Hipp hurra för mig själv!

9 Okt

Jaha hörni, nu är det dags att langa fram presenterna, serpentinerna och tårtan – idag är det nämligen min tjugoåttonde födelsedag! 

Det är aningen sorgligt att fylla år nu för tiden har jag noterat, inte alls lika mycket pirr och ståhej som förr i världen och dessutom är födelsedagen så fort över, innan den knappt börjat – hur sjutton råder man bot på denna inte särskilt upplyftande känsla? ”Fylla år är väl ingen stor grej”, menar kanske någon, men varför inte egentligen? Inte ofta man har anledning att fira något annars ju.

Nytt för i år är dock att jag gjort min födelsedag synlig på facebook (efter att jag förra året inte ens blev gratulerad av min egen släkt – syns du inte på facebook finns du inte osv) och därmed rullar gratulationerna in den vägen åtminstone – mycket bra för mitt bekräftelsebehov! Och när födelsedagen dessutom råkar vara riktigt grå och regnig och jag har lektioner exakt hela dagen… då krävs att jag fiskar lite extra efter den där positiva uppmärksamheten, kan man säga.

Vad önskar jag mig då i present? undrar ni, och jag svarar såhär: Ge mig, utöver gratulationer i kommentarsfältet, era bästa bloggtips (era egna toppinlägg är naturligtvis helt okej att länka till), fortsätt peppra med lästips (vilket några av er gjorde under gårdagens inlägg), tipsa om braiga normkritiska filmer eller tv-serier, önska bloggämnen (!), ställ roliga frågor till mig (!!), länka intressanta artiklar från senaste veckan… Ja, såna saker. Sådant som väcker inspiration, helt enkelt, både hos mig och hos övriga läsare.

…och för att ni inte bara ska behöva ge utan även något tillbaka bjussar jag er på följande tre ”presenter”:

1. En fem år gammal bild av mig själv (ur tidningen QX sommaren 2008):sannaqx(mina elever fattade inte att det var jag först och slog fast att jag verkligen INTE passar i rött långt hår)

2. Ett blogginlägg ni definitivt måste läsa: Mina elever är inte gay – Sara Lövestam // LR-bloggar

3. Två bloggar som är värda att följa, om ni inte redan gör det: Blogghen (humor, föräldraskap, graviditet, post-preggo-kropp, vardagsbetraktelser och genus i ett finfint paket) och Supermamman (skoj, helt enkelt!)

…så får vi väl se om jag dyker upp med något smartare senare idag. Tro mig, inuti den här födelsedagshjärnan kokar det av allt möjligt. Som vanligt.

41 svar to “Hipp hurra för mig själv!”

  1. Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok oktober 9, 2013 den 12:17 e m #

    Grattis! Inga presenter, när jag kikar in så här i all hast mellan jobb och jobb, men i tanken, i tanken! 🙂

  2. Roos oktober 9, 2013 den 12:29 e m #

    Stort grattis Sanna!! Fira så mycket du hinner och orkar, och fira lite extra i helgen kanske? Det är ju trots allt bara en gång om året en fyller år! Skulle jag tipsa om en blogg skulle jag tipsa om din – den är nämligen fortfarande min favorit!

  3. Louise Sandberg oktober 9, 2013 den 2:47 e m #

    Åh, du passar visst i rött hår!! Mycket fint tycker jag.
    Stort grattis på din dag!!!

    Tyvärr har jag kanske inget bloggtips, för jag hinner oftast bara läsa sin blogg som jag gillar mycket!
    Men jag har fått ett tips om denna blogg som jag också tittat in på ett par gånger. http://blogg.alltforforaldrar.se/foraldrafitness/

  4. Calle oktober 9, 2013 den 3:21 e m #

    Gratulerar å det varmaste! *Serpentiner och champagnekorkar i taket!*

    Det innebär alltså att jag är nästan exakt tjugo år äldre än du. Så vad bekymrar du dig för? Det blir liksom inte roligare än så här. Eller som Strindberg uttryckte det – Det är inte roligt att bli gammal men det är intressant. (Nåt bra sa han alltså…)

    Tycker att mina två senaste inlägg känns bra, handlar om mansrollen och det vore skoj att höra din syn på den saken, du som slipper leva ihop med en… 🙂
    http://calleism.wordpress.com/2013/10/08/vad-calle-funderar-pa-idag/
    http://calleism.wordpress.com/2013/10/08/sma-pojkar-utan-krav-pa-sig-vaxer-upp-till-stora-pojkar-med-krav-pa-andra/

    På tal om Facebook så brukar jag säga att om jag hade det så skulle jag ange fel födelsedatum och de som gratulerade mig då skulle jag ta bort från vänlistan. Det tyckte någon var elakt tänkt, men vadå? Det heter ju ”vän”-lista? De borde väl veta när jag fyller år?
    Fast jag förstår också att jag inte har förstått grejen med Facebook. Som du skriver – syns det inte där så finns det inte.

    Nåväl, sluttjatat om mina konstiga funderingar – GRATTIS var det ju! TJOHO!

  5. KajsaKanel oktober 9, 2013 den 3:23 e m #

    Grattis grattis! Hoppas du får en fin dag, även om den är kort!

    Jag vill faktiskt tipsa om min egen blogg! Har inte bloggar så länge så jag behöver promota den lite 😉

    Jag skriver om föräldraskap, normer, genus och lite sånt. Fokus är att ifrågasätta varför vi gör det vi gör med våra barn/bebisar. Typ.

    http://www.kajsakanel.wordpress.com

  6. Helena oktober 9, 2013 den 3:30 e m #

    Ja, hipp hipp hurra för dig! Min present till dig är ett tack för att jag genom din blogg fått upp ögonen för hur tydlig heteronormen är jämt och ständigt. Det har fått mig att se mycket människor säger på ett helt nytt sätt och får mig även att fundera över hur jag själv uttrycker mig.

    Jag hade kunnat tipsa om roliga Supermamman, men eftersom du redan gjort det och jag som alla andra bloggare törstar uppmärksamhet och läsare tipsar jag såklart om min egen blogg. Varför inte gårdagens inlägg om min syn på barn och skräckfilmer http://etttigerliv.wordpress.com/2013/10/08/barn-laskigheter-och-lasning/ eller ett av de viktigare inläggen jag känner att jag skrivit http://etttigerliv.wordpress.com/2013/04/16/hur-oppen-kan-man-vara-egentligen/?

  7. Elin - tankar från draknästet oktober 9, 2013 den 3:52 e m #

    Hurra hurra för dig!! Jag tycker att det är rätt bra med Facebook, jag kommer aldrig ihåg när någon fyller år…
    Mitt bloggtips: http://nojesguiden.se/olasoderholm
    Kram!

  8. Erika oktober 9, 2013 den 3:54 e m #

    Stort grattis Sanna! På grund av tentaperiod är jag lite off så jag rotade fram ett av mina favoritblogginlägg någonsin: http://fredrik.cafe.se/personligt-meddelande-2/ . Handlar inte alls om vad du brukar skriva om, men är väldigt fint. Sedan tänkte jag på en text som jag vill trycka upp och dela ut som flygblad :http://www.rolereboot.org/culture-and-politics/details/2012-12-a-letter-to-the-guy-who-harrassed-me-outside-the-bar. Hoppas att du får en fantastisk födelsedag 😀

  9. Majas bekännelser oktober 9, 2013 den 5:53 e m #

    Stort grattis på din födelsedag! Klart du ska fira!! Men om du tycker det inte finns så mycket att fira så kolla in listan på olika dagar att fira här:
    http://majasbekannelser.blogspot.se/2013/10/fredag.html?m=1

    Snygg du var på bilden! Men jag kan förstå att dina elever inte kände igen dig! Eftersom du bad om en fråga så undrar jag om du tycker att du blivit en bättre lärare sen du själv fått barn?
    Hoppas du har en superbra dag!
    Kram Maja

    • Tackar!
      Och tack för länken! Bra fråga! Ja, jag tror nog att jag blivit en… ja, i alla fall lite annorlunda lärare på något vis sedan barnet kom. Jag möter ju föräldrar, och självklart har jag nu föräldraperspektivet med mig själv också vilket säkert spelar in. Måste fundera mer på den frågan!

  10. Maria oktober 9, 2013 den 6:46 e m #

    Än är det några timmar kvar på din födelsedag, så jag säger ett stort varmt grattis!!!!!
    Puffar än en gång på vilken som helst bok av denna författarinna, till glädje både för stora och små
    http://www.bokus.com/bok/9789197961820/max-och-moa-har-tva-mammor-tva-pappor-och-ett-alldeles-eget-hus/
    – kan berätta om varför vid annat tillfälle 😉

    Personligen läser jag (om) Sarah Waters fantastiska böcker, och varvar med lite Virginia Woolf, jag är glad att jag klarar av att läsa något längre än en seriestrip över huvud taget men har funnit att små essäer är rätt trevliga.

    Läser en del bloggar, och din tillhör absolut en av mina favoriter, och jag tycker det är kvalitet som är glädjen och inte att det kommer fem inlägg vareviga dag (då börjar jag nästan undra om personen inte har annat för sig………….)
    Detta är en, i stort, klok blogg (och du får ursäkta min virriga hjärna om jag tipsat förr) som *hrm* sällan uppdaterats på sistone, men det står en klok och varmhjärtat man (jepp) bakom den.
    http://robertskoglund.wordpress.com/
    – kan berätta om varför vid annat tillfälle 😉

    En corny fråga till dig – kände du dig konstig, eller kände du nåt_alls, när du gick från att ha långt hår till att ha kort?
    Jag, som klippte mig kort-som-en-kille när det var väldigt ovanligt, haft långlångt hår efter det, klippt mig kort, och nu är lite laaagom, kände att det bara var j**ligt bekvämt. Har inte ägt en fön/tork på femton år (den gamla brann upp).

    Annan fråga som jag inte hajjar men du kanske kan reda ut. Varför finns det bloggar som är helt anonyma? Jag förstår absolut det jag stött på, att en bloggare har ”vissa inlägg”som man måste fråga om, och få tillstånd till, att läsa, men varför ha en helt stängd blogg? Nu kanske jag tänker lite snävt, men blir det inte som att den bloggaren bara kan välja att släppa in de som är i håller-med-dig-dunkar-dig-i-ryggen-ligan?
    Upplys mig gärna, jag är idel öra att lära mig att förstå.

    Sista grejen innan jag glömmer och avslutar detta redan för långa inlägg – instämmer helt med kommentaren av Helena ovan, som även skrev liknande för nån dag sedan – Tack för att du öppnar mina ögon för hur envetet heteronormen biter sig fast i allt, och kanske ger mig små tips om hur en kan bidra till att luckra upp det och göra världen mer empatisk och tillåtande.

    Ja, vi syns väl på nån spinncykel i närheten vad det lider. Trevlig kväll!

    • Cissi oktober 9, 2013 den 9:48 e m #

      Ang stängda bloggar.
      Min kompis har en blogg som är bara för hennes familj och vänner och där behöver man lösen. Hon är inte intresserad av att andra än de närmaste ska läsa om henne, men bloggformatet är ändå det lättaste sättet att göra det på.

    • Åh hårfrågan! Skulle kunna bli ett eget inlägg… eller tar jag det muntligt vid tillfälle 🙂

      Stängda bloggar… jag vet inte. Kanske fungerar mer som en dagbok då, inte som påverkan eller debatt eller uppmärksamhetstörst. Det tänker jag är det mest rimliga svaret. Själv skulle jag nog inte blogga om ingen läste, bekräftelsebehovet osv…

  11. Sofi med e oktober 9, 2013 den 7:27 e m #

    Grattis gamling! 😀

    Jag tror att alla mina favorit blogglänkar jag har… Har jag fått av dig så 😉

  12. Emma - hörselresan oktober 9, 2013 den 8:08 e m #

    Åh, dagen är inte slut ännu så Hipp hipp hurra!!

    Som många andra tackar jag dig för att du visar på hur heteronormen verkligen är NORMEN i vårt samhälle. När en lever mitt i den rådande normen är det lätta att glömma andras perspektiv. Nu har jag i och för sig begåvats med ett barn med så kallade särskilda behov vilket gör att jag flyttats en liten bit därifrån. Absolut utvecklande för mig, jag blir en bättre och starkare person med större empati och förståelse för andra (när jag väl tagit mig igenom förskolestrul, skolstrul, myndighetsstrul och diverse annat strul) men oj vad ont det gör i mig att mitt barn redan från hans första sekund i livet har en uppförsbacke framför sig. Hur gör du för att motverka ”tycka-synd-om tankarna” som säkert uppstår då och då?

  13. Emelie oktober 9, 2013 den 8:23 e m #

    Hej hej!
    Det kan vara så att jag är en födelsedagspresent som ny läsare 🙂 STORT grattis på födelsedagen. Välkommen att kika in på min mycket röriga blogg – om allt som är i mitt huvud – och lite till. Inga stora uppenbarelser alls, men rätt fint ändå-

  14. afkdude oktober 9, 2013 den 8:59 e m #

    Grattis, Sanna! Jag har ju läst din blogg sedan starten, och är så himla glad över det. Du har gett mig nya, normkritiska perspektiv att tänka utifrån, och dina blogginlägg är alltid lika intressanta att läsa.

    Hoppas att du har haft en himla bra dag – och du; rött hår klär dig, tycker jag allt! (eller så kanske det mest bara är för att du känns som en röd person… eldigt sprakande, liksom.

