Flatfilmsfredag – vecka arton

1 Nov

Och så var det dags igen! Eftersom vi är i Berlin och har det trevligt hela familjen (just nu på väg till Tierpark, vilket Adrian redan lärt sig uttala med perfekt tysk accent) har jag skrivit det här inlägget redan på förhand och tidsinställt det – spexigt va?

Dagens film såg jag passande nog i Tyskland första gången, och det var även här jag sedan köpte dvd:n. Skoj i sammanhanget är att jag naturligtvis såg den dubbad till tyska – här dubbas allt! – men filmens originalspråk är franska: image 8 kvinnor. Egentligen är det väl ingen ”flatfilm” direkt, men den bjuder på lesbiska inslag och framför allt medverkar endast kvinnliga skådespelare – ja, Frankrikes kvinnliga skådespelarelit, skulle jag som icke-expert nog vilja påstå. Isabelle Huppert – alltid lika bra, Catherine Deneuve förstås, Emmanuelle Beart och så Fanny Ardant som jag blev väldigt förtjust i efter att ha sett den här filmen.

Handlingen då? Jo, i grunden är det en klassisk deckargåta – mannen i familjen hittas död och eftersom det är snöstorm ute måste någon av de åtta närvarande kvinnorna ha genomfört dådet; frun, döttrarna, hemhjälpen, systern, svägerskan… Alla misstänker alla och under berättelsens gång flyter mängder av hemligheter, den ena värre än den andra, upp till ytan. Som extra krydda till det hela innehåller filmen även musikaliska inslag.

Kort sagt: En mycket välspelad, spännande och sevärd film helt enkelt! (Och jag vet att åtminstone presens håller med mig…)

12 svar to “Flatfilmsfredag – vecka arton”

  1. presens november 1, 2013 den 10:47 f m #

    Jag blir så glad när jag hittar någon annan som gillar den här filmen. De flesta verkar inte förstå den, bisarrt nog, utan bara tycka att den är konstig och lättviktig.

    Scenen när Fanny Ardant tar av sig kappan är en av de sexigaste klä-av-sig-scener jag någonsin har sett, trots, eller kanske tack vare, att hon inte är naken under. Och jag gillar Catherine Deneuve i den här rollen, sådär lite sliten och bedagad.

    Åh, jag måste se om den snart igen!

    • Jag måste också se om den! L har inte sett den så får tvinga henne att titta med mig. Fransk originalversion med tysk text blir dock kanske lite svårt för någon som läst italienska. Hmm..

      Vi verkar vara många som gillar den, får starta en klubb! 😀 Jag gillade för övrigt filmen Nathalie med Fanny Ardant också, såg även den på bio i Tyskland. Och köpte nyligen en flatfilm med Emmanuelle Beart i huvudrollen, ”Frances & Gloria”. Lite kluven till den dock.. kanske måste se igen den också.

  2. Agnes november 1, 2013 den 11:34 f m #

    Åh, den här har jag inte sett på jättelänge, det måste jag göra igen! Jag tittar dock på den på franska 😉

  3. Emelie november 1, 2013 den 7:52 e m #

    Jag älskar den där filmen! Såg den på franskan i högstadiet första gången. Sen då och då genom åren. Tycker den är fantastisk. Vilka skådespelerskor!

  4. susitar november 1, 2013 den 11:48 e m #

    Jag tycker om den här filmen. ❤ Såg den på bio i högstadiet.

  5. Marie november 8, 2013 den 12:39 f m #

    Hej Sanna! Har du sett/planerar att se La vie d’Adèle/Blue is the warmest color? Vet inte om den har haft premiär i Sverige än dock, jag såg den i Kanada och gillade den skarpt. Känner mig dock lite skeptisk med tanke på vad som stått i media om regissören så skulle nog behöva se den igen. Vore himla intressant att höra vad du tyckte om den i en framtida flatfilmsfredag 🙂 🙂 Kram

    • Hej! Absolut, den kommer jag definitivt se! Den har premiär 22 november här, och visas även i helgen under filmfestivalen tror jag (men jag har inte tid att gå). Jag har inte läst på något om regissören, har du någon bra länk? Men hur som helst: Återkommer definitivt med recension när jag har sett den 🙂

      • Marie november 9, 2013 den 9:54 f m #

        Alltså jag tyckte verkligen det var en bra film. Skådespeleriet kändes ovanligt äkta, fotot var underbart.. Men sen är ju frågan hur mycket man kan göra i konstens namn.. Samtidigt som det är en väldigt viktig film med tanke på bl.a. legaliseringen av samkönade äktenskap i Frankrike. Här är en länk som väl sammanfattar en del av det som gör mig skeptiskt till filmen http://www.thedailybeast.com/articles/2013/09/01/the-stars-of-blue-is-the-warmest-color-on-the-riveting-lesbian-love-sory-and-graphic-sex-scenes.html
        Vore som sagt himla intressant att höra vad du tycker eftersom jag alltid tycker att du har så kloka åsikter!

      • Men fy sjutton vilken obehaglig intervju att läsa! Vänder sig lite i magen på mig. Bara det att en man regisserar en film om två lesbiska tonårstjejer gör mig skeptisk och när jag sedan läser detta… ska klura på något att skriva. Jag känner inte till sidan Daily Beast så mycket, men antar den är källkritiskt okej och så?! Ska googla runt lite mer.

      • Marie november 9, 2013 den 4:43 e m #

        Nu vet jag inte hur jag svarar på din sista kommentar! Men ja jag håller med om att det är lite creepy med en äldre manlig regissör till den här typen av film. Han har dock sagt ”Do I need to be a woman, and a lesbian, to talk about love between women? We’re talking about love here – it’s absolute, it’s cosmic.” (http://www.theguardian.com/film/2013/oct/27/abdellatif-kechiche-interview-blue-warmest) Vilket kanske är sant.
        Sedan finner jag det också lite obehagligt att de två skådespelarna står på varsin sida av regissören och pussar honom på ett antal bilder från bland annat filmfestivalen i Cannes. Speciellt när man vet resten. OCH tydligen så har regissören hotat att ”take legal action” mot en av skådisarna.. http://www.theguardian.com/film/2013/oct/24/blue-warmest-colour-kechiche-slander-lea-seydoux
        Men nu hoppas jag att jag inte förstört den här filmupplevelsen för dig redan i förväg, och att du får en trevlig helg!

  6. Ellen november 11, 2013 den 11:20 e m #

    Älskar också den här filmen, sprang och såg den på folkets bio av en slump efter ett knäppt möte med ett ex för länge sen.. och var så skönt att gå in i filmen och glömma det som just hade hänt, verkligen en film att ge sig hän åt och älskar musikallåtarna dessutom, hittade till och med filmmusiken på skiva 🙂

Kommentera

