Flatfilmsfredag – vecka sjutton

25 Okt

Jag vet, ni undrar och undrar naturligtvis över gårdagens succé föreläsning (fast jo, lite succé var det) i Kalmar? Var lugna, det kommer! Just nu har jag tämligen fullt upp med tvååringen (surprise) och ingen tid att i lugn och ro skriva något vettigt. Flatfilmsfredag, däremot, är ett måste. Vecka 17 nu, och jag börjar så smått tänka på att avsluta denna följetong, åtminstone att ta en paus. 20 veckor kör jag dock, ogillar ojämnheter, och ni som fortfarande inte har sett en endaste flatfilm: Titta i arkivet och ta ert flatfilmsansvar!

Jag vacklar lite mellan två olika filmer idag, men… eftersom jag vill underlätta för er som inte orkar leta så värst mycket tar jag ännu en film som finns på Netflix: image Bound. Åh, så besatt jag har varit av denna film! Jag upptäckte den när jag fortfarande bodde hemma och spelade in den när den visades på tv (förmodligen andra gången den visades, eftersom jag första gången jag såg den förmodligen hamnade framför tv:n av en slump – jag minns inte… och det spelar förstås ingen roll heller). Just den första riktiga sexscenen såg jag om och om igen – ja, jag var svältfödd och fascinerad! – och varje gång vid samma tidpunkt blev jag livrädd att mamma skulle slita upp dörren eftersom det var ett ljud i filmen som lät precis som när en dörr öppnas.

Karaktärerna fascinerade mig, dialogerna lärde jag mig till viss del utantill (även Caesars, Violets mans, repliker – ”psychofuck” var ett favorituttryck minns jag) och efter att ha sett filmen några gånger spolade jag allra oftast förbi de våldsamma scenerna för att enbart följa relationen mellan Corky och Violet.

Det var tider det… men nu var det länge sedan jag såg den där filmen. Kanske dags för en återupptäckt? Jag tror dock att jag tagit mig förbi det där att bli så vansinnigt fast i något, även om jag definitivt skulle kunna tänka mig att se pjäsen ”De oskyldiga” på Dramaten en gång till och jag bara för ett par år sedan plöjde mig igenom filmen ”Fyra år till” åtminstone fem gånger. Upprepning är väl helt enkelt min grej.

Hur funkar ni? Ser ni om filmer eller är en gång alltid nog?

14 svar to “Flatfilmsfredag – vecka sjutton”

  1. presenskonjunktiv oktober 25, 2013 den 1:30 e m #

    Jag älskar att se om filmer jag gillar. Och läsa om böcker jag gillar. Det är som att fika med en älskad kompis. Bound har jag dock bara sett två gånger – det blev ingen favorit sådär.

    Så vilken film har jag sett flest gånger? Det vet jag ju inte, förstås, men bland filmer jag har sett i vuxen ålder ligger 8 kvinnor bra till. Bara på bio såg jag den 5-6 gånger, och sen har jag den förstås på dvd.

  2. Maria oktober 25, 2013 den 1:37 e m #

    Yesss, där kom den – Bound, en av mina favoriter. Måste nämna att jag letade efter varenda film med Gina Gershon efter det, men hittade ingen tillnärmelsevis lika bra. Fast OK, jag gillar ”Palmetto” och den underbart skruvade serien ”Rescue me” där hon ibland dyker upp.
    Jag kan absolut se om filmer, serier och läsa om böcker. Brukar inte på långa vägar tycka likadant som filmkritikerna (snälla, säg att det finns fler än jag som inte orkar applådera Woody Allen varenda gång han gör nåt nytt *gäsp*) men mästerverken ”Gökboet” och ”Deer hunter” har jag väl sett sisådär tio gånger vardera. Nu är de så långt från flatfilmstemat en kan komma, men ändå – bra filmer.

