Varför måste vissa försvara sin rätt att använda ”bög” som skällsord?

6 Nov

Ken Rings homofobi är på tapeten både här och där apropå hans deltagande i årets ”Så mycket bättre”. Soraya Hashim och Robert Jacobsson har skrivit tydligt och bra om hans problematiska uttalanden om framför allt bögar och jag tänker inte lägga till så mycket där, utan det som gjort mig vansinnigt irriterad när jag läst ovan nämnda blogginlägg är kommentarerna från läsarna: Personer som försvarar ”rätten” att få använda bög som skällsord, som inte tycker att vi ska lägga energi på att diskutera sånt här trams, som menar att man som homosexuell inte ska känna sig träffad, inte ska vara så himla känslig och lättkränkt, ”det är bara ord och det behöver inte ha med homofobi att göra”. Låt folk använda sitt hatiska språkbruk, skaffa hårdare hud och problem solved, liksom.

Och jag drar ett par riktigt djupa andetag för att pulsen inte ska galoppera iväg i 180.

Så.

Hur kommer det sig att vissa människor har så oändligt svårt att se bortom sin egen pyttelilla (heterosexuella) bubbla, att känna empati, att se hur till synes (utifrån deras heterosexuella perspektiv sett) små och obetydliga saker faktiskt är eller kan bli en del av något större och allvarligare?

När jag hör ordet ”bög” eller ”lebb” användas nedsättande eller på skämt av elever i korridoren tar jag inte åt mig alls. Jag blir inte ledsen för min skull och jag känner mig inte kränkt. Jag är vuxen, jag har gått igenom min komma ut-process, jag har begåvats med (eller kanske snarare skaffat mig) en inre styrka, är trygg i mig själv och har ett stabilt och bra liv på alla vis. Självklart behöver jag personligen inte ta åt mig när någon tycker att en bok är ”bögig” (= dålig) eller för den delen när Ken Ring uttalar sig om hur sjukt det är att som man ”älska ett annat arsle” (nej, jag hade förmodligen inte tagit åt mig som bög heller om jag i övrigt var samma person som nu).

Men. Om en elev skulle se mig i ögonen och på fullt allvar kalla mig ”jävla flata”, eller när någon kommenterar i min blogg att jag är en ”lesbisk jävel som inte borde ha barn” (vilket har hänt) – då blir jag ledsen alternativt riktigt upprörd. Känner mig, med full rätt, kränkt. Precis lika kränkt som om någon på ett negativt sätt skulle kommentera min kropp, mitt utseende, min personlighet. En kränkande kommentar är en kränkande kommentar och det är aldrig okej.

För att då återgå till det mer generella – när det halvt på skämt ropas bög i korridorerna, när manliga dåliga basketspelare är ”bögspelare”, kvinnliga fotbollsspelare är ”flator med små bröst” och flygplanet är bögigt för att det är försenat… vad är så himla farligt med derå och varför kan folk inte bara få fortsätta med sitt homofobiska språk de-kanske-inte-alls-är-homofober-ens-för-de-kanske-faktiskt-känner-en-bög-till-och-med???!!

Jo, för att det ena föder det andra och för att det blir så tydligt att vissa ord, vissa benämningar på identiteter och enskilda personer används i nedsättande syfte medan andra benämningar på identiteter och därmed enskilda personer inte gör det. Vem hör folk ropa ”heterojävel” i tid och otid? Hur stora problem har vi med heterofobi i samhället? Hur många heterosexuella ungdomar mår dåligt över att vara hetero och känner utanförskap på grund av det? Nä, ni fattar (fler heteroprivilegier hittas här). Att hbtq-ungdomar generellt mår sämre än heterosexuella cis-ungdomar är fakta och självklart är en del i detta det faktum att bög och lebb används i syfte att kränka och som negativt laddade adjektiv.

Och då kommer vi fram till den stora avslutande frågan: Vad är då bäst, smartast, mest rimligt och lättast att åtgärda – att homosexuella ungdomar lär sig bli mer hårdhudade och slutar vara så ”lättkränkta” eller att heterosexuella helt enkelt sluta använda bög och lebb som nedsättande uttryck? För min del är svaret ganska enkelt.

(Sedan finns förstås en mängd idioter personer som uttalat tycker att homosexuella är mindre värda än heterosexuella, som anser oss vara onaturliga, onormala, äckliga osv och därför mer än gärna använder ”bög” och ”lebb” som skällsord… men dessa personer har jag liksom inte mycket till övers för och känner inte heller att jag bör lägga en massa tid på att försöka övertyga, även om jag oftast inte kan låta bli att svara på deras kommentarer…).

8 svar to “Varför måste vissa försvara sin rätt att använda ”bög” som skällsord?”

  1. Helena november 6, 2013 den 1:23 e m #

    Det är för mig oförståeligt hur svårt många människor har att se utanför sin egen lilla bubbla. Det är ju samma sak som folk som tycker man ska få säga n***r, med folk som bara ”men jag menar ju inget iiillaaa”, ”jag har alltid sagt n***rboll”, ”det är bara ett ord som betyder svart” eller ”tänk om jag skulle bli kränkt om någon sa vit choklad?”. Jag får lust att bara ställa mig upp och skrika åt dem att för fan se bortom orden och i stället se all den historia och den betydelse som orden bär.

