När ska vi diskutera heterosexuellas rätt att skaffa barn egentligen? (ibland känns det som att utvecklingen inte alls går framåt…)

5 Nov

I söndags kom vi hem från Berlin efter tre intensiva dygn, fyllda av regn, halvtaskig sömn och en och annan riktigt trevlig upplevelse (eventuellt mer om detta senare) och jag slängde mig på soffan, fullständigt utslagen, och slog upp lördagens DN för att få lite koll på vad som hänt i världen medan vi varit borta. Rubriken som genast fångade mitt intresse var dennaSkärmavbild 2013-11-05 kl. 12.14.05 Alltså, suck. SUCK.

Ibland känner jag mig fullkomligt övertygad om att samhällsutvecklingen smyger sig åt rätt håll, trots att SD enligt senaste opinionsmätningen är Sveriges tredje största parti (hur fan gick det till?) och trots att tidningar dagligen fyller spaltmeter med skit som sker runt omkring oss. Jag tänker liksom ändå att jooo, visst går det väl framåt, sakta men säkert gör det ändå det – och till slut kommer vi få det där jämställda, jämlika samhället som jag och så många med mig eftersträvar och på olika sätt arbetar för att nå. Och det är förstås en väldigt fin och behaglig känsla.

…men så möts jag av rubriker som den ovan och vips så är jag tillbaka på jorden igen. Just ja, det är så folk tänker – det är såhär vårt samhälle ser ut: Att homosexualitet fortfarande är något som får, och bör, debatteras. Att homosexualitet är ett sånt där ”känsligt ämne” som den som vill ha ”högt i tak” ”vågar” diskutera (och ifrågasätta!). Att homosexualitet är något som inte existerar på högstadiet eller alls i högstadieungdomarnas liv och därmed är det helt okej att låta dem argumentera kring homosexuellas rätt att skaffa barn.

Då säger jag det igen: NEJ, DET ÄR INTE OKEJ ATT STÄLLA DEN HÄR FRÅGAN I ETT KLASSRUM. Och definitivt inte på en stor scen med en stor publik, i en så kallad seriös debatt med inbjudna domare från Universitetet. DET ÄR INTE OKEJ. Nej, inte ens om syftet med uppgiften är att eleverna ska komma fram till att det visst är okej att homosexuella skaffar barn – för man har redan gjort klart för dem att homosexualitet och homosexuella personer är några andra, att vi är ett känsligt ämne (mitt liv är fan inget känsligt ämne!), att vi är avvikare och att alla andra (som förstås är heterosexuella och därmed normala och neutrala) har rätt att tycka till om oss – medan heteropersonerna själva sitter där högst upp på piedestalen och aldrig hamnar i fokus för en för- eller mot-debatt av det här slaget.

Herregud, att det ens ska behöva sägas.

Men jo, det behöver sägas. Gång på gång på gång.

För någon vecka sedan fick jag för övrigt ett gäng mindre trevliga kommentarer på två tidigare inlägg (här och här): De första från en förälder som är glad över att hens barns lärare inte arbetar aktivt för jämlikhet, jämställdhet och alla människors lika värde – eller som hen uttryckligen skrev: ”Jag är glad att mina barn inte har dig som lärare”. Nästa kommentar kom från en person som anser det vara helt okej att ”bög” och dylikt används som skällsord i en skola, och som inte tycker att jag borde basunera ut min egen sexualitet under lektionstid.

Det är inte första gången jag får sådana kommentarer, och heller inte sista. För även om det på vissa sätt går framåt, smyger sig framåt, så går det på många håll ute i världen i motsatt riktning vad gäller hbtq-personers rättigheter.
Och vet ni? Vi är inte skonade här heller. Sverigedemokraterna – ett rasistiskt och homofobiskt parti – är just nu tredje störst av de svenska riksdagspartierna. Bland annat.

Jag ryser.

(Den som missade kan ju för övrigt läsa om heterosexuellas lämplighet som föräldrar här.)

Annonser

20 svar to “När ska vi diskutera heterosexuellas rätt att skaffa barn egentligen? (ibland känns det som att utvecklingen inte alls går framåt…)”

  1. Mellan skog och gård november 5, 2013 den 7:13 e m #

    Men suck…

    Jag förstår bara inte att man kan ha huvudet så långt upp i röven (ursäkta språkbruket) att man inte kan förstå/veta att det finns homosexuella elever i klassen och i skolan som tvingas bevittna eller till och med deltaga i detta? Det gör mig mest förbannad och förvånad över alla dumheter den här ”uppgiften” står för. Eller är man medveten (och egentligen, hur skulle man inte kunna vara det) och korkat nog gör en sådan övning ändå??

  2. Bella november 5, 2013 den 7:23 e m #

    Ibland vill jag bara vara tre år och sitta tillsammans med samhället i en sandlåda och slå det hårt i huvudet med en spade.

