Flatfilmsfredag – vecka tjugo (den sista?)

15 Nov

Fredag kväll. Och ni som har längtat exakt hela dagen, ja i flera dagar säkert, på att jag ska dyka upp ur jobbträsket igen. Skolan och läraryrket, ni vet… Det är för sjutton tjugoveckorsjubileum för flatfilmsfredagen och jag har aldrig känt mig så opepp som nu. Men. Jag ger icke upp detta, så nu slår jag på stort och bjuder er på en hel jäkla serie!
wpid-20131115_071742.jpgLip Service. Vilka av er har hört talas om den? Själv hade jag inte gjort det, utan den dök bara upp framför mig när jag hängde vid Queer Cinema-hyllan på Saturn i Berlin. Jag hade aldrig tidigare sett en så enorm queersektion och hade gärna shoppat minst fem filmer till om jag hade haft råd, men nu blev det helt enkelt den här serien samt en tysk film, ”Zwei Mütter”, som jag inte sett än och som verkade jäkligt deppig och ”Sverige för tio år sen”-ig, men ändå.

Den här serien hur som helst är den skotska motsvarigheten till ”L Word” och de två avsnitt jag hittills sett var helt okej; jag har inte tokfastnat men kommer absolut se resten. Lite humor (jag fnissade ett par gånger), intriger, vänskap, kärlek, sex och huvudkaraktären Frankie är exakt som Shane i ”L Word” fast blond. Vi får väl se hur det hela artar sig, men oavsett så är det ju alltid trevligt med en lesbisk serie, liksom. Ni som har sett den – vad tycker ni?

För övrigt funderar jag lite allmänt över flatfilmsfredagens framtid. Jag skrev för ett par veckor sedan att jag tänkte lägga ner efter tjugo veckor och på ett sätt känns det helt rätt, men samtidigt har jag ju många fler filmer att tipsa om. Det som är tråkigt just nu är att jag i övrigt hinner blogga så vansinnigt lite på grund av det oändligt krävande jobbet och det stör mig att flatfilmsfredagen då hamnar i ”senaste inläggen”-listan tillsammans med förra veckans flatfilmsfredag… och förrförra. Aningen torftigt. Tyck gärna till även om detta, kära läsare!

…och till sist vill jag bara återigen påtala detta med min låga bloggaktivitet. Jag hoppas att ni står ut med att min stackars blogg ligger där i bloglovin-flödet än mindre aktiv än vanligt, att ni har lite tålamod med en halvt utarbetad lärare tillika übertrött småbarnsförälder. Plötsligt blixtrar det till, liksom – och det vill ni väl inte missa?

Fortsatt trevlig fredag och helg!

12 svar to “Flatfilmsfredag – vecka tjugo (den sista?)”

  1. tiger november 15, 2013 den 8:49 e m #

    Åh, jag tyckte väldigt mycket om den när jag såg den! Blev fantastiskt glad över att det dessutom gjordes en andra säsong. Lite roligt också att Heather Peace som spelar Sam Murray är öppen flata och förutom skådespelare även är musiker.

  2. L november 15, 2013 den 9:37 e m #

    Flatfilmsfredag är kul, tycker jag! Annars kanske du skulle kunna övergå till flatboksfredag eller något liknande? Som variation!

    • Hmm, ja kanske. Fast nu verkar så många gilla flatfilmsfredag, så jag kanske kör på ett tag. Kan väva in en flatbok då och då, och kanske något annat queert om det kniper. Filmer finns det dock gott om, så jag kan lätt fylla några fler fredagar 🙂

  3. presens november 15, 2013 den 9:45 e m #

    Tack för tipset!

    Jag gillar Flatfilmsfredag, jag. Alltid kul med tips, och så vet man att det blir minst ett inlägg i veckan från dig, även när livet tar över.

  4. Sofi med e november 15, 2013 den 10:49 e m #

    Tycker den är bra! Fast säsong 2 är la mindre bra, men ändå suktade jag efter de nya avsnitten varje vecka 🙂

  5. Knyttet november 16, 2013 den 8:24 e m #

    Jag kommer sakna flatfilmsfredag om det försvinner. Fick btw en Gia-besatthet efter inlägget om den filmen. Såg filmen och sedan ett antal dokumentärer och grejer om henne. Vilket tragiskt människoöde!
    Men kanske kan du ha en variant av flatfilmsfredag där du även tar upp andra typer av ”normbrytande/normutmanande/normkritisk” film etc?

    • Vad fint att jag satte igång en besatthet! Eller vad jag ska säga, haha. Hade ju själv en sådan när jag först såg filmen. Jag får väl skicka över min uppsats om henne till dig 😉 Det lutar åt att flatfilmsfredagen består ett tag nu ändå, ni är så många som hejat på!

  6. mikaela november 19, 2013 den 10:52 e m #

    jag gillar också flatfilmsfredag! minns att jag såg något avsnitt av ”lip service” för några år sedan, men fastnade inte. borde kanske försöka kolla det igen nu när jag utvecklat en besatthet av serier… har du annars sett ”the fosters” som finns på amerikanska netflix?

  7. Milena november 21, 2013 den 8:36 e m #

    Oh, jag såg klart L-word för ca en vecka sedan och har känt en viss tomhet sedan dess. Fantastiskt att höra att det finns en skotsk motsvarighet!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka 21 | mina Sanna ord - november 23, 2013

    […] Fyra år till. Som sagt rör det sig inte om flator, men väl om bögar och eftersom jag förra veckan vacklade kring flatfilmsfredagens fortsatta existens och fick som förslag av er att varva in lite […]

Kommentera