    Hur svårt kan det vara att lyssna om någon säger ”du, jag blev faktiskt sårad av det där”? Nej, då ska man hävda sin rätt att säga saker ändå bara för att man själv inte tycker att man menar något illa. Ens egen rätt att använda vissa ord är faktiskt inte större än andras rätt att slippa bli förolämpade, sårade och kränkta i vardagen. Visst kan man uttrycka sig klumpigt ibland, men om någon påtalar det är det bara att backa och i framtiden göra sitt bästa för att undvika att upprepa misstaget. Folk alltså…

  2. Sofi med e november 6, 2013 den 3:35 e m #

    Samma här. Jag tar själv oftast inte illa upp personligen när jag hör hur läggningar används negativt. Om de inte är direkt riktade mot mig. Men likförbannat kokar jag varje gång jag hör nån säga det. Det känns som ett steg bakåt i utveckligen för vår minoritet, varje gång någon använder dessa ord negativt.
    Men ibland rinner bägaren över och man vill förkovra dessa människor i deras språkbruk.
    Med vuxna har jag funnit det relativt enkelt. På jobbet hörde jag någon säga ”Vilken jävla bögsport” Jag sa då ”Ey! Vet du hur många bögar som faktiskt sitter här nu?”
    Det blev knäpptyst och jag tror poängen kom fram.
    Kränker jag någon med mitt språk eller uttryck så hoppas jag verkligen att någon påpekar detta. Men vissa saker som det här är väl ändå rätt självklart?

  3. susitar november 6, 2013 den 6:06 e m #

    Jag ser ofta användandet av skällsord som ”jävla bög”, ”cp-unge”, ”mongo”, ”neger” osv som symtom på en djupare sjukdom: att man någonstans tycker att gruppen man använder som skällsord är lite sämre. Annars skulle man väl knappast använda sådana skällsord när det finns andra att tillgå (idiot, jävel, slusk, dumhuvud, skitstövel etc) som inte pekar ut en särskild grupp…

    Det som jag tycker är viktigt när man som vuxen ska peka på att det inte är okej beteende, är att inte bara säga ”man ska inte kalla folk för bög”, för det kan uppfattas som att man instämmer i att ”bög” betyder något dåligt. Detta misstag har vissa av mina lärare gjort, men det börjar ju bli länge sen jag gick i högstadiet… Utan istället bör man diskutera varför man använder just ordet ”bög” (eller vad det nu kan vara) som skällsord, och sedan även flika in att skolan inte är någon plats för bråk eller mobbning.

    I vissa fall kan folk först börjat använda det som skällsord, men sen när de inser att det är fel, kan det slinka ut ibland ändå. Precis som att jag försöker att inte svära i närheten av barn, men det kan vara svårt ibland. 😉 Då kanske man inte ska göra det till en stor grej, om man ser att personen skäms för sitt misstag.

  4. RödaHund november 6, 2013 den 8:50 e m #

    Jag tycker inte det är ok att använda exv bög eller lebb som skällsord. Men tyvärr finns det alldeles för många stolpskott som gör det :/

  5. Tetra november 7, 2013 den 9:42 f m #

    Jag umgås i huvudsak med killar som spelar tv-spel. Där är det väldigt ofta så att de använder skällsord som bög eller dylikt och då brukar jag bara lugnt fråga ”Vad är det för fel på homosexuella?”. Det brukar ta direkt och sedan brukar de börja rätta sig själva automatiskt, i alla fall när jag är med.

  6. emilterran november 9, 2013 den 8:37 e m #

    Det roligaste argument som folk har för att hata på hbt-personer är ju att det inte är naturligt vilket är lite konstigt för när vi tittar ur ett historiskt perspektiv så har det alltid varit jättevanligt med homosexuallitet i samhället. Om vi går tillbaka till medeltiden och renässansen så var det väldigt vanligt att människor hade älskare av det både könen. En känd person som har varit historiskt viktiga för både konst och vetenskap är ju Leonardo da Vinci som var hemligt homosexuell. Så att vara homo, lebb, transa eller queer är helt normalt och har alltid funnits i våra samhällen och är en del av den mänskoiga biologin och det går inte att förnecka, så att säga att hbt människor inte är normala är lika mycket fel som att påstå att vi inte lever i ett patriakaliskt samhälle.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Det är tydligen jättesvårt att låta bli att såra andra | Ett tigerliv - november 7, 2013

    […] Lady Dahmer om vad man egentligen kan säga till andra och framför allt hur. Igår skrev dessutom Sanna ett inlägg om att vissa anser sig ha rätten att använda exempelvis ”bög” som skällsord. Det […]

  2. Både ren ilska, sansad tydlighet och pepp behövs i kampen för ett jämlikt samhälle | mina Sanna ord - november 8, 2013

    […] jag ju också titt som tätt i olika former när jag sätter ner foten angående exempelvis homofobiskt språkbruk, normer inom hbtq-communityt eller folks besatthet vid att barn behöver manliga förebilder. Det […]

Kommentera