  3. Fröken Ollonpaj november 5, 2013 den 7:43 e m #

    Urk, jag hörde om detta på radion. Skolan tyckte det var ”en bra övning”.. Många har reagerat starkt mot detta i alla fall, vilket känns bra.. att det inte rinner ut i sanden som om inget konstigt hänt. Mycket märkligt att skolan ställer sig bakom detta, det är ju så oändligt genomkorkat.

    Jag vill bara typ ge dig en kram och peppa så himla mycket att du fortsätter ditt arbete! Heja dig som fa-an!!

  4. Calle november 5, 2013 den 8:35 e m #

    Jag hoppas att det är några på den där skolan som blir dragna ordentligt i örat och satta i skamvrå. För jösses vad en del har otur när de tänker. Var det INGEN som tyckte att det var en bra idé att dra i nödbromsen? Va?

  5. susitar november 5, 2013 den 8:35 e m #

    Nu var det ju även andra ämnen i debatt-evengemanget som väl också man hade kunnat bli arg över? Det är en lärare jag känner (som också är gay) som försvarade den här debatten… ungefär i stil med att en god debattör (det är debatteknik ungarna ska lära sig) ska kunna argumentera mot raka motsatsen till sina egna åsikter. Det hade kunnat vara att argumentera för kannibalism, för slaveri eller mot kvinnlig rösträtt också. Den stora skillnaden är väl att det här ämnet var en viktig debatt bara för 10 år sen.

    Så… nej, jag är inte särskilt upprörd. Du har förstås rätten till din åsikt, men jag skiljer ganska hårt på den här typen av debattövningar och verkliga livet med människors verkliga värderingar. Jag har stått i skolan och debatterat för kannibalism, auktoritär kommunism etc. Det är en god övning.

    • Jag tycker dock det är en heeelt annan sak att träna sig i att debattera om kannibalism, kommunism eller kanske monarki, diktatur/demokrati eller dödsstraff än att debattera kring (exempelvis) homosexuellas rätt att skaffa barn, romers rätt att arbeta eller aspergerelevers rätt att gå i vanlig klass. I de senare exemplen handlar det om grupper och enskilda individer som redan har det tufft i samhället (inte alltid, men ofta och sett utifrån ett övergripande maktperspektiv) och som väldigt ofta osynliggörs eller rentav kränks i skolan. Att elever som INTE öppet definierar sig som hbtq, romer eller är öppna med en aspergerdiagnos ska sitta och tycka kring dessa personers rättigheter och möjligheter i det här landet… nä, det är inte okej. Och OM detta ändå görs måste lärare tänka på att även skapa debatt kring exempelvis heterosexuellas lämplighet att bli föräldrar eller sekulariserade kristnas rätt att gå i kyrkan endast en gång om året. Annars förstärks gång på gång bilden av att det är avvikarna som man får tillåtelse att tycka om, ha åsikter om.

      Det är en sak att ta upp att det pågår debatter runt om i världen kring homosexuellas rättigheter, en helt annan att placera homosexualitet som ett ämne jämförbart med droger och vad det nu var mer.

      • Knyttet november 5, 2013 den 9:55 e m #

        Så himla bra skrivet, och bra exempel ovan. Naturligtvis är det bra att träna sig på att debattera och att även göra så i ämnen där man inte håller med, men det kan aldrig vara ok att ”sparka på de som redan ligger” i en sådan övning. Att ta minoriteter i samhället som redan får strida för sina rättigheter och debattera emot dem är rent ut sagt vidrigt. Tänk alla de stackars homosexuella ungdomar som skall tvingas sitta och lyssna på detta. Blir ledsen att människor inte tänker längre än så. Och blir så enormt ledsen, arg och frustrerad när du skriver om de oförstående och nästan hatiska kommentarer du får på dina inlägg. Hoppas alla de bra och uppmuntrande kommentarer du får väger upp. Jag kan vara dålig på att kommentera men blir lika glad varje gång du skrivit något nytt då det alltid är så klokt, tänkvärt och välformulerat.

      • Absolut, de fina kommentarerna väger upp – men samtidigt gör de hatiska att jag rycker till lite varje gång jag får notis om en ny kommentar… Jag är dålig på att kommentera också just nu, och svara på kommentarer också… men jag läser i alla fall 🙂

      • susitar november 5, 2013 den 10:38 e m #

        Ett annat ämne var ju kastsystemet i Indien, och även om vi inte bor i ett land som haft något liknande system på väldigt, väldigt länge, så kan jag mycket väl tänka mig att en sådan diskussion skulle kunna såra någon från en familj med bakgrund i ett kastsamhälle.

