Flatfilmsfredag – vecka femton

11 Okt

Bättre sent än aldrig! I afton blir det en storfavorit, och för er som ännu inte har läst eller sett något av Sarah Waters säger jag bara: Grattis, ni har något att se fram emot! image Tipping the velvet. Jag läste för en massa år sedan den fantastiska romanen och förlagan, ”Kyssa sammet” lyder den svenska titeln, och drogs direkt in i den värld som Waters målar upp – och när jag sedan såg filmen (eller tv-serien, för att vara korrekt) blev jag tack och lov inte besviken; även den är otroligt sevärd och välspelad.

Alltihop utspelar sig i slutet av 1800-talet och det rör sig till att börja med om en kärlekshistoria mellan en enkel flicka, Nan, och artisten Kitty Butler, som huvudsakligen uppträder som man. Nan blir Kitty Butlers påklädare och senare hennes medspelare på scenen, relationen alltmer intensiv och till slut… ja, ni får se själva. Svek, prostitution, elände, fattigdom, flärd och lesbisk kärlek i massor utlovas.

För vår del blir det dock inte flatfilm ikväll: Vi ska fortsätta vårt Homeland-maraton.

Trevlig helg!

6 svar to “Flatfilmsfredag – vecka femton”

  1. Maria oktober 11, 2013 den 7:17 e m #

    Underbart, säger jag som just läst om tre av Sarah Waters böcker. Fortsätt nu med ert Homeland-marathon så ni kommer ikapp säsong tre.
    Trevlig helg!

  2. Den andra mamman oktober 12, 2013 den 8:43 f m #

    Åh, de här godingarna borde jag ju se om! Lånade just ut boken Tipping the velvet till en kompis som envisas med att säga att hon är heterosexuell fast allt pekar på motsatsen … 😉

  3. presens oktober 12, 2013 den 4:31 e m #

    Jag har faktiskt inte sett filmen… Det får bli nästa projekt, efter Doctor Who och Homeland.

  4. Elin november 1, 2013 den 9:10 e m #

    ÅH! Jag älskade den filmen/serien!

Kommentera

