Humörsvängningar

13 Nov

Jag vet inte riktigt vad som är vad just nu eller vad som påverkar mig mest: Är det pms-besvären? Hösten och mörkret? Alla urtidiga morgnar? Stressen på jobbet? Eller allting i ett stort härligt ångestfrämjande paket?

…men så plötsligt svänger pendeln och såväl mindre som större ljusglimtar i tillvaron kan som i ett trollslag förvandla det nattsvarta till en betydligt gladare nyans och då känner jag mig genast glad som få. Humörsvängningar alltså. Jag börjar undra om jag ens består av något annat än hormoner? Finns något ”jag” mitt allt detta? Ack, dessa djupa filosofiska funderingar!

Dagen igår hur som helst, som ju började i pur ångest, blev faktiskt riktigt lyckad till slut. För att inte vara långrandig såhär mitt under den småstressiga urkorta lunchrasten väljer jag att redogöra för de lyckobringande händelserna i punktform:

  • Jag fick en (hyfsat eventuell, men ändå) föreläsningsförfrågan från *en kommun*. Förhoppningsvis får jag anledning att återkomma om detta – håll tummarna!
  • Det blev bekräftat att jag ska få ta mig an ett spännande blogguppdrag. Information om detta kommer inom ett par veckor när jag haft möte dem uppdragsgivaren och allt är än mer officiellt.
  • Jag ska på feministbrunch med coola feminister i december!!! (vilket jag alltså insåg igår, därav denna punkt)
  • Jag hade – kanske min första – riktigt jäkla lyckade lektion sedan jag började det här jobbet. Och sist på dagen dessutom! Mellan klockan 15 och klockan 16! Ett litet gäng elever var visserligen sjuka – men ändå. Jag hade dittills aldrig sett hela min klass, eller någon klass här, prestera så mycket under en och samma lektion. De var aktiva, intresserade, använde sin fantasi, bad om hjälp och texterna bara sprutade ur dem. Jag kunde dessutom gå runt och hjälpa till, vrida och vända på idéer och ge förslag till förbättring utan att någon började störa eller snacka strunt. Det är då det är roligt att vara svensklärare och jag fick faktiskt ett uns av positiv flashbackkänsla till vårens grammatiklektioner på förra jobbet. Det ingav definitivt hopp om framtiden!

Som grädde på moset hade jag dessutom ännu en lyckad svensklektion med en annan klass nu i morse. Det tar sig. Inte för att jag vågar ropa hej än, men det är så otroligt skönt att se framstegen och att slitet lönar sig. Till slut jag kanske till och med kommer trivas på riktigt.

…och slutligen (för nu börjar jag nästan skämmas över min översvallande optimism, därav kursivering): I eftermiddag vankas stenhård träning med PT igen och därefter ska jag på bloggträff med Oxhen. Woho!

Nogpeppat för idag. Hur mår ni?

7 svar to “Humörsvängningar”

  1. presens november 13, 2013 den 1:43 e m #

    Höstångesten, jobbångesten, relationsångesten, föräldraskapsångesten, omvärldsångesten och den alltid närvarande, men för tillfället hyfsat stora matångesten. Nä, livet är inte helt på topp, faktiskt… Tackar som frågar. Men jag blir glad av att andra mår bättre.

    • Ja fy fan… men jag kan ”trösta” dig med att min glädje förmodligen kommer förvandlas till svart hål vilken dag (eller timme) som helst. Krävs rätt lite liksom. Har du nåt som lindrar? Ja, den fantastiska ungen kan jag tänka mig – men det behövs ju mer än så, åtminstone för oss ångesttyper…

  2. emilterran november 13, 2013 den 2:31 e m #

    Jag är lite gladare eftersom jag lyckades övertyga min lärare att vi inte ska ha en debatt om hbtq-personer ska få adoptera eller inte, efter en lång stund av debatterande och övertygande så gav hon med sig så jag känner att jag har gjort något som gynnar alla och jag har lämnat klassrummet med ett smile på ansiktet, jag vill bara tacka dig för att inspirera och övertyga mig att försöka göra skillnad 🙂

  3. Roos november 13, 2013 den 6:51 e m #

    Åh det lät inget vidare! Hoppas det får hålla i sig med lektionerna och roliga saker så man orkar med det jobbiga också, särskilt nu i pissnovember 😦 Själv har jag mycket i plugget, satt med en uppsats till klockan 6 imorse, sov till 10 och hade sen redovisning… Kanske inte det värdaste jag gjort nej… Kram! Du är bäst!!

  4. torestad november 25, 2013 den 7:23 e m #

    Grattis Sanna. Du är en bra lärare! *kram*

Kommentera