        Nåväl – jag håller med dig om att det skulle behövas fler debatter om normen och ”normala” människor. Det kanske hade varit bättre om debatten handlat om huruvida samkönade par eller olikkönade par är bättre föräldrar? 😉 Debatten om kyrkliga skolavslutningar (antar att det är det som syftas) förs väl två gånger om året, fastän sällan i skolan tyvärr…

        Som sagt, du har rätt till att bli arg, jag kan egentligen förstå det också. Men personligen, även om jag själv är bi, tar inte illa upp eller blir arg av en sådan här övning. Det är sån jag är, helt enkelt.

  6. Katla november 5, 2013 den 9:38 e m #

    Ja, eftersom vi heterosexuellla förökat/spridit mänskligheten sedan ursprungets tider så undrar man… när ska vi ifrågasättas?

    Ni homos, kan ni inte istället vara glada för att ni faktiskt accepteras?
    (Nej, troligtvis inte eftersom ni vill normaliseras fullt ut vilket aldrig kommer att ske.)

  7. Erika november 5, 2013 den 11:17 e m #

    Personen som skrev kommentaren om att använda bör osv. som skällsord kanske har Ken Ring som förebild? Funderade lite på om de elever som gjort samma sak kanske också har det. Blev så arg när jag läste det här (superbra inlägg dock): http://robertjacobsson.com/blogg/2013/11/homofobi-och-kenring/

    Att ha en sådan debatt i skolan är lite som att fråga eleverna om homosexuella förtjänar samma rättigheter som andra. Det finns (förhoppningsvis) ingen lärare som hade låtit sina elever debattera om det var rätt att avskaffa slaveriet, om kvinnor ska ha rösträtt etc. Det finns så många bra ämnen som eleverna kan få debattera om, ämnen som utvecklar och inspirerar!

    • Eller hur, det finns många ämnen att träna argumentation i! Jag har undervisat mycket i retorik och vi har debatterat om djurparkers vara eller icke vara, monarki, tuggummi i skolan, betyg eller inte, mer vegetarisk kost i skolmatsalen osv. Har fungerat skitbra det också!

  8. Moralfjant - ung & uppkäftig genushäxa november 6, 2013 den 11:04 f m #

    JAG BLEV OCKSÅ SÅ JÄVLA IRRITERAD PÅ DET HÄR! Men mest irriterad är jag på alla människor som försvarar skiten och tycker att ”man måste kunna diskutera allt!”. Nej, allt måste inte diskuteras.

    Iallafall fick försvararna mig att komma på en fråga. Borde vi mörda alla liberala debattförespråkare? Helt neutralt och ofarligt ämne, vi måste ju kunna diskutera allt!

    Här är den om du vill läsa:
    http://moralfjant.blogg.se/2013/november/borde-vi-morda-alla-liberala-debattforesprakare.html

  9. presens november 6, 2013 den 3:41 e m #

    Jag minns så väl när vi hade debattövningar i engelska på gymnasiet, och just det här ämnet kom upp. På den tiden var det ju nästan relevant – det var ju en debatt som på fullaste allvar fördes i samhället (ja, det var före 2001)- och trots att de flesta av mina klasskompisar var rörande överens om att homosexuella skulle ha samma rätt som heterosexuella att prövas för adoption, så var det ändå så tydligt att det handlade om ”de andra”, någon som var annorlunda, någon som skulle bedömas, som inte hörde till. Och det kändes.

  10. emilterran november 6, 2013 den 5:13 e m #

    Hej Sanna jag råkade stöta på din underbara blogg idag när jag letade information om HBTQ-personers situation Ryssland för en uppgift i samhällskunskap där vi väljer en av de mänskliga rättigheterna och hittar ett land där dom inte följs för att sen redovisa varför dom inte följs och varför FN inte gör något. När jag såg vad som stå i tidningen så kände jag igen mig direkt för vi hade en i nian och jag ska ha en igen på gymnasiet och jag verkligen sjönk ihop när jag hörde det på NO-lektionen för jag tycker det är hemskt med sådana debatter både för att det inte riktigt rättvist men eftersom jag ska vara emot det vilket är som en mardröm som besannats för jag är verkligen inte emot homosexuellas rätt att adoptera. Och det är som du själv och andra som har kommenterat ett problem med sådana debatter för att ungdomar tror att homosexuella är ”dom där” och även att visa elever som mig själv ”tvingas” att debatter mot homoadoption vilket ger mig hemska skuldkänslor. Jag har nu suttit fastklistrad vid skärmen i nån timme och bara läst dina briljanta inlägg som är väldigt insiktsfulla och inspirerande och du har fått dig en ny läsare.

  11. Hannah - Idest november 6, 2013 den 6:55 e m #

    Det började som en kommentar till ett blogginlägg men blev visst lite långt så jag omvandlade det till ett blogginlägg istället. :)) Så min ”kommentar” till det här hittar du här http://idest.blogg.se/2013/november/ska-homosexuella-fa-adoptera.html#comment 🙂

    (Länkade till din blogg också, hoppas det är okej!)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: