Flatfilmsfredag – vecka 21

23 Nov

Hörni! Jag somnade ifrån flatfilmsfredagen! Eller, författandet av flatfilmsfredagen rättare sagt. Förutom anledningarna ”tuff arbetsvecka”, ”gym efter jobbet” samt ”tvååring som trotsar vid läggdags (och all övrig tid)” så var det faktiskt på det viset att vi såg en av mina favoritfilmer för cirka tionde gången igår kväll (men nu hade jag nog inte sett den på säkert åtta-nio månader…) och sedan orkade jag liksom inte skriva klart det påbörjade inlägget om filmen i fråga. Dock är det inte ens någon flatfilm, men eftersom jag gillar den så mycket så förtjänar den trots allt uppmärksamhet såhär på flatfilmsfredagenlördagen:
image Fyra år till. Som sagt rör det sig inte om flator, men väl om bögar och eftersom jag förra veckan vacklade kring flatfilmsfredagens fortsatta existens och fick som förslag av er att varva in lite annat ibland så, tja, då blir det den här idag. För övrigt är jag jätteglad att ni är så många som tycker denna följetong ska fortgå! Och ni behöver inte oroa er för att jag hädanefter ska fylla fredagarna med cisbögar – flatorna ska fortfarande regera, so zu sagen.

Jag har ju skrivit förr om min tendens att haka upp mig på enskilda filmer (och artister, skådespelare, personer…) och ”Fyra år till” är just en sådan film som jag älskade direkt när jag såg den på bio och sedan längtade jag halvt ihjäl mig efter att den skulle släppas på dvd. Köpte den gjorde jag illa kvickt, såg på den två dagar i rad och sedan dyker den upp titt som tätt om jag är hemma sjuk – eller som igår, då jag och min fru återupptäckte den efter en massa månaders vila i dvd-hyllan.

Handlingen? Björn Kjellman spelar David Holst, partiledare för Folkpartiet som plötsligt vuxit sig gigantiska och är på väg att vinna hela valet, men precis i sista sekund så ryker Kristdemokraterna ur riksdagen (I wish) och därmed David Holsts möjlighet att bli statsminister. Hans politiska karriär är hyfsat över, och i samband med detta börjar han dejta Eric Ericsons karaktär Martin Kovac, potentiell partisekreterare för Socialdemokraterna, och David upptäcker därmed att han är bög – något som hans fru, spelad av Tova Magnusson, listat ut sedan åratal tillbaka.

Det är roligt, mysigt, lagom spännande, välspelat och förutom att jag verkligen gillar Björn Kjellman så tycker jag att Tova Magnusson gör ett så otroligt bra jobb både som skådespelare och som filmens regissör. Detta är en liten pärla, helt enkelt, jag kan inte hjälpa att jag tycker det. Och så tycker jag ju det är så himla fint med vuxna män som är kära i varandra.

Aningen synd i sammanhanget är väl bara att jag saknar liknande filmer med kvinnor i huvudrollen. Jag menar, nu finns den här och sedan tidigare har vi ”Patrik 1,5”, som ju också är en bra film. I ingen av dessa två filmer finns egentligen någon heterokonflikt i förgrunden, utan huvudpersonerna är homosexuella och det är deras kärlek och kärleksproblem som får stå i fokus. I ”Kyss mig”, till exempel, så vacklar den ena huvudkaraktären mellan relationen med Liv Mjönes karaktär och att vara sin man trogen. Går vi utanför Sverige så har vi ”The kids are allright” (som jag kanske ska skriva om en annan flatfilmsfredag) där det fullständigt dignar av heterosex, men det lesbiska paret har inte sex en enda gång. Till exempel. Jag vet inte exakt vad jag är ute efter här, men kanske helt enkelt en svensk film med lesbiska kärleksrelationer som bara är lesbiska. Punkt. Gärna i såväl vuxenfilm som i barnfilm, tack.

Vad tycker ni?

2 svar to “Flatfilmsfredag – vecka 21”

  1. Carl Johan Rehbinder december 23, 2013 den 10:58 e m #

    Jag älskar också den filmen. Fantastiskt manus, fenomenal regi, lysande skådespeleri. Bra rakt igenom!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Flatfilmsfredag – vecka 22 | mina Sanna ord - november 29, 2013

    […] Förra veckans flatfilmsfredag a.k.a. bögfilmslördag hittas här. […]

Kommentera