    Sen har jag sett ”Top gun” så många gånger så jag borde skämmas. Jag erkänner att jag är svag för flygplan och Kelly McGillis.

    Ser fram emot att få läsa mer om föreläsningen så småningom, men nu gör du helt rätt i att umgås med familjen och ”ha helg”.

    • Hehe, ja som sagt – bör nog se om Bound! Kvinnor är definitivt anledningen till att vissa filmer blivit besatthet hos mig… oftast i alla fall!

      Ja, helg blev det och utmattningen fortsätter… återkommer förhoppningsvis snart!

  3. Malin oktober 25, 2013 den 5:05 e m #

    Måste tipsa om en film jag såg i veckan som inte riktigt passar in bland flatfilmer men som tar upp massor kring sexualitet och identitet och var riktigt bra. XXY heter den och handlar om en intersexuell 15-åring i Uruguay.

  4. jasminetristan oktober 27, 2013 den 1:34 f m #

    Gud vad najjs med flatfilmsfredag! Ska nog också börja med det. Jag ser gärna om filmer. Och ofta tittar jag också på filmer lite i taget, spolar tillbaka till extra bra scener osv. Allt för att insupa det bästa av det bästa!

  5. mathilde oktober 28, 2013 den 6:31 e m #

    Tack för tipset! Tyckte den var lite märklig i början men sen rullade den på och blev bra mot slutet. Jag ser gärna om filmer om de är riktigt riktigt bra 🙂 Tack för en fin och viktig blogg!

  6. Mira oktober 28, 2013 den 10:32 e m #

    Måste se alla filmer som jag har påbörjat (om dom inte är så sjukt dåliga att jag hellre skulle vilja dricka syra) från början till slut – tvångstanke. En bra film ser jag dock gärna mer än en gång, och en riktigt bra film nöter jag tills dvd-spelaren (eller som förr i tiden; VHS-spelaren) säger upp sig och jag kan varenda replik och nyans utantill. Bra partytrick tycker jag, förnuftigt folk tycker mest bara att jag är konstig.

    Men så har jag ju Aspergers också, så helt fel har dom faktiskt inte 😛

    • Jag känner igen mig!! Det har dock hänt att jag stängt av en film typ tjugo minuter innan slut, men då har den varit förjävlig/skittråkig och jag pallar liksom inte mer. På tal om att lära sig utantill så hade jag en lång period då jag lärde mig alla Eurovision Song Contest-låtarna utantill på originalspråk. Och ja, vissa filmer som nötts sönder kunde jag såklart hyfsat utan och innan också…

      …och jag har inte Asperger, eh, tror jag 😉

  7. jaylazkar november 5, 2013 den 12:05 e m #

    Hum, denna film. Jag skulle se den tillsammans med en vän i somras. Men vi såg bara den första scenen och vi båda tyckte att den scenen var ganska obehaglig och porr-films-aktig. Så vi stängde av och började titta på Fried Green Tomatoes istället. Jag fick verkligen en känsla av att Bound var en såndär flat-film som kanske mer var till för den manliga blicken än för flator. Men tjaa, alla får ju tycka olika. Jag vill nog i alla fall inte titta färdigt på den även fast flera verkar tycka att den blir bättre längre in i filmen?

    • Alltså, JA, jag tror definitivt inte att den här filmen gjordes för att pleasa några flator eller kvinnor över huvud taget i första hand – den spelar ju på stereotyperna samtidigt som Corky har någon slags underliggande kvinnlighet = är inte ”för butchig” (=för ful). Samtidigt (*spoiler*) så går ju hela filmen ut på att dessa två kvinnor lurar de inblandade männen, dödar dem och själva drar med stålarna, så… det räddar den. Samt det faktum att även jag och många kvinnor med mig finner sexscenerna rätt heta 😉 Hade den slutat med att femmeflatan Violet ändå bedragit Corky och stuckit med sin man, då hade jag haft en heeelt annan inställning här.

Kommentera

