Det är mycket nu

20 Okt

Som rubriken lyder: Det är väldigt mycket just nu. Mycket som i mycket. Mycket som i energikrävande, inspirerande och spännande på samma gång. I morgon sparkar projektveckan på mitt jobb igång – fem hela skoldagar med värdegrunden och diskrimineringsgrunderna i fokus. Låter kanske torrt och trist för den oinvigde, men för mig vattnas det liksom lite i munnen (samt en aning under armarna eftersom jag inte hunnit förbereda riktigt allt material än = stressad).

…och på torsdag ska jag som sagt föreläsa i Kalmar. 250 personer är tydligen anmälda, en publik bestående av alltifrån kommunpolitiker till gymnasieelever och jag har vridit och vänt på mitt föreläsningsupplägg exakt hela dagen. Lite återanvändning, en hel del nytt – och jag känner mig redan stressad över tiden: 60 minuter. SEXTIO. Och på dessa minuter ska jag alltså hinna förklara vad en norm är, vad normkritik innebär, varför toleranspedagogik är skräp, få alla att förstå att kön ÄR mer komplext än två, försöka vara en smula käckt personlig och ganska mycket till. Så, tips till dig som eventuellt har tänkt besöka min föreläsning: Läs på lite innan!

Nej, skämt åsido. Jag är ju pedagog, för sjutton. Det ska nog gå fint det här.

Men vad jag ville säga med detta inlägg egentligen: Ni kommer förmodligen inte se/läsa så värst mycket av mig de närmaste dagarna, hur mycket jag än önskar att jag hade hunnit skriva det där uppföljningsinlägget om förebilder och en hel massa annat. Nu ska jag liksom enbart upplysa, påverka och sätta tankar i spinn i verkligheten några dagar.

Jag ber er allra ödmjukast: Avfölj mig inte för tusan och var inte besvikna att jag inte svarar på era kommentarer! Jag kommer tillbaka!
image

3 svar to “Det är mycket nu”

  1. Carin Fröjd oktober 20, 2013 den 10:01 e m #

    Asbra att du finns och agerar i verkligheten! Massa pepp och go!

  2. Roos oktober 20, 2013 den 11:05 e m #

    LYCKA TILL! Och ha så kul såklart!!!

  3. Mellan skog och gård oktober 21, 2013 den 8:37 e m #

    Hej! Ser fram emot uppföljningsinlägget om förebilder när det kommer 🙂
    Jag tänker att, likt dig, att det är viktigt med förebilder och trygga vuxna, men oviktigt vilket kön de har. Sedan kom jag att tänka på att jag ser risker med att en som barn växer upp med ensidigt negativa förebilder av ett kön, alltså samma sak fast tvärtom, dvs att barn inte har ett behov av positiva förebilder av ett specifikt kön, men att barn har ett behov av att inte endast matas/få till sig negativa förebilder av ett specifikt kön. Det kanske kan avspegla sig negativt i både självuppfattning och uppfattning av andra. Jag tänker att det kan förekomma i vissa slutna miljöer (som iofs väl har en negativ inverkan i sig), där kvinnor kanske lever i förtryck eller mansidealet är ännu sjukare än den vanliga normen i samhället. Vad tänker du om det?

Kommentera

