och även om jag blev rörd retade jag mig även på att alla de kärlekspar som fanns i serien (åtminstone 10) var heterosexuella. Störigt.

  2. Pelle oktober 7, 2013 den 12:23 e m #

    Alltså Sjätte Dagen, nu när du ändå nämnde den serien. Visst var det i den som en dator skrev av sig självt? Det var ett Word-dokument som fylldes med text fast det inte var någon som satt vid datorn? Man oh man, jag hade mardrömmar i veckor efter den scenen.

  3. Freja oktober 7, 2013 den 9:11 e m #

    Hahaha, skrattar åt din kommentar om att normkritik stigit dig åt huvudet… Håller med dig! Skämt som jag tidigare av artighet skulle fnissat åt gör numer att jag ser rött, jag har helt klart blivit bra mycket besvärligare att ha i ett fikarum på jobbet…

  4. Malin oktober 8, 2013 den 8:13 f m #

    Har tidigare skrivit en kommentar om hur ett av dina inlägg fick mig att våga låna ut en bok om genus till barnets förskola. För några veckor sedan fick maken tillbaka boken och info om att de köpt in den till alla avdelningar. Igår var det föräldramöte där det informerades om ökat fokus på genus, boken visades upp och föräldrarna fick ha gruppdiskussioner. 🙂
    Jag är så glad att jag vågade och vill dela med mig av erfarenheten och peppa andra föräldrar att våga komma med förslag till förskolan. Det går att förändra!!! 😀

Kommentera

