”Min lilla bajsjåtta!” (vår unge kan konsten att glädja en överstressad mamma)

25 Nov

Det är som ni vet ”lite” mycket nu och i helgen har jag – utöver att jag gått med i Feministiskt initiativ, druckit en tomtelatte, handlat barnprylar på second hand samt träffat diverse fina människor – stressgråtit både en och två skvättar (läs detta så fattar ni varför: att vara lärare är ett omöjligt uppdrag nu för tiden, härligt att andra sätter ord på precis det jag tänker). Då är det tur att jag har inte bara jordens mest tålmodiga fru utan även universums underbaraste unge som överröser mig med tröstande ord:

”Vad är det mamma? Mamma glad! Du är stor! Är en stor sej! Min lilla bajsjåtta, det bästa som sinns!”
image image image image Det är fascinerande hur barn härmar och tar efter. Dock har vi aldrig inför honom kallat vare sig barn eller vuxna för ”tjejen” eller ”killen”, så vad gäller ”mamma är en stor sej”-repliken skyller vi helt och hållet på förskolan alternativt Barnkanalen. Men strunt samma, för gulligt är det. Däremot skulle jag, trots att tårar förstås inte är något farligt, allra helst slippa gråta inför mitt barn.

Orden som ekar i mitt huvud idag: Snart är det jullov.

6 svar to “”Min lilla bajsjåtta!” (vår unge kan konsten att glädja en överstressad mamma)”

  1. Helena november 25, 2013 den 11:47 f m #

    Nej, man vill verkligen helst slippa gråta inför sitt barn. Även om det är bra för barnet att se att även vi föräldrar kan bli ledsna är det så jobbigt att se hur barnet påverkas av att man som vuxen är ledsen.

    Och vad kan man säga om jobbet? Helt sjukt att det ska se ut som det gör. Men jullov är bra grejer i alla fall 🙂

    • Ja, jag håller med. Blä för det, alltså. Tänker lite att jag kanske inte borde hinta om hur jobbigt jobbet är såhär på en offentlig blogg heller – men å andra sidan hoppas jag att mitt ringa bloggande bevisar att jag i första hand gör vad jag ska i alla fall, dvs. jobbar…

  2. presens november 25, 2013 den 12:21 e m #

    Heja jullov!

    Jag har fått några ”du är min bästa mamma” och ”jag har de bästa mammorna i hela världen” den här helgen, för att balansera alla ”du har faktiskt så väldigt mycket fel” och ”nu var du faktiskt ganska dum”.

    • Skönt att hon åtminstone vet att väga upp 😉 Vi får utstå ”dumma mammor” ibland vi också, men oftast med glimten halvt i ögat och tydligt spelad surhet. Han kan liksom inte riktigt hålla sig för skratt, och strax efter kommer ”nääää, mamma snäll!! Baja kjamas!”

  3. Roos november 25, 2013 den 2:05 e m #

    Det är inte ok att det ska vara så pass jobbigt :/ hoppas du hinner vila hjärnan lite under helgerna? Adrian är ju dock hur söt som helst som tröstar så!

  4. Elin - tankar från draknästet november 25, 2013 den 3:41 e m #

    Alltså, denna gullunge!! Bajsråtta kan ju förresten vara världens bästa ord, alla kategorier!

Kommentera