  15. Cissi oktober 9, 2013 den 9:51 e m #

    Hej och grattis på födelsedagen från en väldigt ny läsare!!! Mitt bloggtips till dig idag är Falskjheten. http://falskheten.blogspot.se/. Väldigt intressant, men mycket info så jag orkar inte läsa varje dag. Hoppas du blir inspirerad iaf, det har jag blivit och dessutom mer medveten (och det är ju alltid bra).

  16. Ellinor oktober 10, 2013 den 10:20 f m #

    Du är precis exakt 8 år äldre än mig! Grattis i efterskott!

  17. Josefine oktober 10, 2013 den 7:25 e m #

    Grattis grattis på födelsedagen!

    Jag arbetar mitt första år som lärare och ska om några veckor sätta igång ett egenkomponerat tema som jag har valt att kalla för ”Alla är vi människor” tillsammans med mina två nior. Jag har tänkt att vi ska beröra en hel mängd intressanta ämnen. Allt från främlingsfientlighet och rasism till sexuell läggning och könsnormer. Jag är inte helt på det klara med hur detta ska gå till, men jag har en grundtanke. Det jag undrar är om du (eller DU som läser denna kommentar) har något tips på skönlitteratur som kan passa till någon av delarna i detta tema?

    • Erika oktober 10, 2013 den 8:15 e m #

      För normer kring kön: Tusen gånger starkare av Christina Herrström! Som ett extra plus går huvudpersonerna i nian 🙂

      • Josefine oktober 10, 2013 den 10:04 e m #

        Tack Erika! 😀

    • Tack!!
      Och hmm… måste fundera. Vi hade kärleksbokcirklar i våras, det skrev jag lite om. Men just nu står det still med värsta bästa förslagen. En superbra bok om lesbisk kärlek är ”Det händer nu” av Sofia Nordin, kan ju vara nåt. ”Ibland bara måste man” av David Levithan är också bra har jag hört (måste läsa). Tre filmtips att diskutera diverse utifrån: Fucking Åmål, I rymden finns inga känslor, Fighter (dansk film). Tänk på att fokusera på normen, inte på avvikaren – lätt hänt. BRYT-materialet från Rfsl är superduper. Och just det, kolla ett av mina inlägg som heter ”Normkritik och likabehandling för hela slanten” – massa länktips.

      Eh… nu kom jag på ännu en grej: Handisam, filmer om tillgänglighet.

      Det blev några tips ändå 😉

      • Josefine oktober 12, 2013 den 5:48 e m #

        Tack så jättemycket!
        Dina blogginlägg och alla tips jag nu fick är verkligen ovärderliga när man känner sig lite vilsen och ändå vill försöka väcka tankar hos eleverna. Tack för tipset om att fokusera på normen! Återkommer om resultat och förmodligen med fler frågor 😀

  18. susitar oktober 10, 2013 den 9:49 e m #

    Grattis.
    En av mina favoriter, bloggen som fick mig att förstå mig på transfrågor lite bättre, är http://trollhare.com/ även om den inte uppdaterar så ofta längre…
    http://www.onewaycommunication.co är intressant. Ibland nickar jag igenkännande, ibland blir jag rasande. Men åtminstone är det välskrivet och tankeväckande.
    En blogg jag tycker om, men som inte heller uppdaterar ofta är http://www.fetishqueer.com/

    Själv bloggar jag ju också (bara att klicka på mitt namn här!). Jag bloggar på svenska med fokus på teriantropi – upplevelsen om att ”vara djur på insidan” på något sätt. I mitt fall identifierar jag mig som delvis varg. Jag skriver också om ämnen som snuddar på det, t ex om vargjakt, antropocentrism och varulvsmyter. Mina mest populära inlägg genom tiderna (baserat på antal besökare) är:
    http://susitar.wordpress.com/2011/10/04/outsiders-om-furries/ – kritik mot Outsiders avsnitt om furries hösten 2011
    http://susitar.wordpress.com/2011/07/20/lykantropi-som-sjukdom/ – jämförelse mellan klinisk lykantropi (mentalsjukdom) och teriantropi (psykologisk/andlig identitet)
    Ett inlägg jag själv är stolt över:
    http://susitar.wordpress.com/2013/07/12/varulven-fran-arbetarklassen/ – Klassperspektiv på varulvar och vampyrer

  19. oxhen oktober 10, 2013 den 9:59 e m #

    Men stort grattis i efterskott Sanna! Jag ger dig en helt ny och fin blogg som present 😉

Kommentera

